StoryEditorOCM

zelena tehnologijaRambo Amadeus, glazbenik i jedriličar te pasionirani ekolog predstavio novi projekt: obnavlja stari kuter i pretvara ga u retro-futur jedrenjak

Piše Lari Lulić
25. ožujka 2016. - 20:47

Antonije Pušić široj javnosti poznatiji kao Rambo Amadeus, vrhunski glazbenik i jedriličar te pasionirani ekolog, pokrenuo je nedavno projekt obnove stoljeće starog mornaričkog kutera, koji bi do rujna iduće godine trebao biti porinut kao solarni retro-futur jedrenjak. Koristit će se za školu jedrenja i učenje mornarskih vještina kako se to nekada radilo, ali i za promicanje ekoloških rješenja na moru.

Naime, kuter će osim s jedrima biti opremljen i solarnim panelima, dakle s pogonom na vjetar i sunce energetski potpuno autonoman i zelen. Brod se restaurira u poznatoj kalafatskoj radionici Bokovac u Baru, a Rambo je projekt na internetu predstavio preko međunarodne crowdfunding platforme Indiegogo, te sredstva za obnovu kutera prikuplja donacijama.

- Solarni jedrenjak je prototip mojih snova, zbir svih mojih afiniteta, hobija i pasija. A stari mornarički kuter odabrao sam jer mi se dopao, sviđa mi se njegova linija, elegantan je na neki posebni način. Kuter ćemo preurediti u školski jedrenjak, što je nekada i bio, ali smo malo ambiciozniji, pa ćemo staviti balast, produžiti kobilicu i povećati površinu jedara. Brod će se koristiti za obuku jedriličara, pa mu oprema neće biti suvremena, nego će se učenici morati pomučiti potežući konope i trčeći po palubi, kako se nekada radilo – objašnjava Rambo.

image
Ovako je kuter izgledao na početku
image
Današnje stanje je puno bolje

Pet minuta slave

Svatko tko preko Indiegogo platforme financijski podrži projekt dobiva nešto zauzvrat, pa se tako za 10 uplaćenih dolara dobiva poster broda s Rambovim autogramom, za 30 dolara VIP karta za Rambov koncert, uključujući rakijicu u backstageu nakon nastupa, za duge donje gaće treba izdvojiti 40 dolara, a opcija Orca pa pola krme, odnosno jedrenje na obnovljenom kuteru u Herceg Novom za dvije osobe, teška je 100 dolara.

Tko je voljan izdvojiti 200 dolara, bit će nagrađen programom Praksa pa teorija, odnosno satom jedrenja za dvije osobe, pa nakon toga satom teorije uz srdele i vino u konobi Škver u Herceg Novom, naravno sve u Rambovu društvu. Kome nije do jedrenja može izabrati jedinstvenu opciju Pet minuta slave, koja omogućava izlazak na pozornicu na Rambovu koncertu, sviranje instrumenta, te doslovni trenutak slave, pri kojem će publika skandirati vaše ime kroz legendarnu parolu Care, kupi nam cigare!

image
Maštovita lista darova za donatore

Odaziv za ovu plemenitu stvar zasad je dobar: u prva dva tjedna je skupljeno oko 9000 dolara. Da bi se završila rekonstrukcija trupa i da kuter bude spreman za plovidbu, potrebno je 20 tisuća dolara, a da bi se brod opremio solarnim panelima i postao istinski retro-futur jedrenjak, potrebno je još 10 tisuća dolara. Rambo vjeruje da će novca biti dovoljno da se projekt obnove dovrši po planu, te poručuje:

- Jedrit ćemo u potpunoj tišini restauriranim oldtajmerom, koji će biti vrhunac zelene tehnologije, ispred nosa motornjacima koji zagađuju more, troše zalihe kisika, baš kao njihovi vlasnici zalihe iz novčanika, dok pritom moraju slušati mumlanje i turpijanje vlastitog motora usred tihe pučine. Jedrenje je djedovina energetske efikasnosti. Sa svojom jedrilicom nisam u 10 godina potrošio goriva koliko vlasnik glisera iste dužine sprži za sat vremena. A pritom provedem na moru, u plovidbi, višestruko više vremena od njega, što je valjda i cilj kad imaš plovilo.

Prema planu, u studenom bi trebala biti gotova restauracija trupa, do veljače će trup biti lakiran i ukrašen, do travnja će biti sašivena i spremna jedra, a porinuće je planirano za svibanj. Nakon toga u kolovozu će se postavit solarni paneli, te bi u rujnu 2017. retro-futur jedrenjak trebao krenuti na prvo krstarenje Jadranom.

image
Kuter će imati tri floka i dva latinska jedra
image
S dužom kobilicom i tangunom kuter će biti vrlo brz

Vjetar umjesto benzina

- Ako naš retro-futur jedrenjak preobrati samo jednog gliseraša da prijeđe s benzina na vjetar, učinili smo prvi, najvažniji korak za očuvanje Jadrana. Današnja tehnologija omogućuje da na kuteru imam električni motor i baterije koje se pune uz pomoć solarnih kolektora, a velika paluba omogućuje postavljanje bar pet kvadrata panela, što je više nego dovoljno. Baterije se pune na suncu čitav dan, a onda motor služi samo za uplovljavanje, isplovljenje i neke nepredviđene situacije – objasnio je Rambo i dodao:

- Jedan od ciljeva projekta je i medijsko lobiranje da lučke kapetanije, marine i pristaništa prestanu naplaćivati vez po dužnom metru plovila, već po konjskoj snazi motora. Apsurdno je da jedrilica duga 20 metara, s motorom od 150 konja, plaća veću cijenu od motorne jahte koja ima 15 metara i motorčinu od 3000 konjskih snaga.

Ekološka svijest

Retro-futur jedrenjak bit će, kako Rambo kaže, ploveće učilo, na koje će dobrodošli biti svi koji su pomogli pri njegovoj izradi i promociji, te svi koji žele na tradicionalan način svladati mornarske vještine. Stoga, ako ste spremni pomoći da brod zaplovi Jadranom, poveća ekološku svijest ljudi i omogući Rambu da uhvati inspiraciju na valovima, uključite se u kampanju. Sve informacije mogu se pronaći na internetu, u tražilicu je dovoljno upisati Solar Retro Sailboat.

EKIPA ZA REKONSTRUKCIJU


Brod se restaurira u kalafatskoj radionici Bokovac u Baru, čiji vlasnici Nenad i Pero Bokovac nastoje održati tradicijsku brodogradnju u drvu, pa uz ostalo grade i tradicionalne arsenalke, zapravo modificirane korčulanske pasare.

U ekipi za obnovu kutera su i Lale Janković, zadužen za solarni sistem, zatim brodograditelj Ivan Erdevički kao savjetnik, jedriličar Igor Pjacun, također kao savjetnik, te Bojan Grego, zadužen za šivanje jedara.

Projekt nadgleda Rambov brat Andrija Pušić, a u ekipi su i Marko Gregović, savjetnik za crowdfunding kampanju, te Darko Vlaović iz Herceg Novog koji je radio 3D modeliranje.

OSOBNA KARTA KUTERA


Dužina................. 8,80 m
Težina................. 2 tone
Flok................. 3x6 m2
Jarbol................. 6 i 7 m
Latinsko jedro................. 15 i 18 m2
Solarne ploče................. 5 m2
Električni motor................. 5 kWh

16. lipanj 2024 15:45