StoryEditorOCM

SVIBANJSKA FEŠTAReportaža s Nautičkog sajma u Portorožu: manjak dostupnih vezova velik broj slovenskih nautičara rješava kupnjom gumenjaka, jednostavnih za održavanje i transport

Piše Gordan Jelavić
23. svibnja 2019. - 14:56

Višemjesečna sapunica oko organizacije nautičkog sajma u Sloveniji okončana je tako što je tradicionalna Internautica najavljena najprije u Kopru, pa u Izoli otkazana, a manifestaciju u Portorožu je u uobičajenom svibanjskom terminu realizirala ekipa iz marine.

Pod egidom International boat, beauty & luxury show nastojalo se malo odmaknuti od staroga koncepta, no manje-više je to bio klasičan nautički sajam. Posjetiteljima i lokalnoj zajednici je zapravo jedino važno da se u najvećoj marini nešto događa i da se tradicija okupljanja nastavila, ma tko stajao iza organizacije.

Uz red superautomobila, kampera i masažnih kada, te štandova s odjećom i suhom hranom, glavni mamac su bila plovila, uglavnom noviteti premijerno izloženi protekle jeseni i zime na drugim europskim sajmovima. To je i očekivano jer malo tko ostavlja prvo predstavljanje za posljednji sajam pred sezonu.

Zeleni ponos

Slovenska publika tako je imala prilike upoznati Seafaring 34, domaću ljepoticu svjetskoj publici uspješno predstavljenu u Düsseldorfu. S cijenom od 250 tisuća eura i tri vrlo visoke kabine, taj je slovenski projekt pravo osvježenje u klasi od deset metara jer nudi komfor čarterske jedrilice i praktičnost motorne brodice. S jednim ili dva motora snage od 110 do 400 konja, moći će ploviti u svim režimima pa će i zadovoljiti široku publiku.

image
Seafaring 34 predstavljen je domaćoj publici
Božidar Vukičević/Cropix

Pravi ponos tamošnje male brodogradnje je Greenline grupe Seaway, od neočekivanog bankrota 2015. u vlasništvu dotadašnjeg ruskog distributera Vladimira Zinčenka, koji uspješno upravlja malim škverom. Nadogradio je imidž pionira hibridne i električne propulzije primjenom čak i na 20-metarskim jahtama i spremno dočekao posljednji zeleni val u svijetu nautike.

image
Greenline je perjanica slovenske male brodogradnje
Božidar Vukičević/Cropix

S visokom razinom komfora i tehnologije s naponom od 230 volta napunio je knjige narudžbi i otvorio prostor za nove projekte. U Düsseldorfu je odlično primljena njihova serija desetmetarskih glisera Neo, s tri verzije nadgrađa za mlađu populaciju, a u Portorožu su izložena četiri Greenlinea, dužine od 39 do 48 stopa s flybridgeom i hibridnim pogonom.

Noviteti sa sjevera

Ljubitelji visoke klase mogli su birati među nekoliko vrsnih primjeraka vodećih svjetskih brodogradilišta. Uz Monte Carlo 5 i 6, Pershing 5X, Azimut S6, Princess S60, pa i Adler Supremu, kupci dubljega džepa stvarno imaju razloga za slatku glavobolju.

image
Talijanski aduti Pershing 5X i Azimut S6
Božidar Vukičević/Cropix
image
Princess S 60 obara s nogu
Božidar Vukičević/Cropix

Prilično visoki komfor mogao se naći i u nižoj klasi s modelima poput Sealinea C330 ili Fjorda 36 Express s dva Mercury Verada 300, procijenjenog na 220 tisuća eura.

image
Fjord i Sealine donijeli su dašak sjevera
Božidar Vukičević/Cropix

Atraktivan novitet je i švedski Nimbus W9, aktualni brod godine, složen po uzoru na uspješne Axopare, ali s više praktičnog i životnog prostora. S velikim ležajem za dvoje i toaletnom kabinom, te vanjskom kuhinjom natkrivenom elektrificiranim tvrdim krovom, poslužit će za lijepe vikend-đite. Uz to, vlasnik dobiva i sportski trup s dvije stepenice za brzinu od 42 čvora, s ugrađenim Veradom 300. Akcijska cijena demo modela je 158 tisuća eura.

Budući da je čarterska sezona već u zamahu, ponuda jedrilica bila je mršava, svega pokoji primjerak Jeanneaua, Beneteaua, Hansea i Elana. Srećom, gumenjaci još nisu u najmu pa su posjetitelji mogli birati među pneumatskim ljepoticama svih veličina. Vrh ponude činio je talijanski ljepotan SACS Strider 11, u ograničenoj verziji ABT Sport Master, djelu poznatog njemačkog tunera automobila.

Time se nastavlja suradnja s automobilskim specijalistima poput Lancie, Abarthe i Jaguara, što se mnogim poklonicima oktanskog svijeta posebno sviđa. Dakle, sve što izdvaja prerađene automobile od serijskih nastojalo se ugraditi na jedan brod.

Sportski dizajn volana i konzole, crni karbonski tubusi, matiran trup i nabrijani ispuh osigurat će vlasniku posebnu vidljivost i čujnost. Srce cijele priče je u strojarnici s dva dizelaša ukupne snage 740 konja sa Z-prijenosom za brzinu iznad 50 čvorova. Cijena s porezom za brod od 4,5 tona s velikom kabinom kreće od pola milijuna eura.

Paleta Granda

Pažnju je plijenio i grčki Technohull SeaDna 999 s dva Mercury Verada 400. To je vrlo opasna igračka jer s uskim dvostepenastim trupom i težinom od 2600 kilograma dostiže nevjerojatnih 90 čvorova. Iako deset metara dugački brod ima vjetrobran i tvrdi krović, na tim brzinama svakome bi dobro došla prava kabina ili kaciga. Cijena je oko 250 tisuća eura.

Ljubitelji gumenjaka, kakvih u Sloveniji ima mnogo, uglavnom racionalno raspolažu novcem pa se posljednjih godina odlučuju za best buy modele, poput ukrajinskoga Granda. Sa širokom paletom modela, od 2,5 do 8,5 metara, spojlerima, umjetnom tikovinom i drugom dodatnom opremom pokazali su se kao dobra kupnja.

image
Gumenjaci Grand su u Sloveniji vrlo popularni
Božidar Vukičević/Cropix

Uz cijelu gamu izloženu na suhom, mi smo isprobali posljednji primjerak G750 HGLF s Yamahom 225. U mnogo čemu sličan metar dužem i skupljem prethodniku, ovaj (s cijenom od 57 tisuća eura) može biti dostupan široj populaciji. Krma ima dvije razine i široki prolaz do kuhinjsko-skiperskog mjesta. Kokpit je dobro zaštićen i opremljen kvalitetnim materijalima, od presvlaka, preko podnih obloga do inoksa. U konzoli je smješten kemijski zahod, tako da je komfor hypalonske brodice podignut na višu razinu.

Zanimljiv izložak je i Capelli Tempest BR65, neobična implementacija bowrider koncepta u gumeno odijelo. Na krmi je V6 Mercury Verado 200, u nekim trenucima čak i presnažan za 1000 kg lagan gliser, no svakako vrlo zabavan za plovidbu. Nisko sjedenje i općenito sve napravljeno malešno po mjeri tinejdžera daje naslutiti da je riječ o bajbotu, no 6,5 metara dužine i ugrađena oprema postavljaju ga u višu kategoriju.

image
Capelli Tempest BR 65
Božidar Vukičević/Cropix

Uostalom, ni cijena od 59 tisuća eura nije baš takva da bi se brzo uhvatili za novčanik. Visoki pramac i spuštena krma, uz sive tonove plastike i tubusa, dodatno naglašavaju sportski izgled. Vjetrobransko staklo s otvorom u sredini za prolaz do pramca je svakako dobitni detalj koji bi mogao presuditi kod odluke o kupnji.

Ponuda sa Sicilije

Bajbot u pravom smislu te riječi je Walker Bay. Njihov model 10 LTE dužine 3,2 metra s Yamahom 30 ponuđen je po cijeni od 25 tisuća eura. Skupo je, kao da je u pitanju mlazni pogon, ali se ne može poreći kako izgleda odlično. Prazan je težak 140 kilograma i sigurno će prebaciti četiri osobe od usidrene jahte do restorana.

image
Luksuzni bajbot Walker Bay 10 LTE
Božidar Vukičević/Cropix

Kad je u pitanju vrijednost za novac, klasični gliseri sa Sicilije još su uvijek bez premca. Recimo, izloženi Marine Salento Elite 580, ne puno različit od koncepta iz osamdesetih, košta svega 10.850 eura. Kad dodate motor od 80 ili 100 konja, još uvijek ste ispod 20 tisuća eura, a možete sigurno prevesti osam ljudi, čak i po jačemu maestralu.

image
Gliser Elite 580 spada u najpovoljnije kupnje
Božidar Vukičević/Cropix

DANOVA CASSIOPEIA

U moru bijelih plastičnih plovila, pojava drvenoga škunera pravo je osvježenje. Još kad se zna da ga je izgradio mladić od svega 22 godine, onda je oduševljenje još i veće.

Dan Poljšak je ime toga darovitog, uskoro inženjera stolarstva, koji je sa 16 godina počeo sa samogradnjom i prošloga ljeta prelijepu Cassiopeju, dužine trupa 7,5 metara, porinuo u marini Portorož, gdje je čitavih pet godina provodio svaki slobodan trenutak.

Izlaganje na sajmu nema neku komercijalnu funkciju jer brod nije na prodaju, no svakako će poslužiti za uspostavu novih kontakata. Dan, naime, radi na projektu kutera od devet metara i u fazi je traženja investitora željnog uložiti 300 tisuća eura.

– Kad je prvi put došao s idejom da će graditi drveni brod, rekao sam mu "nemoj", ali poslije smo ga svi podržali – rekao nam je otac David, instruktor jedrenja i vlasnik drvenog keča iz 1932.

Cijela obitelj Poljšak je zaražena jedrenjem pa je tako kći Lara svjetska prvakinja kao članica američke posade Quantum Racing na prestižnoj jurilici klase TP52.

U Cassiopeju je otišlo 30 tisuća eura materijala i više od 5000 radnih sati, a u nastajanju projekta pomogli su mnogi dobri ljudi. Gradbena tehnika je strip planking, težina broda je 2200 kilograma, a maksimalna brzina 7,5 čvorova. Kad nema vjetra, pogon osigurava Beta marine snage 20 konja.

image
Dan i David Poljšak pokraj jedrilice Cassiopeia
Božidar Vukičević/Cropix
21. studeni 2024 21:21