StoryEditor

dekarbonizacijaPromatrali smo proces čišćenja dizelaša elektrolizom destilirane vode: nakon tretmana hidrogenom motor lakše diše

Piše Željko Simunić
29. travnja 2021. - 08:58
Tihomir Tomas Pavičić pored stroja za elektrolizuBožidar Vukičević/Cropix

Hrvatska tvrtka Jubeja generalni je zastupnik i distributer francuske robne marke Carbon Cleaning, čiji inovativni uređaji čiste naslage ugljika iz pogonskih motora automobila, kamiona, autobusa, plovila...

Bitna stavka u cijeloj priči je da NonCarbon metoda jednostavnog i brzog uklanjanja ugljikovih naslaga nije samo izuzetno učinkovita, nego je zbog neinvazivne tehnologije najpogodnija za okoliš. Naime, NonCarbon sustav koristi samo vodu i električnu energiju, bez uporabe kemikalija, stoga nema štetnih nusprodukata, tragova ni nečistoća, što ga čini jedinstvenim na tržištu.

Elektroliza destilirane vode

NonCarbon uređaji rade tako da elektrolizom destilirane vode stvaraju plinove kisik i vodik koji se onda spajaju u novo gorivo. Korištenjem oxy-hydrogen plina, rizici skladištenja i transporta se eliminiraju jer se mješavina plinova stvara na zahtjev, trenutno na licu mjesta.

S obzirom na to da je smanjenje emisije ugljičnih spojeva od posebnog interesa u zemljama širom svijeta, inovacija Carbon Cleaning se predstavlja kao napredak u zaštiti okoliša. Nije ni čudo budući da je jedini sporedni proizvod u oxy-hydrogen izgaranju vodena para. Dakle, ne stvara se niti ugljik niti bilo koja druga otrovna tvar u procesu.

image
Elektrolizom se dobiva oxyhydrogen

Oxy-hydrogen energija može se koristiti kao dodatak standardnim gorivima kao što su benzin, nafta, ulje, loživo ulje, acetilen, propan ili tekući plin. Od 2014. godine čiste motore cestovnih vozila, što vlasnicima pomaže u postizanju boljih rezultata ekološkog testa na tehničkom pregledu.

No, od 2018. godine bave se i čišćenjem brodskih motora. Prema riječima prokurista tvrtke Tihomira Tomaža Pavičića na poziv vlasnika uklanjaju nakupljene nečistoće iz pogonskih strojeva.

Čišćenje Volvo Pente

A kako to sve izgleda, uvjerili smo se u Splitu gdje smo svjedočili čišćenju ugradbenoga dizelskog motora Volvo Penta D2-55F od 2,2 l koji pokreće čartersku Bavariju.

Uređaj težine oko 120 kg je mobilan i transportira se automobilom do marine, a onda na četiri mala kotačića do plovila. Radi na strujnoj mreži od 230 V i u njega se najprije ulijeva 30 litara destilirane vode. Procesom elektrolize vode odvaja se oxy-hydrogen koji se jednostavno pušta u brodski motor na usis zraka, s time da se filter zraka ne treba skidati.

- Plin ima svojstvo da sve naslage ugljika koje su zalijepljene na stijenkama motora veže za sebe i u komori sagore. Nusprodukt je dakle samo vodena para koja izlazi kroz auspuh, iako se ponekad pojavi i malo dima. Nakon tretmana koji za plovila traje 90 minuta, usisni i ispušni sustavi su skoro potpuno čisti – rekao nam je Tihomir Pavičić.

image
Tretman traje 90 minuta

Brojne prednosti

Dekarbonizacija motora ne zahtjeva mijenjanje ulja i filtera nakon obavljenog tretmana, a prednosti su brojne. Čišćenje ovom ekološkom metodom motoru vraća snagu i osigurava mirniji rad, stoga on postiže istu brzinu na manjem broju okretaja. Štoviše, ima bolji odziv na davanje gasa, obnavlja mu performanse te smanjuje potrošnju goriva do 10 posto. Također čisti i onemogućuje stvaranje naslaga ugljika na usisu zraka, turbopunjaču, klipovima, diznama…

NonCarbon čišćenje jednom eliminira nakupine ugljika na svim vrstama radnih motora s unutarnjim sagorijevanjem, te im smanjuje isprekidani rad i buku. Produžuje vijek trajanja motora, a preventivno čišćenje naslaga ugljika u motoru plovila obnavlja sastavne dijelove motora, čime će vlasnici uštedjeti značajne svote novca s obzirom na cijene brodskih motora i dijelova.

Uostalom, znamo da je gušenje motora uzrokovano nakupinama ugljika zbog lošeg sagorijevanja potencijalna opasnost za pogonske strojeve na plovilima.

Nema kemije, nema štete

Kada motori na auspuhu izbacuju crnu čađu, to ukazuje da su akumulirali crne nakupine ugljika (zbog oksidacije) u bitnim mjestima motora i u ispušnom sustavu. Motor se začepi u normalnom procesu rada zbog kvalitete goriva, ali i česte plovidbe na malom broju okretaja.

image
Spajanje crijeva s plinom na filter ili usis zraka

Ono što svakako zanima naše čitatelje jest cijena NonCarbon čišćenja. O tome nam je Tihomir Pavičić kazao: cijena ovisi o kubikaži motora, ali 90 minuta tretmana košta 700 kn plus PDV. Kod većih motora proces traje 2 sata i malo je skuplji.
Jubeja po cijelom Jadranu ima svoje zastupnike koji dogovaraju čišćenje francuskim uređajima, ali ih također i prodaju.

Shodno učinkovitosti, Carbon Cleaning NC S1, namijenjen za pogonske strojeve zapremnine do šest litara košta 10.000 eura plus PDV. Za još veće radne strojeve koristi se NCL1 koji košta 17.000 eura plus PDV.

- Proces dekarbonizacije brodskih motora ne uzrokuje nikakvu štetu jer se kemija ne koristi. Preporučuje se jednom godišnje, a nakon obavljenog tretmana plovila dobivaju diskretnu nonCarbon naljepnicu – kaže Tihomir Pavičić.

image
Cilj je dobiti čistiji ispuh
01. svibanj 2021 09:01