StoryEditorOCM

gumeni križanacBrig 610 HJ: ukrajinski gumenjak na pola puta između radnog i obiteljskog plovila opremljen Hondom 150 može brzo i sigurno prevesti deset putnika

Piše Gordan Jelavić
30. kolovoza 2016. - 10:08

Među novim imenima na domaćem tržištu gumenjaka sve češće možemo susresti plovila Brig, simpatičan naziv koji neke asocira na brijeg ili brigu, što i distributeri koriste kod predstavljanja brenda u javnosti. No, ime je zapravo dobio po vrsti povijesnoga jedrenjaka s dva jarbola i kvadratnim jedrima, što s gumenjacima nema neke posebne veze, ali dobro zvuči.

Vlasnici tvornice su braća Ukrajinci, od kojih je jedan bio vojni pilot, a nakon raspada Sovjetskog Saveza posvetili se proizvodnji plovila. Danas imaju 170 zaposlenih i godišnje izvoze dvije tisuće gumenjaka - četrdesetak modela, od sklopivih, preko turističkih sve do specijalnih za vojne namjene.

ORCA hypalon

Nije tajna kako su troškovi radne snage u Ukrajini niski pa je i maloprodajna cijena vrlo konkurentna, čak i dalekoistočnim proizvođačima. U Brigu tvrde da na tržištima Australije, Švedske i Nizozemske drže prvo mjesto po prodaji što je respektabilan podatak. U proizvodnji koriste ORCA hypalon, ali dobar dio njihove produkcije odlazi na visokokvalitetni PVC koji čak i u morskim uvjetima uz dobro održavanje može dugo trajati.

Kako možemo čuti od hrvatskog distributera najtraženiji su upravo PVC bajboti s plastičnim dnom, modernog dizajna i pristupačne cijene. Mi smo za prvi test izabrali model Navigator 610 HJ koja uz dužinu u centimetrima označava model s hypalonom i jahaćim sjedalima. Po konceptu je negdje na pola puta između radnog i turističkog plovila što bi moglo zanimati velik broj domaćih nautičara.

Na sajmu u Zagrebu je bio izložen u atraktivnoj crnoj boji, a na test smo ga dobili u sivoj verziji iako su u ponudi još bijela, crvena i plava varijanta. U paketu s Hondom 150 trenutno se nudi za 240 tisuća kuna što je u ovoj klasi vrlo dobra ponuda.

Dizajnerski se puno ne razlikuje od aktualne ponude na tržištu. Na prvi pogled pažnju privlače čelični roll-bar crne boje, te atraktivna četiri jahaća sjedala na sredini. S ukupnom nosivošću od 980 kilograma i kapacitetom od 10 putnika, uz četiri sedla još po troje na krmenoj klupi i na pramcu, Brig se slobodno može predstaviti i kao brod za transfere.

Uz komod za svakog putnika, prostora za prtljagu ima ispod svakog sjedala, a ugrađeni motor maksimalno dopuštene snage će izići na kraj i s najvećim opterećenjem. S obzirom na trendove posljednjih godina, takva bi sudbina mogla zadesiti mnoge Navigatore. Profesionalna upotreba ne bi trebala utjecati na trajnost jer su spojevi hypalona dobro izvedeni.

Plastika također ostavlja dobar dojam, kao i čelični roll-bar i rukohvati. Inoks jest atraktivan i jednostavan za održavanje, ali crno bojana površina je lagano hrapava i ugodna za dodir. Koliko je debeo sloj boje i koliko je otporan na udarce teško je procijeniti.

Široka konzola

Ono što nam je najviše upalo u oči je veličina konzole preuzete s metar dužeg i pola metra šireg Navigatora.

image
Konzola ima sve osim suhog pretinca
Božidar Vukičević/Cropix

Na prvi pogled veće je uvijek bolje, ali cijena toga je jako uzak prolaz, od samo desetak do petnaest centimetara. Na to se nije teško naviknuti i držeći se za okvir vjetrobrana opreznije prolaziti, ali za manje iskusne goste koji žele proći od krme do pramca to neće biti jednostavno.

image
Prolaz uz konzolu je širok svega 15 cm
Božidar Vukičević/Cropix

Osim što uzima cijelu širinu, postolje prekriva i ugrađeni inspekcijski otvor na prednjem dijelu trupa, pa za njegovo korištenje treba skinuti cijelu konzolu. Srećom, Brig ima cijeli niz modela pa se lako može odabrati prikladnije nadgrađe. Ukrajinci su na konzoli očito zaboravili ugraditi suhi pretinac ili barem policu za mobitel i druge sitnice jer prostora za to svakako ima.

Drugi nedostatak su loše postavljeni otvori samopraznećeg kokpita. Nakupljena voda od kiše ili pranja ne stiže do kaljužne pumpe dok brod miruje pa je potrebno sve ručno isprazniti ili zaploviti s bazenom pod nogama i podignutog pramca čekati da voda oteče.

S jahaćim sjedalima ni to nije problem jer se noge mogu lakše podignuti u zrak ili na pola metra široke tubuse s pet komora. Osim što takva sjedala maksimalno iskorištavaju prostor jako su udobna i u plovidbi pružaju ugođaj motociklističke vožnje. Oko lijepo profiliranog naslona praktičan je rukohvat tako da je kretanje kokpitom čak i u punoj brzini vrlo sigurno.

Pod svakim sjedalom je duboki pretinac što je još jedna velika prednost takvog koncepta.

image
Volumen sjedala je dobro iskorišten
Božidar Vukičević/Cropix

Svi putnici u sredini su pokriveni biminijem od inoksa. Jedina mana inače jednostavnog sjenila je što u sklopljenom stanju pada na krmenu klupu. To bi se moglo riješiti pomicanjem nosača na tubusima prema natrag, ali najbolje bi bilo kad bi se odabrao drugačiji koncept s tendom sklopivom u roll-baru.

image
Pod biminijem se lakše diše
Božidar Vukičević/Cropix

Sigurno po tramontani

S obzirom na centralni razmještaj sjedala, položaj skipera za volanom je malo u ekscentru. Po otporu volana smo odmah shvatili da je prijenos mehanički što za 150 konja nije baš uobičajeno. Sile nisu toliko velike jer je sve dobro složeno i podmazano, ali hidrauliku bismo svakako preporučili. Na okomitoj konzoli stane puno instrumenata i sve je pregledno i lako čitljivo. Centralna top komanda na uzdignutom postolju prilično strši, ali to nije ni loše u slučaju da zatreba brza reakcija.

Maksimalno dopuštenih 150 konja je za trup težak 570 kilograma više nego dovoljno. Na testu nas je bilo troje i brod je s lakoćom poletio ususret srednje jakoj tramontani. U takvoj situaciji nam nije smetala poveća konzola jer nas je s visokim vjetrobranom vrlo učinkovito štitila od prskanja. S viškom snage na krmi ubrzanje je bilo odlično i unatoč vjetru i valovima na 5300 okretaja stigli smo do najveće brzine od 35 čvorova. Po bonaci je par dana ranije postignuto gotovo 40 čvorova što je sasvim solidan rezultat.

image
Trup je čvrst i pouzdan
Božidar Vukičević/Cropix

Trup se na testu pokazao vrlo dobar, bez ikakvih znakova gubitka kontrole ili proklizavanja. Težine su dobro raspoređene i pramac se kod ubrzavanja nije pretjerano podizao. S obzirom na sve viđeno možemo zaključiti da bi Brigu sasvim solidno pristajao i motor od 115 konja, što je i preporuka proizvođača. Naravno, ako ne namjeravate često ploviti pod punim opterećenjem. Uštedu u cijeni motora možete uložiti u elektroniku, hidrauliku ili nešto s popisa dodatne opreme.

Za nautičare obiteljskih potreba korisna je informacija kako se prednji dio broda s umetkom može složiti u malo sunčalište, tek toliko da možete malo ispružiti noge nakon kupanja. I u ovom slučaju vrijedi uzrečica - mali brod, mala briga..., a testirani Navigator je taman dovoljno velik da vas previše ne optereti dok zauzvrat ima puno ponuditi.

OSOBNA KARTA


Dužina preko svega 6,10 m
Širina 2,30 m
Gaz 0,40 m
Težina 570 kg
Nosivost 980 kg
Kategorija C/10 osoba
Spremnik goriva 120 l
Max. motor 150 KS
Proizvođač Brig, Ukrajina
Zastupnik Tutta blu, Zagreb
Cijena s motorom 240 tisuća kuna

BROJ OKRETAJA, BRZINA I POTROŠNJA


1000        3,6        2,0
1500        5,4        3,8
2000        7,0        5,6
2500        9,1        9,3
3000        15,0        12,6
3500        20,0        20,6
4000        24,2        23,4
4500        27,2        33
5000        32        39
5300        35        49

KONAČNA OCJENA


DOBRO:
Trup i tubusi
Jahaća sjedala
Cijena

LOŠE:
Veličina konzole
Mehanički volan
Pretinac za dokumente

25. travanj 2024 21:42