Loše kalibrirani ili zahrđali lanac ugrožava normalan rad vitla
razorna sol

Korozija podmuklo napada sidrena vitla, ali ‘meštar od vinčeva‘ zna kako ih treba održavati da bi što dulje trajali i pouzdano radili

Piše Miomir Štrbac
Foto Božidar Vukičević/Cropix, privatna arhiva
10. siječnja 2021. - 13:49

Sidreno vitlo jedan je od najvažnijih sklopova na brodu kada je u pitanju njegova sigurnost, a istodobno i jedan od najčešće korištenih. Odlazak na kupanje, vikend turu ili đitu neizbježno je povezan sa spuštanjem i podizanjem sidra, što bi bez sidrenog vitla bila vrlo teška misija, a kada je u pitanju lanac većega promjera počesto i nemoguća.

Uglavnom, sidreno vitlo, zajedno s lancem i sidrom, čuva nas i naš brod od ćudi (ne)vremena, a ujedno čuva i naše ruke i leđa od teškoga posla. Dakle, zaslužuje punu pažnju i njegu.

Daleko od očiju

S druge pak strane, na većini suvremenih plovila sidreno vitlo ugrađeno je tako da se štedi prostor. Uglavnom se locira na vrhu pramca iznad manjega gavuna za skupljanje lanca, pa je njegov donji dio teško vidljiv i dostupan za kontrolu. Naravno, osim ako nije riječ o horizontalnom sidrenom vitlu čiji su motor i getriba postavljeni bočno, pa su vidljivi i dostupni na samoj palubi. Time je njihovo održavanje značajno olakšano, pa upravo zbog te činjenice stručnjaci često preporučuju ljudima ugradnju horizontalnog vitla.

No, ona su istovremeno dosta glomazna i smetaju u prolaženju, što su razlozi da proizvođači plovila daleko češće ugrađuju vertikalna sidrena vitla. Kod njih su na palubi vidljivi samo kromirana kruna vitla i uski bubanj za namatanje lanca, dok su prijenos i motor vitla ispod palube. Teško vidljivi i teško dostupni.

I upravo zbog toga s vremenom može doći do problema. Kromirana kruna vitla na pramcu lijepo i zdravo izgleda, lanac se lako i uredno namotava, sve radi besprijekorno. I tako godinama. Uostalom, zašto dirati ono što dobro radi? Čovjek se opusti, navikne da čim pritisne dugme vitlo vrti, pomalo i zaboravi da postoji i onaj nevidljivi dio ispod palube koji je srce cijelog sustava.

Čudno škriputanje

A onda ga se, silom neprilika i prekasno, jednoga dana iznenada sjeti – kad vitlo odjednom počne zastajkivati, mučiti se s lancem, čudno škriputati. Da se nije akumulator ispraznio? Možda su strujni vodovi i spojevi korodirali, pa se struja troši u grijanju? Vitlo je uvijek super radilo?

Te prve reakcije i sumnje otklone tek dokazi da je s akumulatorom sve u redu, a potom snimka mobitelom nedostupnog dijela vitla ispod palube pokaže da je problem posve druge prirode. Sve je puno hrđe. U tijesnom prostoru lanac je godinama prilikom izvlačenja iz mora pomalo prskao i sklopove iznad sebe, kućište elektromotora i getribu vitla, a sol iz mora je polako činila svoje.

image
Sidro se može oboriti gravitacijom, popuštanjem konične spojke na kruni vitla

Korozija je prvo bila samo površinska, a potom je prodirala sve dublje, oštećujući kućišta getribe i motora, te mjesto njihova spajanja. Osim toga, osovina vitla koja izlazi na palubu i vrti bubanj za lanac, odnosno krunu za izvlačenje konopa, također može pridonijeti problemu.

Oko nje je semering koji sprječava kapanje morske vode s lanca u donji dio sklopa, no ako semering tijekom godina izgubi čvrstinu stiska, kapljice mora uspjet će se probiti do čela getribe i započeti korozivno djelovanje.

Nakon toga sve je čista matematika – treba samo proći dovoljno vremena da korozija napravi dovoljno štete i ugrozi normalan rad vitla. Istodobno, iako mu je mehanizam jako ugrožen, ono izvana i dalje izgleda savršeno.

Veliki servis

Tada slijedi demontaža vitla, često vrlo teška s obzirom na skučeni prostor i ruzinavo okružje, i njegovo slanje na temeljiti servis radi zamjene istrošenih i korozijom uništenih dijelova. Slike koje objavljujemo prikazuju jedno takvo vitlo koje je u mraku skučenog potpalublja vrijedno i pouzdano radilo punih 12 godina prije nego što je počelo čudno zastajkivati i škriputati.

Naravno, mehanizam sidrenog vitla može se oštetiti i kada korozije nema, pa čak i kad je vitlo relativno novo. To se uglavnom događa zbog pogrešnog rukovanja, odnosno preopterećenja sklopova vitla njegovim nepravilnim korištenjem. Ako se to dogodi, također je potrebno obaviti cjeloviti servis vitla, te popraviti ili zamijeniti oštećene dijelove.

Tijekom takvog servisa vitlu se može vratiti puna kondicija, a onom ruzinavom i nekadašnji izgled, pa će prilikom ponovne ugradnje biti čisto, uredno i svježe obojeno. Još je važnije što će servisirano vitlo ponovo imati punu snagu, a podmazani dijelovi vrtjet će lanac bez imalo mučenja i škripe. I, naravno, svaki vlasnik broda tada će se upitati što može učiniti da izbjegne ponavljanje ruzinavog scenarija, odnosno oštećenja zbog pogrešaka u korištenju, i posljedičnog skupog remonta.

Nekoliko pitanja o tome postavili smo dipl. ing. Miroslavu Komlenoviću iz splitske tvrtke Adria Winch, koji se godinama bavi projektiranjem brodskih vinčeva. Igrom slučaja ispalo je da je upravo on projektirao vertikalne modele te tvrtke od 500 i 800 vata koji su se godinama ugrađivali na naše rekreativne brodice. Stoga je odlično upućen u to što takvom tipu vinčeva može štetiti u korištenju i kako ih treba održavati da bi što dulje trajali i pouzdano radili.

image
Miroslav Komlenović u pogonu Adria Wincha

Iako su se spomenuti modeli pokazali vrlo pouzdanima i kvalitetnima, danas ih Adria Winch više ne proizvodi, jer su se potpuno okrenuli izradi sidrenih vinčeva za velike brodove koja je znatno isplativija. No servise i popravke postojećih modela i dalje obavljaju, kao i sidrenih vinčeva drugih proizvođača.

Koji postupci prilikom dizanja i spuštanja sidra mogu štetno djelovati na sidreno vitlo?

– Važno je uvijek štedjeti resurse vitla kako bi dulje trajalo i pouzdano radilo. Dosta nautičara prilikom dizanja sidra odmah uključi vitlo i njime se povlači prema sidru. To je pogrešno i štetno, jer vitlo ne služi za tegljenje broda. Stoga prilikom podizanja sidra prvo treba brodom zavoziti u smjeru linije lanca dok on ne bude visio vertikalno, a tek tada treba njega i sidro početi podizati vitlom.

Također treba obratiti pažnju da se prije uvlačenja sidra u sjedište, na baštunu ili drugdje, rad vitla zaustavi. To se radi kad je sidro na pola metra do metar od ležišta, a potom se kratkim impulsima uključivanja sidro dovede posve blizu krajnjeg položaja.

U samo sjedište sidro treba navući zateznicom ili ručno, te ga osigurati od ispadanja tijekom plovidbe. To se najčešće čini zateznicom od konopa koja se uhvati za bitvu ili posebnim okovom, takozvanim štoperom, koji stegne lanac. Nabijanje sidra vitlom u konačni položaj preopterećuje njegov mehanizam i njegovo temeljenje, ali i elemente broda na koje se sila prenosi, poput palube i baštuna.

Prilikom obaranja sidra za vitlo i akumulator je bolje da se ono spušta gravitacijski, odnosno otpuštanjem konične spojke na kruni vitla, pri čemu je brzinu padanja lanca lako kontrolirati pritezanjem i otpuštanjem spojke ručkom vitla. Takav način ne opterećuje mehanizam vitla i akumulator, a samo spuštanje je brže nego kad se obavlja motorom vitla. Jedina mana je što se to može obaviti samo ručno na pramcu broda, dok je spuštanje uz pomoć motora vinča moguće i daljinski, iz kabine.

Smije li se, osobito za jačeg vjetra i valova, ostaviti da vitlo trpi trzajna opterećenja do kojih dolazi zatezanjem i otpuštanjem lanca, što čine mnogi nautičari?

image
Snimka mobitelom pomaže u dijagnozi, jer u mali gavun moguće je uvući samo ruku

– To se nikako ne bi smjelo raditi. Lanac je jači od sidra i temelja vitla, a sidreni vinčevi brodica za razonodu nisu dimenzionirani da se natječu s nosivošću lanca. Osim toga, gotovo sva vitla za manje brodice imaju konusne spojke na vezi vratilo – lančano kolo. Konusi pak mogu proklizavati, a da to prođe neprimijećeno, i eto odjednom broda na stijenama. Također valja imati na umu da su, počevši od pogonskoga elektromotora, pa preko svih drugih elemenata, sidrena vitla rekreativnih brodica dimenzionirana da potegnu 100 do 200 kila, poneka možda i 300.

Istodobno, prilikom jakoga vjetra u kombinaciji s višim valovima i morskom strujom mogu se javiti puno veće sile koju mogu dovesti do svačega lošega. Zbog svega toga, nakon sidrenja broda vitlo treba rasteretiti. U tu je svrhu najbolje ispred njega ugraditi štoper lanca koji će onda na sebe preuzeti sile trzanja i potezanja. Stoga je važno ugraditi ga kvalitetno i ozbiljnim ojačanjem ispod palube.

Nakon postavljanja lanca u štoper, treba malo popustiti lanac između vitla i štopera. Ako pak štoper nije ugrađen, tada vitlo treba rasteretiti korištenjem zapore od debljega konopa s kukom na kraju. Njome se lanac uhvati pola metra ispod baštuna i konop veže za bitvu, na koju se potom prenosi sila vjetra i valova, a vitlo ostaje rasterećeno.

Koliko je za ispravan rad vitla važna kvalitetna kalibracija sidrenoga lanca?

– Od presudne je važnosti. Ako lanac ne odgovara lančanome kolu, ili obrnuto, ništa ne radi kako treba. Lanac poskakuje uz jake trzaje, a mehanizam vitla pati. Uobičajen za manje brodice je lanac po standardu DIN 766 koji mora biti kalibriran. Na tome se nipošto ne smije štedjeti, ne kupujete lanac za vezivanje krave, nego ključni element za sigurnost broda. Inače, kalibracija se lako može provjeriti šublerom – korak mora biti malo u plusu.

Što sve spada u redovito održavanje sidrenoga vitla, ako želimo da pouzdano radi?

– Prije i poslije sezone trebalo bi izvana slatkom vodom isprati elektromotor i prijenosnik, pričekati da se osuše i sve dobro poprskati WD-40. Na taj se način preventivno sprječava štetno djelovanje soli na mehanizam vitla. Jednom godišnje također je potrebno kompletno rastaviti radnu grupu vitla – lančano kolo, konusne spojke, pritezno zvono i vratilo, što nije teško učiniti. Pritom treba pažljivo očistiti koroziju, naročito konusne plohe, te sve nježno namastiti bijelom mašću otpornom na more, čak malo i konuse spojki.

image
Rastavljanje gornjeg dijela vitla dosta je jednostavno

Također treba očistiti semering na izlazu vratila i prekriti ga slojem masti. Kada se sve to obavi, vitlo se ponovo sastavi pri čemu treba paziti da konusne spojke i pritezno zvono ostanu lako pokretljivi uzduž vratila vitla. Na kraju se elektroprekidači na palubi podmažu WD-40, te provjeri jesu li spojevi velikih kablova čvrsto pritegnuti. Imajte uvijek na umu da je sidreno vitlo mehanizam od goleme pomoći na brodu, pa ga tako treba i tretirati.

Koji su najčešći kvarovi sidrenoga vitla?

– Gotovo svi kvarovi sidrenih vinčeva rezultat su njihovog nepravilnog korištenja i silovanja mehanizma, odnosno višegodišnjeg potpunog zanemarivanja kada je riječ o održavanju. Svi drugi kvarovi su krajnje rijetki i gotovo zanemarivi. U tom se smislu može slobodno reći da su za loše zdravlje sidrenog vitla mahom odgovorni oni koji ga koriste i njime rukuju.

Uz pravilno korištenje i održavanje koliko sidreno vitlo može trajati?

– To je zanimljivo pitanje. Mogao bih reći sto godina, barem kada su u pitanju vitla Lofrans i neka druga, ali i naša iz Adria Wincha. No na tržištu danas postoji i puno takozvanih light sidrenih vinčeva čiji su reduktori industrijski, visokoserijski i prilično nježni. Za takva light vitla učestalost korištenja presudna je za njihov životni vijek. U slučaju isključivo ljetnoga korištenja mogu trajati godinama, no izraziti rizik je da ih preopterećenje ubija.

Kako odabrati potrebnu snagu sidrenoga vitla za konkretnu brodicu, recimo od 6 m s kabinom i 8 metara s kabinom?

– Sidreno vitlo od 500 ili 800 vati solidnoga proizvođača trebalo bi biti dovoljno. Pritom sama snaga elektromotora ne treba biti presudan faktor prilikom odabira. Presudni su faktori robusnost mehaničke izvedbe, te izbor materijala. Primjerice, aluminij na palubi jednostavno nije prihvatljiv.

image
Horizontalni sidreni vinčevi puno se lakše održavaju
10. siječanj 2021 13:52