Korištenje tradicionalnih formi trupa kod današnjih brodica i nije neka novost, ali svaka takva brodica koja se pojavi na tržištu uvijek privuče pažnju iskonskih zaljubljenika u plovidbu i more – pogotovo ako je hrvatskih ruku djelo. U tom je smislu neosporno zanimljiv i pokušaj brodograditelja tvrtke Bova iz Brezovice da ljubiteljima tradicionalnih linija plovila ponude brodicu Grego 17, simpatičnog izgleda temeljenog na tradicionalnoj formi ligurskoga guca.
Korištenje stakloplastike umjesto drva, osim smanjene težine trupa i mogućnosti moderniziranja tradicionalnih linija brodice, buduće vlasnike lišava mukotrpnog održavanja drvenih dijelova i površina jer sve postaje znatno lakše i jednostavnije.
Nije zanemariva činjenica da Grego 17 svojom organizacijom trupa i palube pruža maksimalnu personalizaciju opreme prema potrebama budućeg vlasnika, a nudi se u varijantama s izvanbrodskim, unutarnjim brodskim motorom, te u opciji s latinskim jedrom.
Ostaje pitanje zašto se nije preuzela tradicionalna linija bliža našim uvjetima na moru, s blažim linijama plovila i nadasve širim i prostranijim palubama. No, dopustimo da napori brodograditelja u stvaranju prepoznatljivog plovila i buduće vrijeme ocijene je li odabir linije bio ispravan.
Pramčana statva koja strši iznad blago uzdignutog pramca u odnosu na krmu, visoki bokovi te slična linija pramca i krme karakteristike su izgleda Grega 17 koje ga čine prepoznatljivim u odnosu na okolna plovila na vezu ili na moru. Kokpit koji je većim dijelom prekriven palubom, još je jedno dobro i provjereno rješenje preuzeto iz tradicionalne brodogradnje.
Takvim rješenjem dobilo se prostrano i nadasve dugo potpalublje koje omogućuje osiguranu pohranu duge opreme, poput vesala, špurtila, dugog mezomarinera…, što i nije zanemariva činjenica ako je plovilo smješteno u nekoj loše čuvanoj lučici ili divljem privezištu.
Dugo potpalublje
Potpalublje je dovoljno prostrano i dugo, pa tako dvije odrasle osobe mogu prespavati u slučaju potrebe. Ovako podignuta paluba može se organizirati kao radna površina u ribolovu ili mjesto za opuštanje na suncu, što Grega 17 čini zanimljivim plovilom za ribolovce i ljetne kapetane. Kako se radi o dugom spremištu, kao promišljeno rješenje pokazao se poklopac na sredini.
On ne samo da olakšava pristup stvarima u potpalublju, ako se ono koristi kao spremište, već je osmišljen i da se u njemu može stajati tijekom ribolova, ali i tijekom navigacije. Visina palube je iznad koljena, tako da čvrst oslonac možete potražiti na sve četiri strane.
Grego 17 nema posebnu ogradu, jer guc ima dosta visoke bokove, tako da je razma 20 cm iznad palube, što daje više nego dobar oslonac pri valjanju plovila. Uz navedeni poklopac na sredini palube, postoji još jedan veliki otvor na krmenoj strani potpalublja s poklopcem opremljenim plinskim amortizerom, pa se u potpalublje možete jednostavno uvući i pristupiti njegovim najskrivenijim dijelovima.
Sigurno kretanje
Već smo spomenuli da se u ovako dugom potpalublju bez problema mogu spremiti vesla, koja u ovoj priči nisu samo nužan dio opreme. Budući da se radi o barci uskoga trupa, čija je težina oko 400 kg (bez motora), veslanje je krajnje jednostavno, a to može biti korisno ne samo prilikom ribolova, već dobro dođe i za zabavu ili rekreaciju.
Položaj nosača vesala promišljeno je pozicioniran i jednako dobro omogućava veslanje dok stojite ili sjedite na krmenoj klupi okrenuti licem prema pramcu, ili na poklopcu za ulazak u potpalublje okrenuti leđima prema pramcu.
Površina paluba i kokpita izvedena je kao protuklizna, tako da se cijelom dužinom plovila možete sigurno kretati i kada je kuverta mokra. Ovdje bi pohvalili i promišljenu izvedbu kokpita kao samopraznećeg, što dodatno povećava sigurnost plovila tijekom navigacije na uzburkanom moru, ali isto tako pojednostavljuje održavanje i smanjuje brigu vlasnika dok je plovilo na vezu.
U samom vrhu pramca je sidreno spremište dovoljno veliko za smještaj primjerenog sidra, lanca i konopa.
S obje strane sidrenog spremišta na razmi su ugrađene primjerene bitve sa zjevačama koje sprečavaju konop da ošteti gelcoat trupa, a dobro je riješen i špirun. On ne samo da olakšava izlazak i na neuređene obale, već uz istaknutu pramčanu statvu dodatno naglašava tradicionalnu liniju barke.
Na krmenom dijelu s obje strane kormilarske klupe nalaze se iste bitve i zjevače kao na pramcu, a ispod krmene klupe je spremište. Za ovu dužinu plovila možemo ga okarakterizirati kao veliko, a služi kao prostor za držanje goriva – prijenosnoga tanka kod izvanbrodskih motora, odnosno fiksnog oko 40 litara sa sustavom ulijevanja goriva kod modela s ugradbenim motorom.
S obje strane trupa, na dohvat ruke kormilaru su dva upuštena spremišta za sitnice s domišljato izvedenom zaštitom stranicama od drva i otisnutim logom Grega.
Tradicionalna krma guca unaprijeđena je s dva velika spojlera koji se kao brizgobrani protežu do samoga pramca, što je Gregu 17 dalo znatni hidrodinamički uzgon i efikasniji trup.
Krmena statva je preuređena kako bi se na nju bez problema mogao ovjesiti izvanbrodski motor do maksimalnih 40 konjskih snaga, a spojleri su iskorišteni kao krmene platforme. Pritom je ona lijeva iskorištena za skrivanje sklopivih ljestvica koje uz rukohvat na trupu plovila omogućuju jednostavan izlazak, odnosno silazak u more.
Platforme su obložene tikovinom i uz još neke drvene detalje nadopunjuju tradicionalni štih barke. U varijanti s ugrađenim motorom ovdje se nalazi list kormila s klasičnom argolom.
Stabilan na valu
Stabilitet u mirovanju je izrazito dobar, pa prilikom skoka na brodicu pramac neznatno utone. Opremljen Hondom od 20 konjskih snaga Grego 17 na moru se ponašao vrlo stabilno i prilikom preskakanja valova plovila u prolazu. U pokušajima naglih sretanja pri većim brzinama, Grego je bio težak i trom tražeći velike radijuse za zaokret, ali bi smanjenjem brzine postao poslušan i okretan, što je za ovu liniju plovila normalno.
Prilikom vožnje u visokim režimima rada motora, primijetili smo velike oscilacije brzine u odnosu na uzdužni raspored težina po brodici. Nažalost, nismo bili opremljeni brojačem okretaja motora kako bi procijenili optimiziranost i usklađenost trupa s motorom od 20 KS, potrošnju goriva prema deklaraciji proizvođača, te usporediti režim rada motora s položajem ručice u odnosu na puni gas.
Pri režimu od pola gasa Grego 17 dosezao je brzinu od 6 čvorova, što je otprilike granica deplasmanske brzine plovila ove dužine vodene linije. Dodavanje punoga gasa imalo je relativno manji učinak na brzinu brodice, jer ipak se radi o plovilu izrazito deplasmanskog oblika dna čiji je uzgon nadopunjen. Na tri četvrtine gasa dostigli smo 9,7 čvorova, a pri punom gasu maksimalnih 10,4 čvora.
Grego 17 je relativno lagano plovilo uskoga trupa za svoju dužinu, s naglašenim spojlerima i brizgobranima na krmenom dijelu. Stoga bi ozbiljnije testiranje motorima različite snage i s raznim promjerima propelera, kao i različitim rasporedom težina, sigurno dalo zanimljive rezultate. Prema riječima brodograditelja, na Gregu 17 je predviđena ugradnja izvanbrodskih motora do 40 KS.
No, smatraju da se kod ovog plovila optimalna brzina postiže već s izvanbrodskim motorom od 20-ak “konja” uz najveću brzinu od 15 čvorova, a putnu od 10 čvorova, pa ne bi bilo racionalno ugrađivati jače motore. Time bi se krajnja brzina samo neznatno povećala, ali uz znatno veću potrošnju goriva.
Plovilo s potencijalom
Nažalost, prilikom testiranja nismo imali mogućnosti optimizirati trim i postići navedene vrijednosti. Isto tako, brodograditelj je naglasio da je maksimalna brzina s unutarnjim brodskim motorom iste snage čak i manja, oko 11,5 čvorova, a razlog vjerojatno leži u činjenici veće i dublje kobilice zbog ugradnje osovinskog voda.
U samoj plovidbi, očekivano za ovakav oblik trupa, a zahvaljujući kobilici po cijeloj njegovoj dužini, Grego se iskazao kao brodica odlične stabilnosti i upravljivosti, pogotovo pri manjim brzinama kada bi druga plovila odbijala poslušnost.
Za kraj možemo zaključiti da je Grego 17 plovilo s potencijalom koji velikim dijelom zadovoljava ljubitelje tradicionalnih linija, pri čemu je krajnje jednostavan za održavanje i ima prihvatljivu cijenu osnovne varijante. Dodatni adut mu je i velika mogućnost personalizacije, i za ribarenje i za ljetno odmaranje i uživanje u morskom okruženju.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....