StoryEditorOCM

jesenska paradaReportaža s Biograd Boat Showa: brojna plovila svih vrsta i veličina, velika ponuda brodskih motora, te obilje opreme nametnuli su dojam nautičkog uzleta

Piše Pišu Miomir Štrbac i Gordan Jelavić
18. listopada 2019. - 15:10

Najveći hrvatski nautički sajam u Biogradu već godinama iskorištava sve komparativne prednosti lokacije i termina pa unatoč gospodarskim oscilacijama uspijeva privući veliki broj izlagača i posjetitelja. Tako je bilo i na ovogodišnjem suncem okupanom 21. izdanju bogatom po formi i sadržaju tako da su rijetki mogli ostati nezadovoljni.

Bilo da su došli turistički na izlet i dobar ručak ili s velikim poslovnim ambicijama, Biograd Boat Show je ponudio idealan okvir za sve, na ponos organizatora iz Ilirije.

Dvije verzije

Sajam već tradicionalno ugošćava jake snage hrvatske male brodogradnje, pa je tako bilo i ove godine. Pritom nisu izostale ni premijere novih plovila, ponajprije zbog dobrog rejtinga BBS-a i velike posjećenosti, ali i termina održavanja optimalnog za ugovaranje brodova i isporuka prije početka iduće sezone.

Najviše pozornosti privlačio je novi biser u gami zagrebačke tvrtke Pearlsea Yachts s oznakom Pearlsea 40. Riječ je o maloj jahti dimenzija 11,99 x 3,90 m s brojnim velikim adutima kada je o dizajnu i praktičnosti riječ.

To se ponajprije odnosi na lijepu liniju broda, pomični hard top krov iznad odlično posloženog i udobnog kokpita, te veliku krmenu platformu na koju se bez problema može iznijeti stol i uživati u blagovanju u razini s morem. Pogone je dvije suvremene Volvo Pente D4 300 DPI koje zadovoljavaju normu RCD2/Tier 3, što znači iznimno nisku emisiju štetnih ispušnih plinova.

- Razvijali smo je malo više od godinu dana i vjerujem da smo pogodili zahtjeve tržišta. Vrlo je komforna zahvaljujući dosta širokom trupu, a pomični krov daje joj dvostruki štih – Hard Top i Coupe verzije – kaže nam vlasnik i direktor tvrtke Stipe Nevistić, te dodaje kako je cijena od 350 tisuća eura vrlo konkurentna u njezinoj klasi.

Na upit o očekivanoj godišnjoj proizvodnji, Nevistić će reći da planiraju do pet komada, s obzirom na to da paralelno moraju graditi i već postojeće modele 31, 33, 36, 40 Fly i 56.

Krmeni kokpit Pearlsea 40 glavni je prostor za uživanje na brodu. S njegove desne strane je velika sjedeća garnitura u obliku slova U sa stolom u sredini oko kojeg udobno može sjesti 8 osoba, dok je s lijeve strane ugrađena mala kuhinja sa sudoperom, hladnjakom i keramičkom pločom za kuhanje.

Ispred nje je tapecirani ležaj za jednu osobu, odličan za popodnevno izležavanje i čitanje, dok je nasuprot njega upravljački kokpit s dvije ergonomske fotelje koje se mogu podesiti za sjedenje na dvije razine. Višu, u kojoj se skiper više naslanja nego što sjedi, optimalnu za brzu plovidbu po nemirnom moru, i nižu koja omogućuje da se lijepo zavali i uživa.

Upravljački timun je obložen kožom, a pred skiperom su dva velika Garminova zaslona s prikazom svega što vidjeti i kontrolirati treba. Skroz desno, u razini ruke su dvije male upravljačke ručke naprijed - natrag - gas za motore, te joystick za sustav Volvo Docking, koji pristajanje i sve manevre u uskim prostorima pretvara u videoigru.

Veliki pramac je ujedno i veliko sunčalište, a kako je cijeli ograđen jakom ogradom od inoksa, te ima odličan antiskliz na svim dijelovima za komunikaciju, sigurnost kretanja je potpuna.

U kabinu se silazi niz tri čvrste drvene stepenice. Odmah desno je komotna krmena kabina s ležajem za dvije osobe i ormarićem za stvari, dok je s lijeve strane locirana sprema za opremu stajaće visine s kabinskim vratima, u koju bez problema može stati i standardni stroj za pranje rublja.

S desne strane prema naprijed je glavna brodska kuhinja opremljena svime što treba imati, dok su u njezinoj razini s lijeve strane vrata prostranoga toaletnog prostora s umivaonikom, WC-om i tuš odjeljkom. Iz kuhinje i iz toaletnog prostora moguće je ući u komotnu i lijepo dizajniranu vlasničku kabinu smještenu u pramcu.

U njoj su dupli ležaj, ormarići za stvari, praktične police, te prikladna led rasvjeta i okrugli bokaport na stropu za prirodnu ventilaciju.

Nedostižni sajmovi

U cjelini gledano, PearlSea 40 je dizajnom vrlo dopadljiva mala jahta, kvalitetno finiširana u svim detaljima i odlično koncipirana u unutrašnjem dijelu, pa ima sve uvjete da isplovi dobar tržišni uspjeh. Osim jednog, koji ne ovisi o njoj niti o njezinu proizvođaču.

Naime, kada je riječ o prodaji na stranim tržištima, marketinški potencijal domaćih malih škverova vrlo je ograničen jer nemaju državnu potporu za nastupe na stranim sajmovima, a sami te troškove ne mogu iznijeti. Istodobno, proizvođači brodova i nautičke opreme iz susjedne Slovenije redovito izlažu u inozemstvu na štandovima koje za njihov zajednički nastup zakupljuju slovenska gospodarska ili obrtnička komora, pa su sve brojniji na takvim događanjima, a izvoz im stalno raste.

Nama pak jedino raste neproduktivna birokracija u tim institucijama koje su same sebi svrha jer većinu novca troše za svoje plaće, a ne za poticanje domaćeg poduzetništva.

Stoga nije čudno da je odgovor na novinarski upit kako bi im država mogla pomoći u daljnjem razvoju, kako Nevistića tako i drugih domaćih malih kalafata s kojima smo razgovarali bio identičan: - Treba nam omogućiti izlazak na važne europske sajmove nautike, to nitko od nas pojedinačno nije u stanju financirati, a dalje ćemo sve sami. Nadležnima na znanje!

Ako je Pearlsea 40 bio domaća naj-premijera u segmentu pleasure brodova, 13-metarski aluminijski IMS TB-45 taj je status imao među radnim plovilima. Riječ je o moćnom i vrlo komfornom taxi brodu za transfere turista i dnevne izlete koji, s obzirom na veličinu i maritimna svojstva, može dosezati i vrlo udaljene morske lokacije.

image
Šibenski aluminijski taxi IMS TB 45
Božidar Vukičević/Cropix

Projektirao ga je Srđan Đaković, a izgradila šibenska tvrtka Intelligent Marine Solutions koja je ispekla zanat u proizvodnji aluminijskih plovila gradeći radne katamarane za ribogojilišta, kako hrvatska, tako i norveška. Pogoni ga Cummins QSC8.3 od 600 KS maksimalnom brzinom od 24 čvora, a putnom od 20, ima dva tanka goriva od po 598 litara, te jedan spremnik pitke vode od 215 litara, koliki mu je i kapacitet crnoga tanka.

- Cilj nam je bio izgraditi sigurno i udobno plovilo ponajprije za ekskluzivne morske izlete, poput obilaska Kornata i drugih zanimljivih destinacija - objašnjava Krešimir Maričić, vlasnik i direktor tvrtke IMS, navodeći kako brod u klimatiziranom kabinskom prostoru može primiti 12 putnika u aviosjedalima ispod kojih se, baš kao i u zrakoplovima, nalaze sigurnosni pojasevi.

Taxi i Pilot

Preko velikog spojlera ulazimo u krmeni dio broda u kojem su s obje strane ugrađene klupe za sjedenje ispod kojih su spremišta za opremu i stvari putnika koji mogu i tu sjediti ako žele ploviti na otvorenom. U kabinskome dijelu putnici imaju odličan pogled zahvaljujući velikim prozorima, izvana zatamnjenim radi zaštite od sunca, a na raspolaganju im je i WC u posebnoj kabini u pramčanom dijelu. Ukupan dojam upotpunjuje i vrlo dobro dizajnirana ambijentalna led rasvjeta, kako u kabini, tako i u krmenom kokpitu.

Desno prema pramcu, malo ispred putnika je upravljački pult s dva sjedala za dva člana posade koja se brinu o brodu i putnicima, a u samom pramcu je i ležaj na kojem mogu počinuti dok čekaju novi transfer. Brod je opremljen svim potrebnim navigacijskim uređajima, od radara i plotera do VHF radiostanice, a radi lakšeg manevriranja kod pristajanja ima pramčani i krmeni thruster za bočno kretanje.

Cijena ovog dobro dizajniranog i vrlo kvalitetno izrađenog broda je 330.000 eura. Krešimir Maričić kaže da bi godišnje mogli izgraditi četiri do pet ovih plovila ako riješe problem s adekvatnim prostorom za rad koji trenutno nemaju. Postoji mogućnost da ga dobiju na području Luke Šibenik ako bude razumijevanja Grada i Županije, odnosno ako smatraju da je korisno pomoći tvrtki koja bi u tom slučaju stalno zapošljavala 12 radnika. U proizvodnji.

Zanimljiva premijera u radnom segmentu pod imenom Scorpionero 950P stigla je iz istarskog malog škvera Marservis. Ono P u imenu znači Pilot, oznaka je namjene broda i otkriva razlog tomu pripadajućeg dizajna kabine i nadgrađa. Trup je poznat i prepoznatljiv iz klasične verzije Calafuria Catarsi Scorpionero 950 koju je u suradnji s poznatim talijanskim projektantom brodova Vincenzom Catarsijem proizvodila zadarska tvrtka Donat Boats do odlaska u stečaj 2012. godine.

- Otkupili smo kalup broda i pravo gradnje, a onda smo u Marservisu sami razvili nadgrađe za ovu Pilot verziju - kaže nam vlasnik te tvrtke Luciano Beg koji proizvodi i nekadašnje Grašine modele. Dodaje da je Catarsijev trup poznat po odličnim plovidbenim svojstvima, pa je nova verzija broda pogodna za potrebe policije, lučkih kapetanija, pilotiranje, patroliranje, pružanje pomoći... Brod pogone dva motora Nanni Diesel od po 200 KS, a cijena mu je 168.000 eura.

Kuster za guštanje

S obzirom na namjenu, Pilot je robustan i odlično opremljen kada je sigurnost broda u pitanju, a pomalo asketski u pogledu komfora u kabini. Desno kraj ulaza su mali sudoper i kuhalo, a s lijeve strane je sjedalo i mali sklopivi stolić, tek toliki da se na njemu može sastaviti neki zapisnik.

No, zato su dvije amortizirane fotelje za posadu iznimno kvalitetne i ergonomski oblikovane, pa im duge radne patrole neće biti problem. Kolo timuna je veliko, vidljivost sa svih strana odlična, a tu su i svi potrebni uređaji za sigurnu plovidbu, uključujući radar. U pramčanom dijelu je toaletna kabina s WC-om i umivaonikom, a sasvim u pramcu dva ležaja.

Izloženi brod kupila je tvrtka Zadar pilot, a Luciano Beg uvjeren je da će stizati i nove narudžbe. Osim potrebe da se domaćim malim brodograditeljima pomogne izaći na europske sajmove, on kao problem za brži razvoj navodi i sve teže pronalaženje kvalitetne radne snage, te preveliku papirologiju koja guši proizvođače.

Najmanja domaća polupremijera na BBS-u bio je već poznati brzi kaić Kuster 15. Ono polu, odnosi se na činjenicu da je riječ o novoj verziji namijenjenoj ponajprije kupanju i sunčanju, pa je prednji dio kokpita malo spušten i obložen jastucima za izležavanje. Ispod pramca je veliki prostor za stvari i opremu, a i zadnja klupa se preklapa i otkriva gavun u koji se mogu smjestiti tank goriva, akumulator i dio opreme.

Dimenzije Kustera 15 su 4,65 x 1,75 m, a na krmu može primiti pentu snage do 40 KS. Izložena verzija bila je opremljena Yamahom 9,9 KS koja može pogurati barku do brzine od 10 čvorova. Cijena ovog praktičnog plovila bez motora je 30.000 kuna.

image
Kuster 15 dobio je pramčano sunčalište
Božidar Vukičević/Cropix

S obzirom na današnje cijene nekih dizajnerskih torbica i cipela, može se reći kako su hrvatske male barke, s obzirom na sve što pružaju, zapravo podcijenjene. U svijetu nautike svaki gušt ima priličnu cijenu, pa tako i maleni go-kart gliseri poljske tvrtke 3bros.

S težinom od samo 80 kilograma, te 2,5 metara dugačke kadice mogu biti vrlo brze i s 20 konja na krmi dostići 27 čvorova tako da definitivno neće proći kao dječja igračka. I verzija s upola slabijim motorom prelazi 15 čvorova tako da je adrenalinska zabava osigurana. Ako mislite ostati suhi, bolje je ni ne ulaziti jer su bokovi niski i plovidba će najbolje funkcionirati po bonaci.

Unutra se može smjestiti od jedne do čak tri osobe što ga čini najekonomičnijim plovilom na tržištu. Cijene s motorom počinju od deset tisuća eura naviše ovisno o opremi (boji, sjedalima, zvučnicima, roll baru...).

Poljska je već godinama prva europska brodograditeljska sila u motornim brodicama, a polako preuzimaju i gradnju jedrilica. Razlog uspjeha je u niskim porezima, državnim i europskim poticajima i učinkovitoj radnoj snazi, da ne koristimo izraz jeftinoj jer je njihova neto plaća blizu hrvatske.

Dok god traje takvo stanje, kod nas će dobro prolaziti primjerci poput Husarie 570, modernog bowridera širokog 2,35 metara spremnog za pentu od 100 do 150 konja. Uvoznik Trogir Boats za sami brod traži 88 tisuća kuna tako da bi se u paketu mogao dobiti za 160-170 tisuća kuna. Uz nisko težište i oštri pramac unutra ima mjesta za šestero, što sjedeći, što ležeći. Nad kokpitom se može postaviti roll-bar s tendom i sve je spremno za uzbudljivo ljeto.

Jeftini Marlin

Najprodavaniji europski model s kabinom u novijoj povijesti s 1400 primjeraka je Jeanneau Merry Fisher 695, sada dostupan u osvježenoj verziji imena Serie 2. Trup od 6,45 metara širok 2,54 i težak 1625 kg lako je upravljiv, a ima potencijal da ugosti tročlanu obitelj na dužem krstarenju. Sam brod košta 34 tisuće eura, a sa svom dodatnom opremom i motorom snage do 175 KS ključ u ruke može koštati i dvostruko više. Bolji dio te priče je što je interes i za rabljenim primjercima visok pa dobro drže vrijednost.

image
Jeanneau Merry Fisher 695 u redizajniranom ruhu
Božidar Vukičević/Cropix

Ako je cilj plovidbe samo ribolov, onda je bolji izbor novi Marlin 605, unutrašnjosti potpuno prilagođene toj plemenitoj djelatnosti. Pogled u kokpit otkriva doslovno sve jer u osnovnoj opremi Marlin nema ni vrata na kabini, dok se uz doplatu mogu dobiti platnena ili aluminijska varijanta. Jednostavnost i funkcionalnost su dvije osnovne karakteristike pa se lako možete zamisliti u akciji s omiljenim ribolovnim alatom.

image
Ribolovni stroj - Jeanneau Marlin 605
Božidar Vukičević/Cropix

Trup dužine 5,5 metara i težak 1000 kg je vrlo izdržljiv i nosi maksimalnih 115 konja. Cijena bez motora je 22,500 eura pa bi se do sna o novome brodu moglo doći za nevelike novce.

Ta dva mališana zapravo su namijenjena za početnike u nautici. Većina kupaca ubrzo poželi broj veći brod pa najčešće doplaćuju za nešto veće, a tu Jeanneau ima spremnu široku lepezu. Samo u Biogradu je izloženo 13 novih modela, od Merry Fishera, Cap Camarata, preko Leadera i Prestigea, pa do jedrilica Sun Odyssey. Još kad im u Jadran stignu prvi katamarani Excess imat će u ponudi sve osim gumenjaka.

Sestrinska tvrtka Beneteau imala je svoju zvijezdu sajma, Flyer 10 opremljen s dva Suzukija 350. Gliser od pet tona u toj kombinaciji može ploviti preko 40 čvorova i s Air Step trupom mekano i hitro ubrzavati. Uz odmah vidljivi komfor u kokpitu i sunčalište za troje na pramcu, najviše iznenađuje volumen u bogato uređenom interijeru s dvije kabine i odvojenim toaletom s tušem. Sajamska cijena izloženog paketa iznosila je 199 tisuća eura.

Ljubitelji brzih glisera mogli su birati među sedam poljskih Atlantica, pet s kabinom i dva Opena. Jedini koji su po paleti mogli parirati velikim proizvođačima u Jadranu su vrlo popularni, kako među privatnim vlasnicima tako i iznajmljivačima jer su vrlo izdržljivi.

image
Izložena je flota od sedam poljskih Atlantica
Božidar Vukičević/Cropix

Malo živosti među monokromatske izloške dao je crvenom kožom oplemenjeni Ranieri Evo 22, već poznati model, ali malo redizajniran za novi zalet na tržištu. Gliser težak 1100 kg dimenzija 6,75x2,45 m može nositi do 250 konja i devet osoba. Najzanimljiviji dio je kabinski prostor visok 160 cm s velikim hladnjakom i pokrivenim WC-om.

image
Ranieri Evo 22 s veselom posadom
Božidar Vukičević/Cropix

Nad krevetom za dvoje je visina 80 cm tako da se može ugodno prespavati. Sajamska cijena s motorom je 407 tisuća kuna.

Taj se iznos može gledati i poduzetnički kao investicija u objekt iznajmljivanja. Zbog toga su vrlo popularni gumenjaci lako prilagodljivi svim uvjetima. BSC 75 Open Diving jedan je takav primjerak prilagođen ronilačkom turizmu. Na tubusima nosi 12 ronilaca s bocama i ostalom opremom smještenom oko stalka u sredini broda.

Od dodatne opreme ima krmene platforme i posebne bočne ljestve napravljene za tu namjenu. Cijena s Hondom 250 je 52 tisuće eura.

Gume i jedrilice

Metar duži Marlin 850 HD Pro uz dva skiperska ima šest jahaćih sjedala iako bi iznajmljivači vjerojatno htjeli maksimalnih 10. Maloprodajna cijena s 250 konja na krmi je 80 tisuća eura.

Glavni predmeti iznajmljivanja su naravno jedrilice kojih je u Biogradu bio popriličan broj. Zbog čarteraša je ove godine u obližnjoj školskoj dvorani organiziran i Croatia Charter Expo za učinkovitije povezivanje agenata i ljudi iz struke.

Brodograditelji i distributeri su naravno za njih pripremili posebne ponude i pakete opreme. Uz Jeanneau, Beneteau, Hanse i Dufour, i slovenski Elan, odnedavno pod finskom upravom, predstavio je nove adute linije Impression. Nakon modela 45.1 svjetsku premijeru imao je Impression 40.1 s cijenom od 210 tisuća eura.

Naravno, kad odbiju PDV i rabat iznajmljivačima to bude znatno povoljnije. S moguće tri kabine i dvije kupaonice to je optimalan koncept i veličina za najam i prema onome što smo vidjeli, mogao bi biti vrlo uspješan.

Zanimljivo plovilo za vlasnike bi mogao biti Beneteau Oceanis 30.1, devet metara dug i samo tri metra širok mogao bi se lakše prevoziti i cestom što je karakteristika važna za mnoge korisnike u svijetu. Manjak širine se u unutrašnjosti gotovo i ne osjeti jer je dobro projektiran i nudi unutarnju visinu od 190 cm.

image
Beneteau Oceanis 30.1 nudi šest ležajeva
Božidar Vukičević/Cropix

Uz dvije kabine i toalet zanimljivi su široki ležajevi u salonu gdje će se lako smjestiti dodatni putnici. Za tu ulaznicu u svijet jedrenja potrebno je izdvojiti 90 tisuća eura i još desetak za dodatnu opremu.

Povratak popularnih pasara

Zanimanje nautičkih i ribolovnih nostalgičara na BBS-u privlačio je štand tvrtke Brodogradnja Marušić na kojem su se ponosno šepirile dvije uglačane plastične barke.

Riječ je o poznatim pasarama 440 i 470 nekadašnje Jugoplastike koje su se izrađivale u Komiži i koje su mnogi didovi današnjih generacija koristili za ribolov i odlazak na kupanje u tada puste vale.

Njihov stvarni otac, brodograditelj Rajko Marušić iz Brista, svojedobno je prodao pravo gradnje Jugoplastici, kao i za veći model Gradac, nakon čega su sedamdesetih i osamdesetih godina prošlog stoljeća preplavile jadransku obalu.

No, nakon ratnih devedesetih proizvodnja se smanjila i ugasila.

- Zaključio sam kako je šteta da sve što je učinjeno nestane, pa sam s nećacima gospodina Rajka Marušića koji sada ima 93 godine, Ivom i Tihom Vežom, potaknuo obnovu proizvodnje - kaže nam šef prodaje i marketinga Brodogradnje Marušić Marko Škarica, te dodaje:

- Reakcije ljudi bile su odlične. Mnogi nam dođu s pričom da su godinama imali takvu pasaru, ali im je more razbilo, pa je žele ponovo kupiti. Drugima se sviđa njezin klasični štih, treći su na takvoj lovili s didom kad su bili mali... Uglavnom, prodaja nam dobro ide, a očekujemo da će ovaj nastup na BBS-u tome još pridonijeti - zaključuje Škarica.

Cijena veće pasare 470 je 3500 eura s PDV-om, a manje 3150 eura, pa su dostupne domaćem džepu. Na štandu su izložili i klasični plastični bajbot dug 2,48 m koji s veslima i klupom stoji 900 eura s PDV-om, a proizvode i veće brodove s kabinom i pilotine.

image
Marušićeve pasare ponovno se proizvode
Božidar Vukičević/Cropix

VIŠE FOTOGRAFIJA SA SAJMA POGLEDAJTE U NAŠOJ GALERIJI GORE.

21. studeni 2024 16:35