StoryEditor

19. izdanjeCroatia Boat Show: sajam je ponudio dovoljno zanimljivosti i noviteta, s naglaskom na flote francuskih motornjaka, čarterske jedrilice i sportske gumenjake

Piše Gordan Jelavić
29. travnja 2017. - 10:20
Sajam kao aneks ACI marineBožidar Vukičević/Cropix

Nekoć najveći domaći nautički sajam Croatia Boat Show u svome 19. izdanju ponudio je reprizu prošlogodišnje izložbe uz nekoliko noviteta zanimljivih pretežno domaćoj publici. Unatoč dobrim najavama ukupna brojka se zadržala na stotinjak plovila na kopnu i u moru, što je minimum održivosti jedne takve manifestacije s međunarodnim predznakom.

Srećom, dobri prodajni rezultati i opća gospodarska slika daju naslutiti da će iduća godina, jubilarna, označiti pravi iskorak sajma u sretniju budućnost. Rekonstrukcijom Zapadne obale osiguran je prekrasan ambijent i sada je samo na organizatorima da Splitu i Hrvatskoj daruju priredbu na tragu onih od prije desetak godina, kada su svi gradski hoteli bili puni, a na Rivi sve prštalo od ljepote, svjetskih premijera, događanja i vatrometa.

image
Posjetitelji su imali što vidjeti
Božidar Vukičević/Cropix

Čarter menadžment

U sadašnjoj realnosti sajam se temelji na tri velike čarterske tvrtke - Euromarine, Croatia Yachting i Nautika centar Nava, uz napomenu da potonja tijekom cijele godine koristi dobar dio Zapadne obale tako da neke brodove nisu morali niti premjestiti. Kombinacija iznajmljivanja sa zastupanjem stranog brodogradilišta je očito dobitna, jer se kupnjom broda može ući u dobro uhodan program čarter menadžmenta s vrlo izvjesnim povratom uloženih sredstava, pa čak i zaradom.

Zbog toga je u Jadranu proteklih godina značajno porastao broj dvotrupaca i uz tržišnog lidera Lagoona, Fountaine Pajot, te Nautitech (pod Bavarijom) u Hrvatskoj je sada prisutno još jedno francusko ime - Bali. Taj brend je na tržištu tek tri godine, ali dio je grupe Catana s više od tri desetljeća tradicije u gradnji katamarana. Bali je nešto manje luksuzan od Catane kako bi se mogao cijenom boriti s konkurentima, no baštini njezine tehnologije i plovidbena svojstva.

U ponudi su četiri modela od 40 do 54 stope, a u Splitu su ponuđena srednja dva oznake 4.3 i 4.5. Bali 4.3 dimenzija 12,60x7,12 metara oznake loft (otvoreni apartman) ima povezan kokpit sa salonom površine 30 kvadrata za potpuno uživanje u pogledu na more.

image
Francuski Bali želi osvojiti Jadran
Božidar Vukičević/Cropix

Garažna vrata

Najbolji dio je što se cijela pregrada u jednom komadu jednostavno podiže uz strop poput garažnih vrata, ovisno o raspoloženju putnika i vremenskim uvjetima. Umjesto uobičajenog trampolina u pramcu je složena garnitura za odmor i jelo s velikim sunčalištem površine 18 kvadrata. Komunikacija između te dvije ekipe odvija se kroz veliki sklopivi vjetrobran, ujedno i u funkciji kuhinjskog prozora. Osnovna cijena bez poreza i dodatne opreme je 345 tisuća eura, a u to su uključene četiri kabine i četiri toaletna prostora.

image
Katamaran Bali 4.3 ima sklopiva garažna vrata
Božidar Vukičević/Cropix

Metar duži i 40 tisuća eura skuplji Bali 4.5 također nudi četiri kabine i wc-a, ali i malo drugačiji koncept bez garažnih vrata i velikom terasom s blagovaonskim stolom. S po 800 litara vode i goriva, te 615 litara volumena u hladnjacima, lako će na dugim rutama ugostiti do 12 osoba.

Površinom od 70 kvadrata glavnog i 39 kvadrata roll-floka 12 tona težak brod plovit će i s malo vjetra pa se ne moraju ni uključivati saildrive motori. Kombinacijom svjetlijih i tamnijih tonova smeđeg drva ostvaren je atraktivan dojam u prostranom interijeru.

WC s dva ulaza

Uz nove dvotrupce, zastupnici iz Croatia Yachtinga izložili su cijelu flotu jedrilica Hanse, predvođenu posljednjim novitetom oznake 588. Dimenzijama 17x5,20 metara ta njemačka ljepotica može konkurirati katamaranima po prostornosti, pa čak i isplativosti u čarteru, jer uz pet kabina ima tri kupatila. Krmeni toalet ima čak dva ulaza, jedan za pristup tušu, a drugi za wc školjku.

Unutrašnjost je moderno uređena sa svijetlim drvom i svjetlosnim otvorima po bokovima i na 210 cm visokom stropu.
Malo je neobično da salonom dominira visoki šank, no tome je vjerojatno presudio neki njemački ljubitelj piva.

image
Raskošni interijer jedrilice Hanse 588
Božidar Vukičević/Cropix

Razigran dizajn je prisutan i u kokpitu s tvrdom nadstrešnicom, modernim konzolama ispred kormila, zanimljivim stepenicama do sklopive platforme, te velikom garažom za gumenjak. Osnovna cijena od 400 tisuća eura za 20 tona tešku jedrilicu je sasvim u skladu s prikazanim komforom.

image
Hanse 588 obiluje iznenađenjima
Božidar Vukičević/Cropix

S PDV-om toliko vrijedi Fountaine Pajotov dvotrupac MY37, pogonjen isključivo dizelskim motorima snage 150 ili 220 konja. Nasljednik Highlanda 35 u unutrašnjosti širine pet metara ima četiri kabine i dva toaletna prostora. Uz potrošnju od 56 litara na sat pri brzini od 15 čvorova može se reći da je trup od devet tona štedljiv pa sa 1200 litara goriva ima autonomiju od tisuću milja.

Ekskluzivna igračka

Iz grupacije Hanse je stigao i Fjord 36 Open, svemirski gliser bez poreza vrijedan 224 tisuće eura. Model je već šest godina u proizvodnji, ali je zbog avangardnog dizajna još uvijek atrakcija gdje god da se pojavi. Oštar pramac u kombinaciji sa širokom otvorenom krmom je nenadmašna kombinacija za vrhunsku upravljivost. Kad u cijelu priču dodate dvije IPS Volvo Pente D4-300 i joystick za filigransko manevriranje u marini, onda imate najzabavniju igračku u susjedstvu.

image
Svemirski atraktivan Fjord 36 Open
Božidar Vukičević/Cropix

Ako želite impresionirati putnike, samo stisnete gas i u tren oka stižete do 50 čvorova, a zbog odličnog vjetrobrana u razgovoru ne morate niti povisiti glas. Iako je namjena broda dnevna s dva velika sunčališta i vanjskom kuhinjom, uz unutrašnje kupatilo je i kabina za dvoje. Na trupu od 10,80 metara bi se slobodno mogla složiti i poprečna kabina ispred ogromne strojarnice, ali taj je komfor ostavljen za metar dužeg Fjorda 40.

Targe bez konkurencije

Među najveće atrakcije sajma svakako spadaju i dvije finske ljepotice – Targa 23.1 i 30.1. Za prave poznavatelje mora to su brodovi iz snova, moderne tehnologije, ali s obiljem punog drva i inženjerskih detalja za pasti na stražnjicu. Mala je na tržištu već 25 godina, odnosno deset u redizajniranom izdanju i još uvijek pronalazi put do kupaca širom Europe. Malo tko će povjerovati da ima trup dužine samo 7,13 metara, pogotovo kad se uđe u njezine odaje i otkriju sve konstrukcijske tajne. Ako imate spremnih 138 tisuća eura, kod kupnje samo trebate odlučiti treba li vam 225, 260 ili 300 konja.

image
Targe su izbor pravih znalaca
Božidar Vukičević/Cropix

Veća je sestra ugledala svjetlo dana tek prije 9 mjeseci i već je pobrala simpatije publike i kritike jer se nalazi na listama najboljih brodograditeljskih ostvarenja protekle godine u svijetu. S pet ležajeva na donjoj etaži, te šest sjedala u kormilarnici s dva ulaza, može se reći da je pravi obiteljski brod. Tko se zaželi malo mira može pobjeći na gornji most, odakle se može pratiti stanje na pučini.

Za postizanje brzine od 40 čvorova brinu se dvije dizelske Volvo Pente snage po 300 konja. Dužinom trupa od 9,13 i širinom od 3,25 metara ostavlja dojam lake upravljivosti, a jedino što sprječava velik broj obožavatelja je cijena od 315 tisuća eura.

Kabanica za kokpit

Zato je tu najveća svjetska grupacija Jeanneau s ponudom za svakoga, od malog fishermana Marlin 695, koji s nakošenim vjetrobranom pomalo podsjeća na Targu, do svestranog 10-metarskog Cap Camarata. Upravo taj je model primjer povezivanja mediteranskog otvorenog kokpita s vrlo komfornim interijerom visine 195 cm i četiri ležaja.

image
Nova flota Jeanneaua obilježila je sajam
Božidar Vukičević/Cropix

Ako se brod poželi koristiti u hladnijim mjesecima, može se obući u smeđe cerade i pružiti stajaću visinu u kokpitu. Cijena broda je 90 tisuća eura, na što treba dodati dva motora od barem 250 do 300 konja da priča dobije i sportski štimung.

image
Cap Camarat 10.5 WA ima stajaću visinu u kabini
Božidar Vukičević/Cropix

Dva motora su potrebna i novome Merry Fisheru 895, jer je riječ o puno ozbiljnijem brodu nego što bi se na prvi pogled moglo pretpostaviti. S dvije Yamahe 150 postigli smo 34 čvora, što nije najviše što tri tone težak trup može podnijeti. Dvije kabine i 190 cm u salonu su očekivani komfor, ali toaletni prostor širok 155 centimetara veliki je iskorak za trup od osam metara.

Kad uz to dodamo veće krmene platforme i staklene površine, bogatiju kuhinju, te bočni ulaz u kormilarnicu, imate pravi prodajni hit. Na osnovnu cijenu od 57 tisuća eura dodajte porez i motore, i za stotinjak tisuća imate pravu jahticu.

Opasna Barracuda

Sestrinski Beneteau je preko hrvatskog zastupnika također izveo cijelu flotu od deset motornjaka iste boje, ali svih veličina. Ribolovcima je najviše imponirala Barracuda 8 s dva motora po 150 konja, sposobna za big game rute do pučinskih otoka. Sa sedam metara trupa i 2,78 metara širine laka je za upravljanje i ribolovni dvojac može provesti u njoj nekoliko dana.

Uz toaletnu kabinu i dvoja klizna vrata nudi niz praktičnih detalja za veći užitak na moru. Osnovna cijena broda je 31 tisuću eura, a s motorima i porezom i opremom košta čak 90 tisuća eura. Đitaška verzija istoga broda Antares 8 OB zbog jednog motora od 200 konja košta prihvatljivijih 75 tisuća eura. U to je uračunata gotovo sva dodatna oprema koja vam može zatrebati.

U osnovnom paketu Antares 7 OB s Hondom 150 i porezom košta 43,750 eura što se, kao i sve modele Nautike centra Nava, preko OTP leasinga može platiti na tri godine bez kamata.

Raskošna oprema

Ljubitelji otvorenijih modela su mogli isprobati najveći i najskuplji Flyer 8.8 SUNdeck vrijedan 125 tisuća eura. S dvije Honde 200 taj gliser može u komfornom kokpitu velikom brzinom nositi 11 ljudi, pa će biti vrlo zanimljiv iznajmljivačima. Uz toaletnu kabinu i pramčani salon pretvoriv u veliki krevet, po sredini je drugi ležaj za dvoje.

Razlog relativno visoke cijene je raskošni paket opreme s pramčanim propelerom, električnim flapsovima, tikovinom, tvrdim T-topom, razglasom i elektronikom. U svakom slučaju, rezultat je vrlo atraktivan gliser, po dojmu daleko snažniji nego što možete zamisliti prema podatku o trupu dužine 8 metara.

Iako se većina izloženih glisera gradi izvan Francuske, u Poljskoj, fetivi je samo Atlantic s modelima 780 Adventure i 530 Open. Manjega detaljnije predstavljamo u ovome broju Otvorenog mora, a veći će tek doći na red. Uz cijenu od 45 tisuća eura (s motorom i porezom) vrijedi naglasiti kako je salon Adventurea vrlo lijepo uređen i svijetlim tonovima podignut klasu iznad cjenovnog razreda kojem zapravo pripada. Uz tradicionalno visoku kvalitetu plastike, široki kokpit i krmene platforme, može parirati konkurentima.

Jeftina i brza igračka

Novost na hrvatskom tržištu su francuska polietilenska plovila FunYak, vrlo slična nizozemskom Whalyju. Jednostavni rotacijski lijev i modularna tehnologija sastavljanja klupa, konzole i dodatnih dijelova razlog su niske cijene, pa recimo najveći izloženi model Secu 15 košta 5400 eura. Iako izgleda kao igračka, može nositi motor do 50 konja i postizati velike brzine. U gliserski trup dimenzija 450x185 cm stane šest putnika i ukupna težina 670 kilograma.

Najzanimljivija je težina broda od 240 kilograma što značajno olakšava manipuliranje na suhom. Uvoznici su najavili moguće testiranje u Makarskoj.

Solidnu ponudu pneumatskih plovila obilježila su plovila uglavnom namijenjena iznajmljivanju. Morskoj floti Aventurovih Joker Boat Clubmana pridruženi su na kopnu maleni Wide 520 i bajbotić Surmarine. Talijanski SACS-ovi mogu se isprobati u Rogoznici dok su Lomac i Nuova Jolly u ponudi zastupnika Yamahe Pribudić i Borčić. Uz njih je i uvijek prisutni MarCo s turbo Mercury Veradima 300 i 350, najsnažnijim motorima na sajmu.

image
Sportski SACS-ovi spremni za sprint
Božidar Vukičević/Cropix

Zodiac iz Tunisa

Na kopnu su izložena dva Zodiaca, crni PRO 550 s Mercuryjevim radnim motorom Seapro 90 vrijedan 180 tisuća kuna, izrađen od njemačkog PVC-a Strongan Duotex i strojno zalijepljen u Tunisu. Samo pola metar duži, ali značajno atraktivniji N-ZO 600 s Evinrudeom 150, prvim motorom na tržištu s desetogodišnjom garancijom, košta 404 tisuće kuna.

image
Zodiac Pro 550 s radnim Mercuryjem
Božidar Vukičević/Cropix
image
Zodiac N-ZO 600 košta 400 tisuća kuna
Božidar Vukičević/Cropix

VELIKE JAHTE SE VRAĆAJU

Zlatne dane splitskog sajma obilježili su Sunseeker, Princess, Ferretti, Azimut i njima slični motorni brodovi vrijedni milijune eura. Taj statusni simbol je posljednjih godina izgubio na važnosti, no to ne znači da se milijunaši ne vole provesti na takvim ljepoticama.

Opet se kao rješenje nudi čarter s tjednim najmom takvog broda u vrijednost manjeg Merry Fishera. Na splitsku Rivu stiglo je nekoliko pripadnika gornjeg staleža predvođenih Heesenom od 40 metara, izgrađenog 1993. godine, no u vrlo atraktivnom stanju. Sadašnje ime mu je Brazil, no neki ga možda poznaju po starom imenu La Bella. Tjedan druženja s njegovom posadom košta 113 tisuća eura.

Benettijev Delphino 93 imena Mister Z dug je 28 metara i u pet komfornih kabina prima deset gostiju. Do maksimalne trajektne brzine od 14 čvorova pokreću ga dva motora MTU snage po 720 KS. Sa 16 tona goriva ima maksimalan doseg od 1500 milja. Izgrađen je 2014. godine i bez dodatnih troškova tjedno košta 80 tisuća eura.

Titulu najvećeg serijskog broda je imao talijanski Absolute 64 Fly, vrijedan 1,45 milijuna eura, naravno, bez poreza jer vlasnici takvih ljepotica ne vole takve namete. Dimenzije su mu 19,6x5,15 m, a ima četiri kabine i tri kupatila.

Stigle američke pente na plin

 

Tvrtka Brešković Gas iz Kaštel Gomilice prvi put je na našem tržištu predstavila američke Lehr izvanbrodske motore s pogonom na plin. Lehr je poznata američka kompanija iz Los Angelesa koja se bavi proizvodnjom širokog spektra motora na plin, a Brešković Gas je njihov ekskluzivni zastupnik. Oni također vlasnicima ovih motora nude servis i rezervne dijelove.

U svakom slučaju valja istaknuti da je riječ o prvim serijskim pentama na svijetu koje se pokreću propan-butanom. U SAD-u su postale vrlo popularne s obzirom na štedljivost i manje zagađenje okoliša (C.A.R.B. Rating - 3 Star Ultra Low) u odnosu na klasične benzinske pente.

Četiri modela

Brešković za sada nudi 4 modela četverotaktnih Lehr penti. Najmanji LP2.5 ima 1 cilindar obujma 72 cm3, s time da u rasponu od 4500 do 5500 o/min razvija snagu od 2,5 KS. Standardni propeler s 3 lista je napravljen od aluminija, motor teži 16,96, a prema navodima proizvođača na 5000 điri troši samo 0,9 litara plina po satu. Cijena modela je 6300 kn.

Jači model Lehr LP5.0 na 5000 điri troši duplo više – 1,8 l plina na sat. Također ima 1 cilindar, ali iz većeg obujma od 112 cm3 razvija 5 KS. Teži 21,8 kg i košta 8600 kn.

Oni što vole još više snage mogu odabrati inačicu Lehr LP9.9. Taj model ima dva cilindra, obujam od 212 cm3, te provrt i hod klipa 56x43 mm. Na 5000 o/min daje snagu od 9,9 konja, s time da mu potrošnja na tim đirima iznosi 3,78 litara plina svakog sata. Naravno, osjetno je teži i skuplji od ostalih jer piza 39,8 kg i košta 15.700 kn.

Verzija Lehr LP15 s dva cilindra obujma 323 cm3 teži ravno 50 kg. Provrt i hod klipa su joj 59x59 mm, ima CDI paljenje, manuelni ili električni pokretač, te auspuh kroz propeler. Shodno snazi od 15 KS, troši 5,6 l plina na sat.

Ovisno o opremi, petnaestica košta od 22 do 27 tisuća kuna. U ponudi će uskoro biti i najjači model LP25 koji u rasponu od 5000-6000 điri iz 2 cilindra obujma 498 cm3 razvija 25 konja, ali mu cijena još nije određena.

Boce iz INE

Kažimo na kraju da za pokretanje ovih motora treba, naravno, nabaviti boce s plinom. Male kompozitne koje služe za kampiranje dostupne na našem tržištu ne odgovaraju Lehr motorima, ali ih zato ima na tržištu EU-a (Colemen Outdoor CO). Međutim, s obzirom na kapacitet od samo 453 grama plina, puno bolja opcija je kupnja kompozitnih boca za domaćinstvo koje nudi INA.

One su kapaciteta 18 l i koštaju 97 kn, s time da se stalno mijenjaju po sistemu puno za prazno.
- S jednom takvom bocom plina i motorom od 9,9 KS na krmi, brodica dužine 7 m može doći od Splita do Brača i natrag, a vjerojatno će u njoj ostati još plina – rekao nam je Ivan Brešković, najzaslužniji za to što su štedljive američke ekološke pente stigle i na Jadran. (Ž. S.)

VIŠE FOTOGRAFIJA SA SAJMA POGLEDAJTE U NAŠOJ GALERIJI GORE.

17. listopad 2021 03:29