StoryEditorOCM

testirali smoValiant 550 Sport je ljetni gumenjak za vikendicu, s ugrađenim automatskim trimom i motorom za brzinu od 40 čvorova koji izlazi izvan okvira svoje klase

Piše Gordan Jelavić
19. lipnja 2017. - 12:14

Pneumatske brodice Valiant već 18 godina dio su najveće svjetske korporacije Brunswick. Taj originalno portugalski brend posljednjih se godina proizvodi i u talijanskoj tvornici Arimar, također dijelu iste grupacije. To je kod nekih zaljubljenika u rad portugalskih majstora izazvalo negodovanje jer smatraju kako se miješanjem dizajna trupova gubi prepoznatljivost, ali strateške odluke korporativnih šefova se uvijek mogu opravdati nižim troškovima proizvodnje i transporta.

No, pripadnost velikoj obitelji svakako ima i svojih prednosti. U paketu s brodom se uvijek povoljnije može dobiti i Mercuryjev motor, te sve pripadajuće igračke poput Active Trima, pametnog elektronskog sustava za automatsko podešavanje nagiba motora kako bi se ostvarile optimalna brzina i potrošnja goriva.

Kao prvi takav uređaj ugrađen u Jadranu trebao nam je poslužiti za test njegovih mogućnosti. Naglašavamo riječ trebao jer se na kraju ispostavilo da na gumenjaku od nepunih 500 kilograma takav sustav ne pokazuje revolucionaran napredak kakav smo očekivali.

Automatsko trimanje

Naime, prijelazna faza iz deplasmanske u glisirajuću plovidbu na testiranom brodu praktički ne postoji jer se pritiskom ručice gasa trenutno može preskočiti valove. Na takav način manje gumenjake koristi većina vlasnika jer guranje mora brzinom od šest do sedam čvorova nema nekog smisla. Već na 2300 okretaja motora brod ide osam čvorova i počinje glisiranje sa spuštanjem podignutog pramca.

Gotovo na isti način se brod ponaša i kad je Active Trim uključen, a utjecaj elektroničke naprave se najviše osjeti kod jačih okreta u punoj brzini jer s punom koncentracijom na okretanje timuna malo tko stigne istovremeno podešavati trim. Tu uskače nova tehnologija usklađujući brzinu kretanja izmjerenu ugrađenim GPS-om s brojem okretaja i nagibom motora. Dok vi vodite računa o smjeru, Active Trim samostalno radi i podiže i spušta motor kako bi osigurao najveću moguću brzinu za zadani broj okretaja.

image
Active Trim je najviše pomagao u okretima
Božidar Vukičević/Cropix

Uređaj je moguće ugraditi na sve Mercuryjeve pente snage od 40 do 400 konja, no najviše će doći do izražaja na plovilima gdje se putnici mogu kretati po palubi jer će na svako prebacivanje težine automatski reagirati korekcijom trima. To se posebno odnosi na konfiguracije s dva motora što će značajno utjecati na ispravljanje bočnog nagiba.

Ovisno o broju putnika i opterećenju, odabere se jedan od pet programa djelovanja, a važno je napomenuti da se svakim dodirom trima na ručici gasa funkcija automatskog ispravljanja pauzira. Ako nije tvornički isporučen, Active Trim se može i kupiti za oko 500 eura, a ugradnja nije komplicirana.

Prestižni VesselView

Na Valiantu je već bio povezan s ekranom osjetljivim na dodir, za Mercury razvijen u Lowranceu. VesselView 702 dijagonale 7 inča (17,7 cm) svestrana je igračka za nadzor svih funkcija na brodu. Uz iznimno dobru vidljivost na suncu, crni HD ekran omjera 16:9 je vrlo atraktivan, čak i kad nije ukopan u kontrolnu ploču. Opcije podešavanja ekrana su brojne, a posebno nam se svidjelo povećavanje prikaza stanja trima jednostavnim štipanjem palcem i kažiprstom.

image
Ekran je osjetljiv na dodir
Božidar Vukičević/Cropix

Prikaz protoka goriva, brzina i servisne informacije se podrazumijevaju, pa standardni okrugli instrumenti serijski ugrađeni u tvornici nisu više potrebni jer ljubitelji analognog prikaza lako mogu aktivirati izgled kazaljki i na digitalnom ekranu. Uređaj je poveziv sustavima NMEA 2000, WiFi i bluetooth, pa su i mogućnosti spajanja s drugim izvorima podataka višestruke. Cijena od dvije tisuće eura za uređaj sa svim potrebnim elementima za ugradnju je prilično visoka, pogotovo za manji brod poput Valianta.

image
Samo odaberete jedan od pet modusa rada
Božidar Vukičević/Cropix

Za pogon je odabran Mercury od 115 konja, zapremnine 1700 kubika, u posebnoj izvedbi oznake XS s povećanim brojem okretaja na 6300. Uz ravniju liniju okretnog momenta to je odlično rješenje za teža plovila i ona s očekivanim većim teretom i brojem putnika, ali za petmetarski gumenjak to nije bilo potrebno. S troje ukrcanih putnika mali Valiant doslovno leti po površini i na pola gasa dođe blizu 20 čvorova.

Pritiskom izvanredne ručice novoga dizajna blizu kraja i 6000 okretaja stigli smo na 40 čvorova i osjetili kako gubimo kontrolu nad putanjom. Sve do 40 čvorova 500 kilograma težak gumenjak dobro se držao no u tom trenutku je jedino razumno bilo povući se u niži režim i uživati u niskoj potrošnji od 0,6 litara po prijeđenoj milji.

image
Motor od 115 konja se pokazao prejak
Božidar Vukičević/Cropix

Standardni raspored

O funkcionalnosti plovila se ne treba puno pričati jer je provjereni koncept isti već desetljećima. Unutrašnja širina od 120 centimetara dopušta prolaz s lijeve strane tako da su ugrađena konzola i sanduk skiperske klupe pomaknuti udesno. Za ovako maleni brod konzola je prilično velika i dobro iskorištena.

image
U konzoli su dva gavuna
Božidar Vukičević/Cropix

Ispod timuna su dva solidna pretinca s plastičnim vratima, a s prednje udobno sjedalo. Uokolo malenog vjetrobrana je dobar okvir od inoksa - uz konope na tubusima, jedini ozbiljan rukohvat na brodu. Iako je registriran za devetero i tisuću kilograma ukupnog opterećenja, s pramčanom klupicom realno na njemu ima mjesta za četvero odraslih i dvoje djece.

Najveći spremišni prostor je očekivano ispod skiperske klupe s preklopnim naslonom.

image
Pod sjedalom ima puno mjesta
Božidar Vukičević/Cropix

Jedinu zamjerku imamo na način lijepljenja trake ispod sidrene vodilice na pramcu. Inače, kvaliteta izrade je solidna, pa čak i iznad onoga što bismo očekivali za petmetarski PVC gumenjak.

Da, gradbeni materijal tubusa promjera 60 cm je PVC, najbolji mogući na tržištu, njemački Mehler Haku od 1100 dtex (1 tex označava težinu niti u gramima na tisuću metara). Otporan je na ultraljubičasto zračenje, sol, udarce i površinske ogrebotine, a po cijeni je daleko jeftiniji od hypalona koji se serijski ugrađuje tek na Valiante oznake 760 naviše. Garancija na sve spojeve je pet godina, a na trup dvije godine što je dovoljno vremena za uvjeriti se u kvalitetu izvedbe.

Cijena gumenjaka s motorom i svom ugrađenom opremom je 205 tisuća kuna iako bi se sa malo slabijim motorom i bez skupih igračaka moglo proći i za trećinu manje novca. I dalje bi to bio zgodan obiteljski brodić s potencijalom za prijevoz i do obližnjih otoka. Za tako lagan i brz brod teško je proći jeftinije.

OSOBNA KARTA

Dužina preko svega 5,33 m
Unutrašnja dužina 4,10 m
Širina 2,34 m
Unutrašnja širina 1,20 m
Težina bez motora 485 kg
Promjer tubusa 0,60 m
Spremnik goriva 70 l
Kategorija C/9 osoba
Maks. snaga motora 135 KS
Proizvođač Arimar, Italija
Zastupnik MCM, Zagreb
Cijena s motorom i PDV-om 205.000 kn

OKRETAJI, BRZINA I POTROŠNJA

1000        3,6        2,3
1500        5,0        4,3
2000        6,3        6,0
2500        10,0        8,9
3000        16,0        9,9
3500        21,0        14,0
4000        26,0        18,0
4500        30,0        22,4
5000        33,0        25,0
5500        37,0        31,0
6000        40,0        34,0

KONAČNA OCJENA

DOBRO:
Dodatna oprema
Ergonomija
Cijena

LOŠE:
Prejak motor
Pramčano ojačanje

19. travanj 2024 17:47