StoryEditorOCM

honda bf350Osam cilindara za velike igrače: isprobali smo najveću Hondinu pentu u povijesti

Piše Sergije DVORNIK
2. siječnja 2024. - 10:12

Dostizanjem tržišnog maksimuma s izvanbrodskim motorom od 250 KS Honda je napokon ušla u snažniju kategoriju i u Genovi lansirala novu perjanicu od 350 konjskih snaga s kojom smo se na ovogodišnjem sajmu u Biogradu bolje upoznali. Već na prvi pogled Honda BF350 izgleda golemo i moćno, a svojom jedinstvenom siluetom dostupnom u tradicionalnoj Aquamarine srebrnoj ili Grand Prix bijeloj boji sigurno će se prilagoditi različitim oblicima plovila dodatno im naglašavajući moderan i sportski izgled.

Iako postoji više proizvođača izvanbrodskih motora, koji su proteklih godina razvijali i proizvodili izvanbrodske motore od 350 konjskih snaga na različitim konceptima, od 6 do 10 cilindara raspoređenih na V ili linijski, Honda se odlučila na razvoj 5-litarskog bloka od 8 cilindara s jednom bregastom osovinom u glavi (SOHC – Single Overhead Camshaft), raspoređenih na V s kutom od 60 stupnjeva, kako bi se minimalizirala širina i zadržala kompaktnost stražnjeg dijela.

image

Kapa je teška 15 kilograma

Nikola Vilić/Cropix

Predviđena snaga na propeli od 350 konjskih snaga razvija se pri 5500 okretaja čak i sa slabijim bezolovnim gorivom od 86 oktana. Ovakvom konfiguracijom svjesno odskače visinom i težinom u svojoj klasi jer je 350-ica zamišljena kao bazni model motora za snažnije buduće verzije. Dok su dosadašnje perjanice koristile 3,6-litreni V6 motor razvijan na bazi automobilske platforme, BF350 temeljen je na novom bloku motora koji je razvijan više godina isključivo za marine program.

Ušteda goriva

I dalje se oslanja na Hondinu opsežnu tehnologiju za proizvodnju više snage i učinkovitu potrošnju goriva, ali isto tako da ostane jednostavan za korištenje i održavanje, a vlasnicima omogući mirnu vožnju uz visoki stupanj elegancije u pogledu izgleda. Legendarni VTEC (Variable Valve Timing & Lift Electronic Control) vjerojatno je najpoznatija među svim kraticama koje označavaju upravljanje otvaranjem ventila. Honda je taj sustav razvila kao odgovor na turbomotore (stariji se vjerojatno sjećaju dominacije McLaren Honde u Formuli 1 krajem devedesetih). Pojednostavljeno, mogućnošću izmjene profila bregaste osovine upravlja se usisnim ventilima i omogućava povećanje performansi pri višim okretajima. BLAST (Boosted Low Speed Torque) kontrolom omjera zraka i goriva, paljenje iskre, pojačava okretni moment pri nižim okretajima motora, odnosno poboljšava ubrzanja, a Lean Burn Control tehnologija osiromašuje smjesu goriva u srednjem režimu rada (2000 do 4500 o/min) i štedi gorivo.

Uz sve navedene tehnologije, programiranim ubrizgavanjem goriva (PGM-FI Programmed Fuel Injection) i vraćanjem lambda sonde koja mjeri količinu kisika u ispušnim plinovima i šalje dodatne podatke centralnom računalu motora, sve zajedno izravno utječe na ekonomičnost plovidbe. Pri razvoju nove perjanice Hondini inženjeri su dosta pažnje posvetili elektroničkoj podršci i sučeljavanju korisnika s njom. Novi iST (Intelligent Shift and Throttle) omogućuje jedinstvene značajke za BF350. Osim što je plug-and-play instalacija krajnje pojednostavljena, poboljšana je operativnost i performanse, uključujući kontrolu gasa bez napora; fino podešavanje postavki gasa pri bilo kojoj brzini i kontrolu pri malim brzinama.

Ovdje bismo napomenuli da za komunikaciju između pojedinih elektronskih komponenti Honda koristi otvoreni protokol NMEA 2000 da se motor može lako povezati s opremom drugih proizvođača. Elektronske komande potpuno su novog dizajna. Standardno se nude s jednom ili dvije ručice, sada bolje leže u ruci, na kućištu je pregledan višefunkcijski panel s logički raspoređenim prekidačima za uključivanje i upravljanje funkcijama iST, a odlično pozicionirani indikator za neutralni položaj olakšava njezino korištenje i upravljanje. Funkcija 1 lever i dalje sinhronizira rad do četiri motora i upravljanje jednom ručicom, uključivanjem Active/Fast idle pozivamo komande u funkciju kad imamo više komandnih mjesta ili korigiramo gas u neutralnom položaju.

image

Aerodinamični oblik

 

Nikola Vilić/Cropix

Novost je Trim support koji optimizira nagib motora prema opterećenju i brzini. Fino podešavanje gasa koje je do sada bilo moguće pri Trolling modu samo pri niskim okretajima do 1000 okr/min, funkcijom tempomata u Cruising modu sad i u ostalim režimima rada motora finom korekcijom gasa možete jednostavno održavati svoju željenu brzinu krstarenja i/ili broj okretaja u minuti.

Veći ekran

Sada s dvostrukim pritiskom prekidača za trim na ručici uključujete Automatic tilt za automatsko spuštanje/podizanje noge iz mora kada je motor ugašen, treba napomenuti i da je 350-ica opremljena novim, jačim i bržim motorom za trim. Praćenje parametara rada motora i kontrola funkcija i dalje pratimo na starom MD-4 LCD displeju od 4.3 inča koji je sada nadograđen novim funkcijama, a novost je veći 7-inčni ekran osjetljiv na dodir na kojem je to sve preglednije i jednostavnije. Prije samog testiranja skinuli smo kapu motora kako bismo se bolje upoznali sa samim motorom i sagledali novosti. Dizajneri su dosta pažnje posvetili da se olakšaju dnevni i periodični pregledi i servisi. Iako neznatno teža (14,8 kg) nego kod 250-ice, ali boljim ergonometrijskim dizajnom uz rukohvate i vodilice rukovanje s njom je pojednostavljeno. Novi dizajn kućišta filtra ulja sada olakšava njegovu zamjenu – olabavite ga i pričekajte neko vrijeme prije nego što ga uklonite.

image

Elektronske komande glatko odrađuju posao
 

Nikola Vilić/Cropix

Prirubnica zadržava ulje koje bi se trebalo proliti po motoru. Pojednostavljen je i pristup anodama na bloku motora, a osigurači separatora goriva i vode su montirani na prednji dio motora tako da su lako dostupni iz unutrašnjosti plovila. Alternator se nalazi visoko na motoru, što olakšava zamjenu, u praznom hodu može isporučiti do 93 ampera, u praznom hodu (650 o/min) isporučuje 70 A, a uz Amp+ funkciju ako osjeti potrebu motor sam povećava broj okretaja u praznom hodu i alternator isporučuje više struje. Naglasimo da je posebna pažnja posvećena smanjenju vibracija i opuštenoj vožnji pa su za smanjenje trenja koristili legure i tehnologije iz industrije superautomobila. Radilica je potpuno uravnotežena te se savršeno integrira s ostalim dijelovima motora kako bi pružila izvanredne performanse uz minimalne vibracije pri krstarenju.

image

Kombinacija crne i sive je upečatljiva

 

Nikola Vilić/Cropix

Za smanjenje vibracija i ugodniju plovidbu noga ima bolji hidrodinamički dizajn s manje otpora i učinkovitiji protok medija do propelera, usis mora niže postavljen kako bi se osigurala stalna opskrba. Noga dostupna u dvije veličine koristi isti omjer prijenosa 1,79:1 kao i BF250, ali s većim promjerom propelera. BF350 ciljno je dizajniran za plovila od 25 stopa i naviše, kako za rekreacijsku tako i za komercijalnu upotrebu, a u Biogradu smo ga imali mogućnost testirati na gumenjaku s aluminijskim dnom Highfield 800 težine oko 1150 kg. Kako je u pitanju maksimalna dopuštena snaga očekivali smo da će nam ova kombinacija pružiti prave adrenalinske užitke.

Joystick za više motora

S dvočlanom posadom, dodatnom opremom instaliranom na ovom Highfieldu, gorivom u tanku te težinom samog motora procjenjujemo ukupnu težinu plovila pri testiranju oko 2200 kg. Pri pokretanju osjeti se samo lagani trzaj, a motor radi tako tiho da ne možete vjerovati da se radi o V8 motoru, tome sigurno doprinosi sada odvojeno odvođenja vode za hlađenje i ispušnih plinova čiji su izlazi sada smješteni dosta nisko. U minimalnim režimima rada BF350 obavlja svoj posao bez muke, glatko i tiho. Za olakšano manevriranje u skučenim prostorima lučica pažnja je posvećena osiguranju velikih potisaka i brzu izmjenu hoda naprijed-natrag što će zasigurno osigurati dobre manevarske sposobnosti i težim plovilima.

image

Visoki motor impresivno izgleda

Nikola Vilić/Cropix

Napomenimo da postoje i kompatibilni joystick sistemi koji će ove karakteristike dodatno poboljšati. Po izlasku na otvoreno more nagazili smo gas do daske, a Honda nam je pokazala svoju linearnu krivulju snage. Nova perjanica pomoću BLAST-a u samom startu proizvela je toliko snage da je Highfield izglisirao u par sekundi i kada smo očekivali ravnomjernije ubrzavanje negdje iznad 4500 o/min smo osjetili kako VTEC-a agresivnijim profilom bregaste osovine omogućuje motoru da slobodnije diše kako bi se iz svakog cilindra istisnula i posljednja kap snage, tako smo za dvadesetak sekundi uz maksimalnih 5800 okretaja dostigli brzinu od 52 čvora – sve to uz relativno tih i miran rad motora.

Minimalnu brzinu glisiranja nešto iznad 12 čvorova smo održavali s 2350 o/min, a za brzinu krstarenja bismo preporučili režim rada motora oko 2500 o/min i očekivanu brzinu oko 20 čvorova. Za konfiguriranje ekonomične plovidbe znatno nam je pomogla elektronska podrška. Pri stabilizaciji brzine i broja okretaja indikator broja okretaja bi zazelenio i vizualno ukazao da se nalazimo u učinkovitom režimu potrošnje goriva. Ovaj kratki test napravljen je plovilu koji je bio mačji kašalj za BF350 tako da se veselimo prilikama za bolje upoznavanje i na plovilima drukčijeg koncepta i veće težine, te propelama u rasponu pitcha od 19 do 23 inča. Prilikom testiranja korišten je trokraki propeler 16x19, a napomenuli bismo da BF350 zbog drukčijeg nasjeda propelera ne može koristiti Hondine propelere prethodnih generacija.

image

Elektronika svime upravlja
Foto: Nikola Vilic/CROPIX
Otvoreno more


 

Nikola Vilić/Cropix

Za kraj možemo zaključiti da su Hondini inženjeri nakon godina gledanja sa strane kako se Mercury, Yamaha i Suzuki bore za prevlast u kategoriji velikih izvanbrodskih motora, konačno ušli u ring. Nova perjanica integrira mnoštvo ekskluzivnih i inovativnih značajki i nekim segmentima daje tehnološku prednost u odnosu na konkurente, zadržavajući pritom stečena iskustva s Hondinim izvanbrodskim motorima ukorijenjeno ne samo samo u snažnim, pouzdanim performansama, već je i čvrsto povezano sa skladom gdje se isprepliću elegancija, udobnost, jednostavnost korištenja. Kako će ovaj paket pozicionirati Hondu u kategoriji od 350 KS, ostaje za vidjeti, ali sigurno je dobro što su se pioniri četverotaktnog izvanbrodskog motora uključili i u ovu premium ligu.

OSOBNA KARTA BF350

Konfiguracija SOHC 60° V8, 32 ventila

Obujam      4952 cm3

Provrt i hod cilindra      89 x 99.5 mm

Max br. okretaja u min      5000-6000 RPM

Snaga motora (KS)      350 pri 5500 o/min

Trim      19°

Trolling Mode Range      650-1000 RPM

Cruise Control Range      650-6000 RPM

Maksimalna širina      650 mm

Težina      347 kg

Cijena s PDV-om 43.000 eura

image

Siva i bijela su dostupne boje


 

Nikola Vilić/Cropix
20. studeni 2024 05:26