StoryEditorOCM

prizor za pamćenjeIsprobali smo novu Yamahu F425 XTO Offshore: japanski tenori posebno se razmašu kad prijeđete granicu od 4500 okretaja, zanimljivo je bilo promatrati lica putnika...

Piše Gordan Jelavić
11. listopada 2018. - 15:39

Punih 11 godina čekao se nasljednik Yamahe F350, ne tako daleke 2007. godine najsnažnijeg izvanbrodskog motora u povijesti. Prvi susret uživo s modelom F425 XTO Offshore imali smo na europskoj premijeri priređenoj na sajmu u Genovi. Bijeli monstrum pod svjetlima reflektora na rotirajućem pijedestalu bio je prva zvijezda sajma jer su Talijani posebno slabi na igračke za svoje megagumenjake.

Zbog toga se među izložbenim manekenima u moru posebno isticao Capelli Tempest 44, 13 metara dugačka guma s tri ugrađene Yamahe. Priliku za isprobati tih 1275 konja na krmi nismo htjeli propustiti pa smo se na pola milijuna eura vrijedan brod ukrcali s još nekoliko stranih novinara.

Manevriranje joystickom

Na četiri metra širokom brodu tri bijele glave ne izgledaju tako veliko kao na suhom, no natpis podsjeća na sirovu snagu ispod svakog poklopca. Šest tona težak brod (prazan) po registru ima povećanu nosivost od 950 kW, što odgovara upravo ovoj konfiguraciji. Sudeći po vodenoj liniji, ni suha težina od 1300 kilograma zakačena na krmu Capelliju nije neki problem.

Dok se brod ploveći unatrag približavao obali, okupljeni novinari su svaki na svom jeziku komentirali izgled i zadovoljno kimali glavama. U manevriranju se vanjski motori zakreću svaki u svom smjeru, dok srednji stoji ravno. Na minimumu V8 motori skladno i tiho bruje bez vibracija.

image
Srednji motor je nešto niže postavljen
Gordan Jelavić

Uzevši joystick u ruke, s lakoćom smo se izvukli iz reda i isplovili prema genovskom lukobranu. Guranjem palice prema naprijed okretaji vanjskih motora podižu se do 1000, a srednji ostaje na minimumu od 600. S tim potiskom brod plovi pet čvorova, koliko je unutar luke bilo i dopušteno. Pritiskom na dugme Point brod se zadržava u istoj poziciji pomoću GPS-a, što je opcija posebno zanimljiva ribolovcima.

Elektroničke komande

Prebacivanjem na klasične elektroničke komande odmah upada u oči da su pod rukom samo dvije ručice gasa. Sustav Helm Master elegantno rješava taj problem automatski sinkronizirajući okretaje srednjeg motora, dok se pritiskom na dugme Single Lever sve može prebaciti na jednu ručicu.

Trim Assist je također preporučljivo držati uključen jer se automatskim finim podešavanjem nagiba motora mogu ostvariti znatne uštede goriva. Koliko troši bilo je jedno od prvih novinarskih pitanja postavljenih domaćinima, a odgovor je s osmijehom bio – koliko želiš.

Ukrcanih tisuću litara goriva bila je dobra utjeha jer na punom gasu instrumenti pokazuju ukupan protok od 422 litre na sat. Pri brzini od 40 čvorova potrošnja se gotovo prepolovi, a na krstarećih 30 čvorova padne na trećinu – 150 litara na sat. Za tri motora i brod nosivosti 18 osoba može se reći da je to prihvatljivo.

Navala adrenalina

Na jednako važno pitanje koliko ide odgovara fotografija uz ovaj tekst. Kadar pri brzini od 53 čvora nije bilo jednostavno snimiti, no svakako je vrijedilo pokušati. Zanimljivi su i zadovoljni izrazi lica putnika na otvorenom gumenjaku, koji su svaku priliku iskoristili za upijanje i snimanje dojmova fotoaparatom i mobitelom.

Upravljanje motorima s ukupno 24 cilindra adrenalinski je san svakog zaljubljenika u brodove i mehaniku. Nevjerojatno je da s dodirom lagane ručice gasa možete pokrenuti takav niz kemijskih reakcija i koordiniranih eksplozija unutar cilindara. Prenošenje te snage zupčanicima na propelu jednako je fascinantan tehnički doseg kad znate da je motor predviđen za višegodišnji rad u ekstremnim uvjetima i opterećenjima.

Kad se iza kokpita malo sakrijete od vjetra, iz tri auspuha možete čuti pravu pjesmu. Japanski tenori posebno se razmašu kad prijeđete granicu od 4500 okretaja, uz osjećaj kao da ste na moto GP utrci. Iako već debelo u području iznad 40 čvorova, reski zvuk neodoljivo mami da dodate još gasa.

Srećom, Tempest je vrlo stabilan brod i dobro je izdržao sve izazove maksimalnog opterećenja pa smo bez straha otišli do kraja. Brojke okretaja na digitalnom zaslonu su se zaustavile na 6000, a devet tona plastike, gume, goriva, čelika i ljudi jurilo je ligurskim zaljevom brzinom od 53 čvora.

image
Na punom gasu je brzina 53 čvora
Gordan Jelavić

Umjesto naprijed, svi su gledali unatrag i divili se bijelom tragu iza izvanzemaljski izduženih bijelih glava japanskih Aliena. Prizor za pamćenje.

Priznanje za inovaciju

Uz šum vjetra i valova do nas je dopiralo samo vrištanje najtraženijih motora današnjice. To potvrđuje i nagrada za inovaciju IBEX dodijeljena Yamahi XTO, među ostalim, zbog sustava direktnog ubrizgavanja goriva u svaku komoru izgaranja, integriranog električnog kormilarskog sustava (IESS) kao zamjene za hidrauliku, te jednostavnog upravljanja joystickom Helm Master.

image
Motor u presjeku je svima zanimljiv
Gordan Jelavić

To je već šesta nagrada žirija američkih novinara za Yamahine motore. Nova japanska zvijer je u Sjevernoj Americi već nekoliko mjeseci u prodaji, a naši će ga kupci moći naručiti za isporuku nakon Nove godine po maloprodajnoj cijeni od 57 tisuća eura. Posjedovanje takve makinje će među vlasnicima sigurno postati stvar prestiža.

OSOBNA KARTA

Zapremnina 5559 cm³
Konfiguracija V8 DOHC 32 ventila
Provrt i hod 96x96 mm
Težina 432 kg
Alternator 90 ampera
Tlak ubrizgavanja 2900 bara
Kompresijski omjer 12,2:1
Spremnik ulja 7,8 l
Proizvođač Yamaha motors, Japan
Zastupnik Yamaha TM, Zagreb
Cijena 57 tisuća eura

OKRETAJI, BRZINA I POTROŠNJA

1000 6,0 21
1500 8,5 33
2000 10,0 58
2500 13,5 86
3000 18,0 115
3500 25,5 142
4000 33,0 166
4500 40,0 238
5000 45,0 357
5500 51,0 393
6000 53,0 422

19. travanj 2024 15:32