StoryEditorOCM

reportaža iz njemačkEPola stoljeća najveće kopnene nautičke manifestacije: sajam u zaleđenom Dusseldorfu u 16 toplih hala privukao najbolje svjetske brodograditelje i maštovite izumitelje

Piše Tekst Gordan Jelavić
22. siječnja 2019. - 22:13

Najveći kontinentalni nautički sajam u Europi održan od 19. do 27. siječnja u njemačkom Düsseldorfu proslavio je okruglih 50 godina. U 16 klimatiziranih izložbenih hala na 220 tisuća kvadrata predstavljeno je 1500 različitih plovila, a samo prvoga vikenda sajam je posjetilo više od 60 tisuća ljudi iz cijelog svijeta, a ukupna brojka došla je do 250 tisuća.

Razlog tako velikog interesa sigurno nije u cijeni dnevne ulaznice od 25 eura već u bogatim sadržajima za sve generacije i profile posjetitelja. Jedrenje i surfanje pod ventilatorima, pa čak i ribolov na simulatoru, to se sve u Düsseldorfu može isprobati u velikim bazenima.

Mlade je posebno dojmio atraktivan simulator vožnje morskom formulom, gdje se u pravome brodu stave naočale za virtualni prikaz i isproba jurnjava brzinom od 40 čvorova. Djeca su dobrodošla na svakom koraku jer je nedostatak interesa mladih Europljana za nautikom prepoznat kao najveći problem cijele industrije.

Kako su nam i sami proizvođači često puta znali reći, ulazne modele prodaju s minimalnom maržom, a ponekad čak i svjesno gube novac kako bi za par godina zaradili kad istome kupcu prodaju veći primjerak iz game. Najmanje brodice s motorom zaista se mogu kupiti za male novce.

Povodom 80- te obljetnice Mercuryja, Brunswick je za početnike pripremio specijalne pakete gumenjaka s pentom. Tako Quicksilver 250 Air Deck s mekim dnom i Mercuryjem 5 košta svega 1800 eura. Uz to na dar dobiju dva sigurnosna prsluka, LED navigacijsko svjetlo i sigurnosni paket s ljestvama i ručnom svjetiljkom.

Tko želo provozati cijelu obitelj od pet osoba, za 3200 eura dobije pola metra duži gumenjak i pentu od 15 konja. Najbolji dio priče je što sve lako stane u prtljažnik automobila. Slične pakete nude i ostali giganti poput Yamahe ili Suzukija čiji bajbot Suzumar 230 s pentom od 2,5 konja košta 1840 eura. I neka sad netko kaže kako je nautika samo sport za bogate...

Asimetrična krila

Sklopive jedrilice su također dobra ideja, ali osim šaljivih pneumatskih modela prvi koji su to uspjeli ozbiljno napraviti su Francuzi s projektom Reverso. Rastavljivi čvrsti infuzijski trup iz četiri komada ukupne težine 57 kilograma za par minuta postaje brza jedrilica dužine 3,40 metara predviđena za dvoje odraslih.

S isto tako sklopivim jarbolom i jedrom površine sedam kvadrata postiže 16 čvorova. Dosad su širom svijeta prodali 60 komada po cijeni od 8600 eura, a u Dusseldorfu su izložili unaprijeđenu verziju Match po cijeni od 12,200 eura.

Vlasnici većih karavana na krov mogu staviti njemački Foiling Dinghy, sposoban za nevjerojatne brzine od 25 čvorova. Dužinom od 3,85 i širinom od 1,8 metara može nositi dva manja ili jednog većeg jedriličara do 95 kilograma težine. Za maksimalni užitak i podizanje na asimetričnim krilima iznad površine mora potreban je vjetar brzine od 8 čvorova što na Jadranu nije neki problem.

Ukupna težina broda ravnog trupa s dvodijelnim karbonskim jarbolom i jedrima od 9,5 kvadrata je 55 kilograma i za montažu i upravljanje nije potrebno neko veliko iskustvo. Potrebno je samo izbrojati 13 tisuća eura.

Posebnu razinu brige za ljubitelje jedrenja s oštećenjima kralježnice pokazali su dizajneri Simonis i Voogd kad su prije dvije godine predstavili zanimljiv projekt jedrilice SV 14 i pozvali brodograditelje da se uključe u realizaciju. Ponuda kineskih graditelja jedrilica FarEast dosad je najpovoljnija jer se škver obvezao proizvesti najmanje tisuću primjeraka po nabavnoj cijeni od samo tri tisuće američkih dolara, na što treba uračunati troškove dodatne opreme i prijevoza.

Prema onome prikazanom na sajmu, kvaliteta izrade je Model konstruiran kako bi se njime moglo upravljati biciklističkim volanom iz jedne ili dvije sjedalice trebao bi popularizirati jedrenje među slabije pokretnim osobama i uvrstiti klasu na paraolimpijske igre. Već možemo zamisliti domaće filantrope i političare kako se uključuju u projekt i kupnjom flota jeftinih jedrilica unose radost među najugroženije sugrađane.

U kategoriju nautike za početnika mogla bi ući i pedalina Ceclo, ne obična, već poput električnih bicxikala, potmognuta baterijama za 6 do 9 sati autonomije. Bez baterija bi pedaliranje bilo preteško, no uz njihovu pomoć se razvija brzina od 5 čvorova, odnosno, snaga kao da istovremeno pedalira četvero ljudi. Ako se baterija isprazni, a nemate vremena za punjenje, na njezino mjesto se samo stavi posebno dizajnirana rezervna.

image
Pedalina Ceclo s baterijama ide snagom četvorice

Zanimljivo oblikovan katamaran ima dva čelična okvira, deblji kao naslon i rukohvat, a tanji za korisno sjenilo. Težna plovila za dvoje odraslih i dvoje djece je 220 kilograma, a cijena 14 tisuća eura. Na plutenoj oblozi od recikliranih čepova šampanjca ležanje je ugodno kao i spoznaja da je u pretincu rashlađena boca koju tek treba otvoriti.

Češke daske

Baterije su danas toliko ojačale da se na struju se može i surfati. Češka tvrtka JetSurf jedan je od pionira te zabavne grane industrije i dosad su prodali pet tisuća dasaka, s benzinskim i električnim motorom. Sve dijelove rade sami u pogonu sa 70 zaposlenih u mjestu Strelice pored Brna. Cijene pet benzinskih i tri električna modela su od 10 do 16 tisuća eura s autonomijom od 30 do 60 minuta i najvećom brzinom od 33 čvora.

Zbog ekološih zahtjeva na svoje dvotaktne motore snage od 9 do 15 konja dodali su elektronsko ubrizgavanje što im je poboljšalo performanse i smanjilo potrošnju. Budući da balansiranje na tim brzim igračkama nije jednostavno, za početnike su uveli i gumene tubuse vrijedne 690 eura koji se samo navuku oko klasične daske za veću stabilnost i lakše učenje. Njihova morska baza je u Sukošanu pa su nas rekli pozvati ovoga ljeta na jednu od prezentacija novih modela.

Korak više u surfanju je podizanje cijele daske iznad površine s hidrokrilom što na struju uspješno radi Lift eFoil, egzotičan proizvod iz još egzotičnijeg Puerto Rica, američko-karipske otočne države. Elektromotorom se upravlja malom bežičnom palicom povezanom bluetooth vezom i prema riječima prodavača, surfanje je vrlo jednostavno i za početnike.

Gledajući na internetu vratolomije koje izvode na valovima, ne čini se baš tako jednostavno, ali vjerovat ćemo trgovcima na riječ da to svatko može savladati. Uglavnom, maksimalna brzina je nešto preko 20 čvorova, autonomija jedan sat, a vrijeme punjenja dva i pol sata.

Prosječna težina kompleta s litij-ionskom baterijom i velikom perajom je 15 kilograma iako se veličina i dizajn daske mogu birati iz široke palete. Inače, ista tvrtka već desetak godina proizvodi razne vrste klasičnih dasaka za sve sportove na vodi.

Jedan od najpopularnijih oblika zabave na vodi posljednjih godina nudi SeaBob, električna ronilica za dubine do 40 metara. Sve snažniji motori i trajnije baterije su postale izazov i za profesionalne ronioce. Nakon instaliranja prednje i stražnje kamere za samopromociju na društvenim mrežama, njemački inženjeri su se upustili u vrlo škakljivu avanturu.

Na pramac ronilice su naime ugradili pravu kompozitnu bocu i regulator. To se na prvu čini kao odlična ideja za produžiti vrijeme zarona, ali njome bi se smjeli služiti isključivo licencirani ronioci.

Budući da za korištenje SeaBoba dosad nije bila potrebna nikakva dozvola iznajmljivači bi se mogli naći u problemima s turistima koji bi se rado upustiti u takvu avanturu. Inače, sa samoljepljivim čičkom boca se može ugraditi na sve modele vrijedne od 8 do 15 tisuća eura, a cijena male boce i regulatora talijanske proizvodnje je 690 eura.

Među morskim igračkama jedna je ove godine osvojila i prestižnu titulu broda godine. Zove se Lite XP, stiže iz Francuske i konstruirana je kao hibrid veslačkog broda i jedrilice. Bokovi su stoga morali biti dosta niski, a u sredinu postavljeno klizno sjedalo. Konstruktor mu je naveo i treću namjenu kao prostora za kampiranje što će ovoga ljeta isprobati istražujući našu obalu Jadrana.

U kabini ima mjesta za dvoje, a u plovidbi ih može stati četvero. Kad nema vjetra na vesla se mogu postići tri čvora dok u idealnim uvjetima 170 kilograma težak brod s glavnim jedrom od 12 kvadrata i opcijsim genakerom od 11 m2 jedri brzinom od 15 čvorova. Na bokovima su gumeni pomoćni kotači za lakše izvlačenje na obalu, a za transport cestom naravno treba trajler. Cijena šest metara dugog maštovitog hibrida je 21 tisuću eura.

Poplava elektromotora

U segmentu motornih brodova zabilježili smo nastavak razvoja nekoliko trendova. Prvi trend je skrivanje penti, ne zato što se konstruktori srame njihovog izgleda već da bi dobili više prostora na krmi za sunčalište ili dodatnu platformu iza propele. To se dobro uklapa u modele kutijastih linija i tada se motoru pristupa otvaranjem svojevrsne haube. Iako su suvremeni motori prilično uglađeni zatvoreni motorni prostor svakako smanjuje i ukupnu razinu buke.

Drugi je rast primjene vanbrodskih motora na sve duže i teže trupove. Dizajneri se više ne ustručavaju postaviti i četiri pente u nizu kako bi dobili više prostora u unutrašnjosti. S rastom dostupne snage na Yamahinih 425 konja to znači dovoljno snage i za glisere od 15 metara.

Kao posljednji trend svakako treba istaknuti sve više električnih glisera kao izravnu posljedicu napretka u razvoju tehnologije baterija. Zasad se veliki proizvođači ne upuštaju u to jer još uvijek dovoljno zarađuju od suradnje s proizvođačima motora, ali ne bi nas trebalo čuditi da za koju godinu zaplove prvi električni Merry Fisheri.

Cijene baterija su prilično visoke pa elektrobrodovi još uvijek spadaju u kategoriju luksuznih proizvoda za gospodu na švicarskim i austrijskim jezerima.

X-shore Electric švedski je proizvod s električnim motorom snage 145 kW za brzinu od 40 čvorova. Izrazito stepenasti Z-trup zaslužan je za takav rezultat i brodu jamči efikasnost i na manjim brzinama. S litijskim baterijama od 120 kWh pri brzini od 10 čvorova domet glisera teškog 1800 kg je 100 milja.

image
Švedski električni gliser X-shore košta 250 tisuća eura

Cijena neobičnog plovila od 6,5 metara je 290 tisuća eura, a za dodatnih 30 tisuća može se dobiti produžena verzija istog broda od 8 metara. Šveđani tvrde da su prvi u nautičkom svijetu upotrijebili magnetski prijenos bez otpora i trzaja koji se inače koristi na vjetrenjačama.

image
Električni X-Shore na trupu ima veliku stepenicu

Na modelima za široke mase još uvijek prvo mjesto imaju vanbrodski motor, redom s elektronskim ubrizgavanjem za ekonomičnu plovidbu. Tako recimo simpatični BlueSloep 165 sa Suzukijem 15 košta 10,500 eura i nudi udoban kokpit za šestero s timunom na centralnoj konzoli i pramčanom zaštitom od vjetra i prskanja. Sloepovi su brodovi za slatku vodu, ali nema nikakvog razloga zašto ovaj petmetarski mališan ne bi plovio i morskim uvalama.

Njemačka brodogradnja

Nizozemska Maxima 620 Retro ima skriveni motorni prostor za Hondu 60 u sredini i brzinu od 27 čvorova. Unutra može stati do osam osoba i uživati u zaštićenom kokpitu. Iznad motora je sunčalište a stepenicama prema krmenoj platformi, kao da se radi o modelu s unutrašnjim motorom. Ovisno o opremi cijena je od 25 do 32 tisuće eura.

Smartliner 22 CC konceptom je više prilagođen morskim prostranstvima i s cijenom od 17,500 eura bez motora mogao bi biti prodajni hit. Taj posljednji novitet iz poznate poljske radionice nosi sedam osoba i maksimalan motor od 130 konja. Vrlo je visokog trupa pa dimenzije 628x224 cm uživo izgledaju još veće.

image
Smartliner 22 CC nosi sedam osoba

Skiperska klupa je na inoks cijevima, nasloni su odvojeni od sjedala i vjetrobran je bez okvira pa sve izgleda prozračno i moderno. Nad konzolom se uz doplatu može naručiti T-top, a na krmi platforme tako da sve bude još funkcionalnije.

Njemački brodograditelji posebno su se potrudili za domaći sajam pa su pripremili nekoliko premijera. Aqualine 535 Gran Turismo na tragu je američke filozofije malih glisera s kabinom. Špicasti pramac, napuhana kabina, niske platforme oko motora, čvrste presvlake... sve je dobro složeno u plavo bijelom tonu.

image
Njemački Aqualine 525 Gran Turismo

Unutrašnjost kabine je visoka 122 cm što s 210 cm dužine i 170 cm širine pruža ugodan smještaj za dvoje. Cijena broda bez motora počinje od 16 tisuća eura, a s dodatnom opremom nakrcana verzija s Hondom 100 ponuđena je za 36,300 eura. S tih 100 konja maksimalna brzina je 33 čvora.

Malo veći Viper V233 dužine sedam metara izgleda kao da je izašao iz radionice Sea Raya. Da skinete oznake malo tko bi prepoznao tko je proizvođač, no tako je s većinom brodova te kategorije. Čak je i motor isti - Mercruiser 250. Platforma i kokpit obloženi su Seadek umjetnom tikovinom, a bokovi ugodnom umjetnom kožom. Cijena je visokih 65 tisuća eura i jedino što može privući kupce je to što se gradi u Njemačkoj, a ne u Poljskoj kao većina takvih modela.

Talijanski dizajn

Među nautičarima vrlo popularan koncept Sun Decka njeguje i poljski Coaster 640 SD. Model istog trupa je već predstavljen sa stolom u pramcu, a ovaj ima lijepo sunčalište kako bi ispod bilo mjesta za kabinu. Kokpit je moderno oblikovan s vrhunskim presvlakama, te konzolom s laganim prekidačima na dodir.

Uz hidrauliku, električno vitlo, tikov laminat i druge detalje, u cijenu od 42,750 eura uključena je i Yamaha 150 tako da se može reći kako je riječ o dobroj kupnji.

Kad Talijani dizajniraju onda to uvijek izgleda senzacionalno. I skupo. Nerea 24 prvi je projekt tek osnovanoga škvera s cijenom od paprenih 220 tisuća eura. Gliser dužine 7,35 metara težak tri tone pokreće Volvo Penta D4-300 brzinom od 32 čvora. Dizajn je vrhunski i samo se možete diviti detaljima na svakom milimetru broda, od zaobljenog drva na krmi do inoks okvira vrata kabine ispoliranog kao ogledalo.

Ako bismo morali navesti neki nedostatak to je visina u kabini, za sve putnike više od 170 cm neće biti dovoljna za sjediti bez saginjanja.

Ako bismo birali najatraktivniji brod sajma među favoritima bi bio i luksuzni Tenderlux 680, talijanske tvrtke Naumatec specijalizirane za tendere visoke klase. Već su realizirali nekoliko modela s električnim pogonom, a ovaj je pak imao Mercury Diesel od 170 KS.

image
Tenderlux, gumenjak po mjeri bogatih

Jednostavnost linija i niska silueta ostavljaju vrlo lijep dojam dok hypalonski tubusi dođu kao bokobran kako se ne bi oštetio matični brod jer su visoko i ne utječu na plovidbena svojstva. Zanimljivo kako Tenderlux nema ni ograde ni rukohvata što se može smatrati dizajnerskom igrom ili možda nedovršenim proizvodom. Cijena je 123 tisuće eura.

Njemački eLex 790 također ima vrlo čiste linije i u najsnažnijoj varijanti s dva Mercuryja 225 košta 173 tisuće eura. Motori su skriveni u posebnom krmenom prostoru tako da ostavljaju slobodan i siguran prostor za kupače.

Povišena krma ima po dvije stepenice sa svake strane za penjanje u kokpit, no do pramca nije lako doći jer je vjetrobran iz jednog komada razvučen sve do bokova. Interes će svakako privući zaštićen kokpit, kabina sa stropnim prozorima, te fjordovski nakošeni pramac.

Zanimljiv dizajn ponudila je i ruska tvrtka V Boats specijalizirana za aluminij. Njihov Voyager Cabin 960 ima vrlo oštar pramac i prostrani salon sa komfornom toaletnom kabinom u stražnjem dijelu. Uz kabinu u pramcu i kuhinju, unutrašnjost je premazana poliuretanskom bojom.

image
Ruski Voyager 960 aluminijski je igrač

Svi aluminijski spojevi su vrlo glatko izvedeni i vidi se da je riječ o proizvodu dobro uhodanog tima. Godišnje naprave 1400 brodova različitih veličina i europsko tržište napadaju s nešto nižom cijenom od konkurencije. S Yamahom 250 to bi bilo 130 tisuća eura.

image
Voyager ima komfornu unutrašnjost

Leader s pentama

I u Njemačkoj je bilo jasno da europskim tržištem caruje grupa Beneteau sa svim svojim članicama, od malih Cap Camarata do jahti Prestige i katamarana Lagoon. U motornom dijelu najtraženiji su Jeanneau Merry Fisheri svih oblika i veličina. Ribolovcima su posebno prilagođeni novi modeli oznake Marlin 605 i 895 s kojima bi se rado provozali i hrvatski udičari.

S Yamahom 100 manji se može kupiti već od 32 tisuće eura dok 895 ipak ima tri tone i s parom Yamaha 200 bez dodatne opreme košta 115 tisuća eura. Uz dvije kabine, treći ležaj u salonu s kuhinjom i odvojeni toaletni prostor vrijedi spomenuti i vrlo funkcionalan kokpit. S nosivosti od 10 osoba zanimljiv je i iznajmljivačima.

Dvije Yamahe sada ima i Leader 30, dizajnerski još atraktivniji pripadnik te francuske obitelji. Svestranost toga projekta to je omogućila uz ranije dopuštenu ugradnju jednog ili dvaju unutrašnjih motora, Mercruiserovih benzinaca ili Volvo dizelaša.

Izvana se to možda ne bi reklo, ali unutrašnjost je vrlo visoka i krmena kabina je nekima možda i draža od pramčanog salona gdje je predviđen prostor za vlasnika. Cijena s dva motora od 152 tisuće eura je visoka za trup od 7,76 metara, ali razina unutrašnjeg uređenja s bogatim oblogama i tepisima je kao na nekom Prestigeu.

Favorit ovogodišnjeg Dusseldorfa je ipak NC37, nominiran za brod godine. S tri kabine i toaletom odvojenim od tuša kabine ima vrlo veliki čarterski potencijal. Ugradnjom dvokrilnih harmonika vrata potpuno se povezao prostor salona s kokpitom gdje se visoki naslon obara u sunčalište ili čvrstu klupu za krmenu platformu.

Uz luksuzno unutrašnje uređenje s puno drva zanimljive su opcije električni krov, upravljanje joysticima i tenda za veliko sunčalište na pramcu. S motorima Volvo D4-260 cijena je 300 tisuća eura.

Tri punopravne kabine nudi i slovenski Seafaring 34. Nasljednik uspješnog trawlera od 44 stope ima sve preduvjete za uspjeh jer u salonu i kabinama nudi visinu od preko dva metra, a može lagano ploviti s jednim dizelašem od 110 konja ili preći 30 čvorova s dva od 200 konja. Prilagodljivost i volumen su glavne odlike trupa hrvatskog dizajnera Nikole Oreškovića.

S jednim Yanmarom od 320 konja brzina je 24 čvora i cijena 246 tisuća eura. Najatraktivniji dio je prostrani salon s centralnim upravljačkim mjestom i vratima s oba boka za jednostavniju komunikaciju. Ravni krov ogromnih dimenzija može biti solarna ponionica energije ili flybridge za još jednu dimenziju korištenja. Sve to u trupu od 10 metara.

Greenline za Amerikance

Malu revoluciju u dizajnu napravio je i Greenline sa serijom Neo. Zadržavajući eco koncept brodogradilišta s otvorenim prostorom ponudili su tri verzije nadgrađa - Coupe, Hard Top i Open. Prvi su proizvođač daycruisera u kategoriji od 10 metara s opcijom potpuno električnog pogona iako je većina od 24 dosadašnja naručitelja odabrala benzinske verzije različite snage.

image
Greenline Neo

Budući da koncept podsjeća na Sea Ray Sundancer i reakcije kupaca s druge strane Atlantika su odlične. Jedan od razloga je cijena od 140 do 160 tisuća eura, ovisno o snazi motora što je za ovakav brod od gotovo pet tona vrlo umjereno.

Tri skiperska sjedala, vanjski kuhinjski otok, velike platforme, prednji bowrider salon, te ugodna unutrašnja blagavaonica s odvojenom tuš-kabinom - sve je prostrano i vrlo ukusno uređeno.

image
Greenline Neo ima modernu unutrašnjost

Svjetsku premijeru pred domaćom publikom je imao još jedan majstorski uradak Billa Dixona - Sealine C390. S dosad nezabilježenom količinom staklenih ploha to će sigurno biti najblještavije plovilo na Jadranu. Trup od 11 metara širok 3,85 metara primjer je ljepote i funkcionalnosti.

Tri kabine s visokim stropovima, salon s dva krovna otvora, te ugodni vanjski prostori s ogromnom krmenom platformom zadovoljit će i najizbirljivije. Dvije Volvo Pente D4-300 odvest će vas brzinom od 27 čvorova ako prije toga škveru platite 369 tisuća eura. Može i na leasing.

Norveški odgovor na istu temu daje Marex 360 CC, čak je i cijena od 400 tisuća tu negdje. U dimenzijama i konceptu je sve isto kao kod Sealinea samo na tradicionalniji način tako da će nautičari ozbiljnijih godina reći da je to brod njihovih snova. Konstruktori su se odlučili za dvije kabine s visinom preko 190 cm i velikim toaletnim prostorom.

image
Marex 360 CC

Kokpit za desetero je više mediteranski nego skandinavski iako se u tren oka dva pomična krova mogu sklopiti i krma zatvoriti ceradom za uživanje u hladnijim mjesecima. O kvaliteti izrade i ugrađenih materijala ne treba trošiti riječi jer je to ipak Marex.

Kraljevska klasa

Od toga više nude samo premium igrači poput Princessa. Sve tri svjetske premijere Y85, V78 i F45 stići će u Jadran gdje se već nalazi velik broj jahti istog proizvođača, većinom u vlasništvu stranaca, ali i domaćih ljubitelja britanskog prestiža. Njihov štand u Dusseldorfu radnici su počeli slagati sredinom prosinca kako bi svih jedanaest brodova prikazali u punom sjaju.

S cijenom od 625 tisuća eura za opciju s dva Volvo IPS-a 600 (2x435 KS) može se reći da je riječ o ulaznom modelu u svijet velikih. Maksimalna brzina je 31 čvor što je vrlo zadovoljavajuće za 17 tona teško plovilo. Ono što bi moglo mnoge iznenaditi, s obzirom na dužinu od 14 metara, je raspored sa samo dvije kabine.

No pogled unutra najbolji je odgovor jer je u pitanju kraljevski standard, impresivne visine, širine i odvojenih kupaonica. Centralni životni prostor je u salonu s kuhinjom koja povezuje s krmenim kokpitom, a privatni prostor na gornjem mostu je posebna oaza za opuštanje. Od svih dizajnerskih dostignuća, najviše nas je dojmio spojler u obliku kraljevske krune, da se izdaleka vidi plemenito podrijetlo.

Kad su u pitanju proizvodi visoke klase red je spomenuti i perjanicu jedriličarskog svijeta, novoga Swana 65 vrijednog tri milijuna eura. To je dva do tri puta više nego bi za brod istih dimenzija tražili regularni škverovi, no Nautor je vrh vrhova dizajna, tehnologije i izrade. Taj finski škver u 53 godine isporučio je 2100 jedrilica i većina ih još uvijek plovi.

Zbog toga im i dalje raste popularnost i tijekom ove godine planiraju isporučiti dvadeset primjeraka svojih šest modela. Dvadeset metara trupa širokog 5,62 metara u potpunosti se ispunjava po želji naručitelja, što je u ovom cjenovnom razredu i očekivano. Od tehnoloških detalja spomenimo samo kako se kobilica teleskopski spušta sa 2,80 na 4,20 metara.

Hanse 508 i 458 dva su noviteta koja će hrvatska publika imati prilike upoznati tijekom predstojećih mjeseci. S cijenom od 327 tisuća eura 15 metara dugačak brod prekooceanskih potencijala ima kompozitno-karbonsku pregradu kao vezu kobilice i jarbola. Interijer s dostupnih pet kabina ima uzdužnu kuhinju koje je očito popularna među korisnicima.

Površina jedara je 119 kvadrata, a visina jarbola 22 metra. Uz funkcionalnost pri jedrenju, brod ima nevjerojatno prostranu unutrašnjost i kokpit za ugodan ljetni boravak.

Oceanis za Jadran

I manji primjerak serije 8 također u salonu nema potporu za jarbol pa mu je osjećaj prostornosti jak adut. Trup dužine 13,5 metara težak je 12 tona i uz glavno jedro od 60 kvadrata ima samopreletni flok od 43 m2. Standardna verzija s motorom snage 57 konja košta 238 tisuća eura.

Beneteau Oceanis 30.1 mogao bi biti zanimljiv i mnogim hrvatskim nautičarima. Uz lijepo dizajniran interijer i brzi trup za manje iskusne jedriličare zanimljiva je opcija sa samopreletnim flokom. Za trup od devet metara iznenađujuća je visina u salonu od 198 cm i 185 cm u kabinama. Vrata pramčane kabine su dvokrilna za lakši ulazak i maksimalnu povezanost s ostatkom broda.

Peti i šesti ležaj se mogu dobiti u salonu jer su klupe dugačke dva metra. Na funkcionalan kokpit nadovezuje se sklopiva krmena platforma za lakši ulazak u more. S obzirom na to da je u pitanju ulazni model, osnovna cijena četiri tone teške jedrilice je vrlo pristupačnih 70 tisuća eura.

Simpatije jedriličarske javnosti pridobio je i model B27 talijanskog proizvođača B Yachts. Moderni daysailor izveden u karbonskoj infuziji pogodan je za samačke obilaske omiljenog akvatorija, više kao terapija nego za natjecanje s drugima. Dimenzije 8,18x2,40 metara, te težina od 1700 kilograma sugeriraju kako je prijevoz trajlerom lako moguć.

Za kraj jedna činjenica porazna za hrvatsku industriju. Osim štandova naših turističkih djelatnika i čarteraša, od brodograditelja smo zapazili samo predstavnike solinskih AD brodova sa Salonom 38, jedinom konstantom na Bootu svih ovih godina.

VIŠE FOTOGRAFIJA SA SAJMA POGLEDAJTE U NAŠOJ GALERIJI GORE.

Rand i Maistra osvajaju Jadran

Na štandu danske tvrtke Rand upoznali smo Carl Kai Randa, brodograditelja i projektanta koji nam je na spomen Hrvatske rekao kako će u narednim mjesecima u Jadran isporučiti prvih dvadeset primjeraka od pedesetak dogovorenih modernih glisera?!

Naručitelj je hotelsko poduzeće Maistra, a brodovi će na tržištu biti ponuđeni preko mreže GoBoat koju je prije pet godina osmislio Carl Kai. Električnim motorom pokretani bajboti u Kopenhagenu služe za zabavu grupama turista i obilazak lokalnih atrakcija vodenim putem, a isti je princip po franšizi prodan u London, Malmo i Canberru.

Očito je priča o propulzivnom tržištu turizma u Hrvatskoj privukla njega i investitore u razvijanje dosad nezabilježene mreže plovila od Istre do Prevlake. To neće biti klasičan morski taksi već dodatna ponuda za turiste koji često prigovaraju da im treba više od sunčanja i plaže.

Još neobičnije nam je zazvučao podatak kako se njihov najmanji model Picnic od 5,35 metara čak i proizvodio u Vranjicu pored Splita, no ta je suradnja iz nepoznatog razloga prekinuta. Iza toga kooperantskog posla je stajala tvrtka Abel Yachts koja je je uz refit velikih jahti za europsko tržište gradila 17-metarske trawlere Outer Reef Trident.

Uz to su se bavili eksperimentiranjem s dizajnom električnog bajbota Lightwave 325 i dizelskog jet skija nazvanog GT6 Jetbike. Ti obećavajući proizvodi zasad nisu došli do faze serijske proizvodnje.

Inače, sva četiri modela u Randovoj gami (Picnic 18, Play 24, Supreme 27 i Vantage 38) mogu se umjesto s benzinskim isporučiti i s električnim pogonom.

Najveći model još u izradi koštat će 300 tisuća eura, a Play 24 s pentom od 115 konja je 80 tisuća eura. Cijelu gamu krase jednostavne i moderne linije tako da su privlačni svakom oku.

20. travanj 2024 12:06