StoryEditorOCM

BOAT SHOWOtvoreno more u Genovi: Talijanima je mala brodogradnja prevažna za život i uz najviše mjere opreza odradili su 60. feštu. Zvijezda sajma bio je gliser iz 3D printera

Piše Gordan Jelavić
2. studenog 2020. - 00:00

Genovavirus već 60 godina kola među svim ljubiteljima nautike i za njega još uvijek nije pronađen lijek. Niti ga tko traži jer je riječ o dobroćudnoj ovisnosti o jesenskom dolasku u povijesnu prijestolnicu Ligurije gdje se svake godine predstavljaju noviteti u najmaštovitijoj grani industrije – brodogradnji.

Velika sajamska obljetnica trebala je biti obilježena spektakularno kako to samo Talijani znaju, ali je sve otkazano - i koncerti i vatrometi i gala večere. Ostala je samo izložba brodova, motora i opreme za brojnu maskiranu publiku. Mjere predostrožnosti su vrlo visoke, svugdje su obvezne maske, na svakome uglu su dezinficijensi i točno propisan broj ljudi na svakome štandu i brodu.

Svi su oprezni, pogotovo stariji, iako se na šetnicama zna stvoriti prilična gužva, jer je prvi dan jedini bez najavljene kiše. Gdje će ciklona nego u Genovu.

Izloženih brodova je manje nego lani, usudili bismo se reći upola, no to nije ništa loše. Kao i hrvatski turizam na 60 posto, kako ga je krstio Jurica Pavičić, sve je nekako po mjeri. Čak i brojka od 71,000 posjetitelja u odnosu na lanjskih 183 tisuće čini se kao veliki podbačaj, ali nije.

image
Sajam je posjetila 71 tisuća ljudi, lani 188 tisuća
Gordan Jelavić

Na pojedinim užim prolazima gužva je bila tolika da su redari morali uskakati. Bilo je i hrvatskih posjetitelja koji su uz ulaznicu morali kod kuće platiti i ne baš jeftino testiranje. No, zov nautike je bio prejak mamac.

Zbog otkazanog sajma u Cannesu, broj noviteta je priličan. Oduševili smo se kad smo u press centru među svjetskim premijerama pročitali i jedno poznato ime. Odmah smo pojurili potražiti novu Salonu 460, kad ćorak. Nema ni broda ni štanda. Okrenuli smo broj solinskoga škvera i doznali da brod nije dovršen i da su morali odustati u zadnji tren. Jedini hrvatski izlagač kojeg smo vidjeli je kao i proteklih godina Nautika Kufner sa svojim čarterskim transporterom, daleko najveća i najeftinija jedrilica u ponudi.

Yanmarov brod

Najviše je kao i uvijek talijanskih gumenjaka, od džepnih do grdosija od 15 metara. Mega jahte su sve veće i maštovitije, s teretanama i bazenima na krmi, a balkoni koje su one prve uvele prije nekoliko godina su sada postale uobičajeni detalj i na motornjacima od desetak metara.

Jedrilice su u profilu sve tanje, potpuno ravnih krma i paluba za što lakše manevriranje. Zanimljivo je kako za razliku od Dusseldorfa, malo tko priča o električnom pogonu očito se uzdajući u provjerene vanbrodske benzince i unutrašnje dizelaše. Doduše, i tu je došlo do malih promjena, pa je tako Yanmar predstavio vlastiti brod, a dizelska penta CXO je napokon bila spremna za plovidbu.

Teško je u ovako neobičnim okolnostima izvući paušalnu ocjenu trendova, ali jedna stvar čini nam se znakovita. Sve je manje tradicionalnih proizvođača guceva, drvenih lakiranih bokova i onoga po čemu je Italija bila poznata u svijetu. Nove tehnologije su zavladale i tu nema prostora za stotine radnih sati na detaljima. Sve mora biti brzo, jeftino i moderno, što očito i kupci traže.

Jedna od najzanimljivijh priča ovogodišnjega sajma je prvi brod izrađen na 3D printeru naziva Mambo. Šest i pol metara dugačak i 800 kilograma težak vijugavi gliser inspiriran je organskom arhitekturom koju bi bilo nemoguće izvesti konvencionalnim metodama gradnje. Stoga su svoje ideje prebacili u računalo i s Kuka robotima isprintali 80 stakloplastičnih sekcija, spojili ih u jedno tijelo i laminirali. Printanje nije išlo brzo, dva mjeseca su strojevi vrijedno radili, ali rezultat je intrigantan.

Proces se zove CFM (Continuous Fiber Manufacturing) i vjerojatno ćemo ga ubuduće imati prilike češće vidjeti. Cijenu Mamba pogonjenog klasičnom pentom od 115 konja mladi Talijani nisu nam htjeli otkriti jer je u pitanju više znanstveni eksperiment, ali tvrde da je svakako niža od razvoja alata i kalupa za serijske brodove.

Napredak u dizajnu se može napraviti i na klasičan način, a najbolji dokaz je napuljska Salpa Sunsix. Klasa otvorenih glisera od šest metara čini se jasno definirana već desetljećima, no s ovim modelom se značajno osjeti dizajnerski iskorak. U prvom dijelu se to odnosi na podvodni dio trupa s izrazito okomitim pramcem i stepenicom na sredini, te potpuno presvučenu unutrašnjost za veću udobnost. Ima dovoljno mjesta za svih sedam dopuštenih putnika, a preklapanjem klupe i jastuka dobiju se dva sunčališta.

Odabir svijetloplave boje i bogata oprema s kuhinjskim blokom ispod sjedala kao da su namijenjeni izazivanju reakcija kod žena, inače ključnih za zaključenje transakcije. Paket sa Suzukijem 40 ARI ojačanog prijenosa i većeg potiska je 29,500 eura.

Na malim gliserima je teško složiti kabinu da to izgleda lijepo. Sicilijanska tvrtka Clear, specijalizirana za kooperantsku izradu trupova gumenjaka, to zna napraviti prilično elegantno pa nova Libra 650 Cabin ima značajno podignut prednji dio uz zadržanu liniju broda.

Prostor oko minimalnog motornog zdenca je cijeli obložen tikovinom, putnička klupa ima odlične profilirane jastuke, a na pramcu je veliko sunčalište. U dugačkoj kabini je ležaj za dvoje, te prednji prostor za kuhinjicu i kemijski wc. Bez motora najveće snage 200 konja Libra košta 35 tisuća eura.

Deset metara Savera

Druga kabina je luksuz dostupan uglavnom na modelima od desetak metara, no moderno složeni proizvod poput Ranierija Next 285 LX to nudi u 8,5 metara. Tri tone težak gliser spada među najpraktičnije složene na tržištu. Sve klupe su preklopne, presvlake, inoks i plastika su vrlo visoke kvalitete i jednostavno se vidi pažljivo dizajniranje svakoga detalja. Uz atraktivnu wc kabinu s drvenim oblogama i ormarićima, posebno vrijedi istaknuti krmeni ležaj za dvoje.

Na krmi mogu stati dva motora do ukupne snage od 600 konja što je zaista monstruozno jer smo ga mi isprobali s 500 konja i preko valova od metra i pol je nezaustavljivo letio preko 40 čvorova. Zbilja prekrasan primjerak talijanske male brodogradnje ima i visoku osnovnu cijenu od 83 tisuće eura dok se u top varijanti penje gotovo do 200.

Ako ćemo gledati po dužini, najbolju cijenu ima Saver 330 WA. Za 100 tisuća eura bez motora nudi se pravi obiteljski cruiser s ogromnim salonom natkrivenim tvrdim krovom i unutrašnjošću stajaće visine. U izradi interijera korišteno je neobično puno inoksa tako da je dojam zaista neuobičajen za taj škver. U pramcu je veliki krevet, lijevo druga kompletna kuhinja, desno kupatilo s kliznim vratima odvojenog tuša, te u krmi drugi ležaj.

Sve zajedno izgleda iznenađujuće dobro. Deset metara dugačak i 4500 kilograma težak brod traži dosta snage na krmi, po homologaciji može biti 800, ali i sa 700 konja ide do 40 čvorova. Za turističke djelatnike je bitan podatak da je registriran za 12 putnika.

Izravan konkurent mu je novi Jeanneau Cap Camarat 10.5 Serie 2, brod sličnih karakteristika, no modernijeg dizajna, završne obrade i stoga nešto više cijene. Iako je 70 cm kraćega trupa od Savera ima veću uzdužno postavljenu krmenu kabinu, velike bočne staklene površine s više svjetla unutra, te praktični balkonić kao statusni simbol motornjaka nove generacije.

Brod je napravljen po uzoru na vrlo uspješni 12.5 koji je u kratko vrijeme postao tržišni hit. S malo uštede na težini i motorima vrlo sličan koncept se nudi za gotovo 100 tisuća eura manje novca. Da ne bi bilo zabune, to je i dalje 92 tisuće eura plus još toliko za opremu, motore i porez. Nosivost je 10 osoba.

Među najatraktivnije modele ovoga koncepta spada Fjord 41 XL, model koji je uoči sajma predstavljen samo dilerima i novinarima, te je odmah naručeno četrdeset komada. Rijetko zabilježena pomama dobrim se dijelom krije u dosadašnjim kupcima Fjorda s jednom kabinom koji su spremni prodati svoj brod i doplatiti za drugu kabinu.

image
Fjord 41 XL ima impresivnu širinu
Gordan Jelavić

Isprva zamišljen kao luksuzan dnevni cruiser, brod im je ušao pod kožu i sada bi na njemu htjeli provoditi više vremena s obitelji. S obzirom na to da su zbog dizajna i kvalitete ti modeli vrlo traženi na tržištu rabljenih, vlasnici planiraju proći s ne prevelikim ulaganjem.

Parker na kat

Osnovna cijena 12 metara dugačkog broda (13,4 s platformom) je 400 tisuća eura, a s dodatnom opremom i porezom koštat će oko 600 tisuća eura. Uz to što je širok četiri metra Fjord ima čak devet opcija organizacije vanjskog i unutrašnjeg prostora visine 190 cm. Krmena kabina nije tek dodatni ležaj već ima i vlastiti kauč.

U kokpitu s nosačima hard topa izbačenima na bok ima puno mjesta za mimoilaženje, dva stola, dva kuhinjska bloka i četiri hladnjaka. Najdojmljivija je dodatna krmena platforma dužine 1,2 metra, a pravi tehnološki bombon je sidro skriveno iza hidrauličkog poklopca, kao na jahtama. Standardni motori su Volvo Pente D6 snage po 340 konja za brzinu od 30 čvorova.

Parker Monaco 110 Flybridge je malo iznenađenje u toj klasi jer su za pogon odabrani vanbrodski motori. Unutra su dvije velike kabine i kupaonica, ozbiljna kuhinja, te drveni materijali i presvlake na razini visoke klase. Brod se još dovršavao za vrijeme sajma, pa nam nisu znali reći niti konačnu cijenu. S obzirom na to da model bez gornjeg mosta košta 250 tisuća eura, ovaj bi mogao biti oko 300.

image
Parker Monaco 110 Flybridge
Gordan Jelavić

Za sedam tona plastike i otpor zraka potrebno je najmanje 600 konja tako da se treba očekivati solidna potrošnja goriva. Poljaci ciljaju na slične modele Jeanneaua i Beneteaua nadajući se kako će za istu razinu opreme moći ponuditi bolju cijenu ili barem malo više individualizacije od velikih korporacija. Iako im ide sasvim dobro za još jači međunarodni uspjeh, pa tako i u Hrvatskoj nedostaje im malo promocije za podizanje vrijednosti brenda.

Tvrtke poput Princessa s time nemaju problema jer u svakome kutu svijeta imaju agilne zastupnike i tijekom godina su se izborile za nedodirljivi status. U Genovi su izložili pet modela iz svoje flote iako su uoči i nakon sajma organizirali brojna druženja za svoje klijente. Taj trend privatnih malih sajmova reakcija je mnogih velikih proizvođača na trenutnu situaciju i otkazivanje rizičnih okupljanja, te najava što će se u budućnosti događati ako se ovaj trend nastavi.

Boravak na brodu pokazao se kao najbolja opcija za provoditi vrijeme u izolaciji, a kućnu atmosferu najbolje preslikavaju dvotrupci. Novi Excess 11 s cijenom od 320 tisuća eura spada među dostupnije modele. S dva metra visine interijera može imati i četiri kabine. Francuzi su se zaista potrudili napraviti dizajnerski iskorak u odnosu na konkurenciju tako da je vanjština malo atraktivnija, pogotovo mlađim korisnicima. Brod je i pod jedrima nešto agilniji iako je to mnogima manje važan podatak.

Ljubitelji pravoga jedrenja mogli su u Genovi birati između krasnih krstaša, a mi ćemo izdvojiti dva imena poznatija našoj publici. Dehler 38 SQ kao regatni dio grupacije Hanse nastavlja s novitetima u klasi cruiser racer gdje navodno imaju 10 posto tržišnog udjela. Skoro šest desetljeća postojanja donijelo je 25 tisuća brodova koji u velikom broju još jedre svjetskim morima.

Ovaj model dužine 11,30 metara isporučuje se u tri verzije - Standard, Competition i Competiton Carbon, za sve razine jedriličarske vještine. Uz to unutrašnji komfor od dvije ili tri kabine nije zapostavljen već koristi sva pametna rješenja iz grupacije. Ulaznica u svijet Dehlera je 200 tisuća eura.

Jedrilice i gumenjaci

Najtraženiji talijanski cruiser racer bio je Grand Soleil 44, posljednji novitet škvera koji je u posljednjih šest godina doživio pravu renesansu i podigao godišnji promet s 2,5 na 41 milijun eura. Velike zasluge idu ulasku u svijet motornjaka Pardo, ali i osam dostupnih modela jedrilica je sasvim uspješno u svojim klasama. Jedrilica dužine 13,4 metara radi se u varijantama Performance i Racing s karbonskim jarbolom i ambicioznijim planom jedara.

Vanjska ravna paluba nije utjecala na komfor u unutrašnjosti raspoređenoj na tri kabine i dva toaletna prostora s odvojenim tuševima. Cijena počinje od 400 tisuća eura.

Koliko god Talijanima godio taj primjer umijeća u oblikovanju jedrilica njihovo primarno polje interesa su gumenjaci. Prvo ime visokoga segmenta, milanski SACS, izložio je svoju impresivnu flotu Stridera i Rebela. Iz ponude modela od sedam do 19 metara najnoviji je 15-metarski Strider istisnine 10 tona vrijedan 800 tisuća eura.

Za pokretanje te mase dostupni su dizelski motori ukupne snage do 1500 konja tako da može preći granicu od 40 čvorova. Unutrašnjost je sve samo ne ono što biste očekivali, dvije kabine i kupaonica, sve presvučeno po mjeri zahtjevnih nautičara.

Ljubitelji te vrste brodova u Genovi zaista mogu birati, a svake godine viđamo sve šašavije izvedbe. Manija transformacije i rasklapanja zahvatila je i pneumatske brodice pa se pritiskom na dugme brod pretvara u ljetnu terasu. Svi koji poznaju more znaju da takvi komplicirani mehanizmi nisu baš pouzdani na dugi rok, a cijena im je astronomska.

Možda bi bilo jednostavnije da se inženjeri fokusiraju na napuhljive platforme koje će poput bajbota izići iz krme i pod visokim tlakom postati tvrda podloga.

U klasi manjih gumenjaka car je Zar 47 Classic Luxury, redizajnirani model popularnog formata ispod pet metara. S cijenom od 25 tisuća eura odskače od konkurencije u klasi, ali nudi zaista poseban doživljaj s tenkovski zaštićenim kokpitom. S velikim platformama i motorom do 115 konja bit će vrlo tražena roba za ljetnu zabavu.

Kad smo već kod zabave, osvježenje u klasi morskih skutera ponudila je Yamaha sa svojim novim stand-up modelom Superjet. Po uzoru na natjecateljske modele bez sjedala korisniku će pružiti turbo zadovoljstvo, i to doslovno jer motor od 1049 kubika ima kompresor za eksplozivna ubrzanja. Samo za usporedbu, težina od 170 kilograma je upola od one klasičnih morskih skutera. Cijena za europsko tržište još nije određena, a u SAD-u iznosi svega 9500 dolara.

Iako su Japanci ugradili elektronski modus za početnike, ne sumnjamo kako će ovakav koncept i snaga svakoga vrlo brzo svakoga navući na izvođenje vratolomija, naravno, na udaljenosti iznad 300 metara od obale. Po hrvatskim zakonima, kaciga i prsluk su obavezni.

VIŠE FOTOGRAFIJA SA SAJMA POGLEDAJTE U NAŠOJ GALERIJI GORE.

23. studeni 2024 23:11