StoryEditorOCM

budućnost plovidbe?Projekt koji puno obećava: Hynova 40 prvi je rekreacijski serijski brod s pogonom na struju i vodik

Piše Ž. S.
10. siječnja 2021. - 11:09

Mlada francuska nautičarka Chloe Zaied čvrsto je uvjerena da je prirodni ekosustav najdragocjeniji dio našeg planeta i da svi moramo nešto učiniti da ga sačuvamo. Ona je stoga, zajedno s timom stručnjaka, osnovala tvrtku Hynova Yachts i odlučila svoj doprinos očuvanju okoliša prezentirati u obliku plovila s pogonom na vodik i struju.

Tako je nastala Hynova 40, globalna inovacija dužine 12 m za koju Zaied kaže da spada u klasu day-boat, odnosno superyacht tender. U potpunosti se izrađuje u njihovom škveru EC2Z, lociranom u La Ciotatu, između Marseillea i Toulona, a nema razloga za sumnju da će se serijska proizvodnja nastaviti.

Premda Hynova 40 neprijeporno ima atraktivan dizajn i dobre šanse da se svidi kupcima, treba kazati da je njezin najvažniji dio T-Module REXH2 (Range Extender Hydrogen), modificirana verzija vodikovih gorivnih članaka japanske Toyote, u prvom redu napravljenih za automobilsku industriju. Zaied i njeni inženjeri nisu slučajno odabrali REXH2, nego zbog toga što se ti gorivni članci pokazali izuzetno pouzdanima na 30 metara dugom francuskom Energy Observeru.

Dokazana kvaliteta

Ovaj katamaran znanstvenicima služi kao ploveći laboratorij jer se radi o prvom plovilu na svijetu koje je generiralo i napajalo se vodikom. Lansiran je 2017. godine, prešao je već 7000 milja i nastavlja misiju po svijetu čiji je cilj do 2022. s totalnom energetskom autonomijom uploviti u 101 luku u 50 zemalja.

Sklapajući partnerstvo sa Energy Observer Developmentom, Zaied je htjela imati REXH2 gorivne članke dokazane kvalitete, a Hynova 40 je pompozno predstavljena kao prvi rekreacijski serijski brod na svijetu s pogonom na vodik. Doduše, premijeru je trebala imati na sajmu u Cannesu 8. rujna, ali je on radi pandemije odgođen.

image
Chloe Zaied

Međutim, projekt ekološkog broda sportskih linija ide dalje. Pritom su Francuzi također poveli računa, koliko god je to moguće, da pri izradi rabe ekološke materijale. Brod je težak 9 tona, a Toyotin T-Modul daje snagu od 80 kW i uparen je s tri baterije LiFePO (Lithium-Iron-Phosphate) od 44 kW koje proizvodi tvrtka EVE Systems i posebno su prilagođene za uporabu na moru.

Jača i slabija verzija

Precizno govoreći, na djelu je pogon i na vodik i na struju. Naime, Toyotini gorivni članci proizvode struju korištenjem vodika i ona može pokretati dva elektromotora BorgWarner snage od po 150 kW. S njima će Hynova 40 u slabijoj verziji dosezati maksimalnu brzinu od 25 čvorova, odnosno imati krstareću brzinu od 15 čvorova.

Gorivni članci također mogu struju pohranjivati u 3 velike baterije, pa će elektromotori trošiti struju iz njih ako se, primjerice, potroši ukupno 30 kg vodika smještenog pod tlakom od 350 bara u tri specijalna spremnika postavljena izvan brodske strukture da budu izloženi prirodnoj ventilaciji.

Jača verzija imat će dva modula gorivnih članaka REXH2, dva elektromotora od po 210 kW, te tri baterije i tri tanka za vodik. Njena će maksimalna brzina biti 30 čvorova, a krstareća 20. Obje verzije će biti registrirane za 12 putnika i dostupne u Open i Hardtop inačicama.

Manjak punionica

Najveća prednost Hynove 40 je što u plovidbi ne emitira nikakve štetne plinove, a uz to plovi gotovo bešumno i bez vibracija. Cijelim propulzijskim sustavom upravljat će automatizirani Power Management System ciljano napravljen od strane tvrtke EODev, koji će stalno izračunavati koliko se dugo još može ploviti.

image
Hynova 40 u open verziji

Neki stručnjaci, međutim, sumnjaju da će se rekreacijski brodovi s pogonom na vodik i struju masovno kupovati u bližoj budućnosti. Glavni razlog njihovim sumnjama je manjak punionica vodika u marinama, a proći će dosta vremena dok ih ne bude na svakom koraku.

Po pitanju obnove vodika u tankovima Hynove 40 za kupce u Francuskoj, Chloe Zaied ne vidi problem ističući da postoje dvije punionice u Toulonu i Le Castelletu, dok se treća gradi u Signesu. No, podaci o autonomiji baš i ne idu u prilog masovnoj uporabi – pri brzini od 8 čvorova Hynova može ploviti samo 8 sati i tada treba ponovo krcati vodik. To za utjehu traje samo par minuta.

U svakom slučaju, projekt zvan Hynova 40 puno obećava i možda kombinacija pogona na struju i vodik uistinu predstavlja budućnost plovidbe. No, tek treba vidjeti kako će se stvari po tom pitanju razvijati, jer su još 2006. automobilima na vodik predviđali odlične rezultate, što se još uvijek nije dogodilo.

24. studeni 2024 23:20