StoryEditorOCM

FISCHER PANDANjemački elektromotori su pouzdani, trajni i vrlo moćni: manji su i lakši nego klasični dizelaši, a mehanički dijelovi povezani su kabelima

Piše Ž. s.
30. srpnja 2021. - 11:44

Kreacija alternativnih pogona za brodove traje već godinama, a među najbolja rješenja neprijeporno spada pogon na struju. Stoga je brodski elektropogon u sadašnje vrijeme globalnog povećanja svijesti o zaštiti okoliša popularniji nego ikada. Činjenica je kako brojni jedriličari ugrađuju strujni pogon na svoja plovila, ali s pravom očekuju da im elektropropulzija ispuni brojna očekivanja.

Očekivanja od elektropogona

Opširno njemačko istraživanje provedeno u velikoj skupini vlasnika ove vrste brodova pokazalo je da jedriličari od modernih sustava pogona na struju traže jako puno: tihi rad, sigurnost, maksimalnu učinkovitost, odlične sposobnosti u manevriranju, veliku autonomiju, kratko vrijeme punjenja baterije, te jednostavnu Plug-and-Play instalaciju.

Tome valja dodati želje za dugim radnim vijekom elektropogona, malo posla oko održavanja, fleksibilnost, te mogućnost punjenja baterije tijekom jedrenja.

Stručnjaci u ovoj kategoriji savjetuju da svaki potencijalni kupac mora jasno definirati svoje želje, te ih u suradnji s profesionalnim meštrima prilagoditi vrsti broda, jer nemaju svi istu dužinu, težinu i oblik trupa.

Ukratko – što je jedrilica teža, treba odabrati elektropogon s više snage. Isto tako u obzir valja uzeti područje na kojem se najčešće plovi, te odlučiti hoće li strujni pogon po potrebi biti glavna propulzija ili pomoćna uz glavni (dizel) motor.

Načelno gledajući, u mirnim vodama je dovoljno imati strujni pogon od 1 kW po toni istisnine plovila, dok je za akvatorij s puno kurenata ili otvoreno more nužno postaviti sustav snage 2,5 kW po toni istisnine plovila.

Odabir optimalnog propelera važan je detalj po pitanju manevriranja i brzine broda, pa o tome zadnju riječ treba imati stručnjak kako se ne bi dogodilo da propeler bude Ahilova peta cijelog sustava.

Treba imati na umu i da će oni što žele kupovinom elektropogona uštedjeti na težini, ostati razočarani. Naime, nabavka laganijeg elektromotora u pravilu znači nužnost instalacije težih baterija.

Njemački brodski pogoni na struju Fischer Panda kupcima nude razne prednosti. U startu treba kazati da su njihovi elektromotori manji i lakši nego klasični dizelaši, a mehanički dijelovi su povezani elektrokabelima kako bi se ostvarila fleksibilnost i ušteda na prostoru.

Njemački električni motori nemaju getribu (mjenjačku kutiju), nego direktni pogon i praktički rade bešumno. Emisija štetnih plinova je nula, a treba istaknuti da imaju vodeno hlađenje i tehnologiju permanentnih magneta.

S druge strane, nemaju četkice ni integrirano aksijalno ležište. Rade bez senzora i nude maksimalni okretni moment neovisno o broju okretaja, što uvelike olakšava manevre u marinama.

Nema šaltanja

Po pitanju jednostavnosti uporabe su uzorni – motor se pokreće pritiskom na tipku, povećanje brzine okretaja obavlja se jednostavno, a biranje plovidbe prema naprijed ili prema natrag vrši se bez šaltanja. Struja se pohranjuje u vrlo jakim AGM ili litijskim akumulatorima. Baterije se uglavnom pune preko 230 V strujne mreže u lukama.

Što se tiče punjenja za vrijeme plovidbe, Nijemci su kreirali mogućnost nadopune okretanjem propelera ili uporabom solarnih panela, odnosno malih brodskih turbina vjetra.

Iz Fischer Pande ističu da strujnim pogonom mogu opremiti jednotrupce i višetrupce. Orijentacije radi, za klasične jedrilice od 11 m i istisnine 4 tone nude elektropogon od 10 kW (48 V). Za katamarane dužine 11 m i istisnine 8 tona, dovoljna su dva njihova strujna pogona od po 10 kW (48 V). Fischer Panda brodski pogonski motori mogu se nabaviti u verzijama od 600, odnosno 1200 okr/min.

Osim što su poznati po kvalitetnim brodskim generatorima, njemačka kompanija iz Paderborna već dugi niz godina proizvodi elektropogone za taksi i turistička plovila, te imaju dovoljno iskustva u toj kategoriji.

Korisno je znati da je Fischer Panda jedini proizvođač elektromotora na svijetu snage 20 kW čiji je okretni moment 320 Nm. Naravno, nude i druge motore snage od 3,8 do 100 kW, uz napomenu kako modeli do 20 kW imaju 48 V baterije, a veći od toga rade na 420 V DC.

Ovi brodski strujni pogoni Made in Germany izrađuju se u dvije vrste – Antriebssystem fur Schiffe su ugrađeni u većem metalnom kućištu i imaju EasyBox upravljanje.

Druga kategorija su Aziprop Pod-pogoni s kućištem od inoksa koji se mogu nabaviti u 48 V ili 420 V verzijama. Brodske elektropogone Fischer Panda i drugu opremu ovog proizvođača, prodaje tvrtka Fischer Panda Adria iz Kastava.

O kvaliteti proizvoda njemačke kompanije puno govori i informacija da su nakon mnogo sati, papirologije i sastanaka, gotovo svi generatori Fischer Panda dobili tipski certifikat Lloyd Registra. To je velika prednost u usporedbi s ostalim europskim proizvođačima, a certifikat vrijedi sljedećih 5 godina! 

24. travanj 2024 05:24