StoryEditorOCM

premaz budućnostiSilic One 77450, glatkoća koju alge mrze: pratili smo postupak nanošenja novog, inovativnog Hempelovog antifoulinga

Piše Željko Simunić
26. ožujka 2015. - 10:57

Počelo je vrijeme intenzivnih radova na brodovima, jedrilicama i barkama radi njihove pripreme za sezonu, a jedna od neizbježnih stepenica u redu koraka uvijek je sređivanje podvodnog dijela trupa i nanošenje novog sloja antifoulinga. Ponuda premaza koji trup štite od obrastanja algi i pužića danas je velika i raznolika po načinu djelovanja, no općenito se većina antifoulinga može podijeliti na tvrde, meke i samopolirajuće.

No, kako tehnologija sve ubrzanije napreduje, zadnjih godina na tržištu se pojavljuju i inovativni premazi, uglavnom neotrovni, pametni u djelovanju i razvijeni na drukčijoj kemijskoj osnovi od tradicionalnih. Takav inovativni premaz razvila je lani i poznata tvrtka Hempel, čiji su se tvrdi, meki i samopolirajući antifoulinzi davno udomaćili među vlasnicima plovila na našem tržištu, pa ih ne treba posebno predstavljati.

No, novi Hempel’s Silic One 77450, kako je službeno nazvan njihov premaz budućnosti, i te kako zaslužuje šire predstavljanje, pa je naša novinarska ekipa prisustvovala aplikaciji na trup motorne brodice Cranchi u Splitu.

image
Silic One lako se i brzo valja
Božidar Vukičević/Cropix

Riječ je, inače, o protuobraštajućem sustavu koji se sastoji od Light Primera, međupremaza Silic One Tiecoat i antifoulinga Silic One koji ne sadrži biocide ili druge štetne tvari, nego svoju funkciju odrađuje stvaranjem iznimno glatke i odbijajuće površine koja onemogućava morskim organizmima da se za nju čvršće uhvate. Tajna je u mikrosloju hidrogela koji sprječava njihovo prianjanje, dok polimeri silikona u novoj formuli pospješuju samočišćenje.

Lako čišćenje

Naneseni Silic One otvrdnjava uz pomoć vlage iz zraka, a pogodan je kao antifouling za plovila od stakloplastike, čelika i aluminija, te potpuno prilagođen uvjetima korištenja na Jadranu. No, ono što je osobito važno naglasiti kada je riječ o novom intonku jest jednostavno i lako čišćenje. Dovoljno je brod dizalicom izvući iz mora i mekom spužvom oprati podvodni dio trupa. Eventualne nakupine algi u tankome sloju na taj će način s lakoćom biti potpuno očišćene, a zaglađeni trup motornog broda ili jedrilice spreman za daljnju plovidbu.

Nakon godinu dana nije potrebno nanositi ponovno cijeli sustav, već samo nanijeti jedan dopunski sloj Silic One antifoulinga kako bi se dno broda održalo idealnim. Ta je činjenica važna i u financijskom smislu, budući da je cijena antifoulinga Silic One nešto veća u odnosu na njegovu klasičnu braću, što se u konačnici kompenzira produženom zaštitom i smanjenim opsegom posla prigodom godišnjeg izvlačenja broda.

Priprema površine

Kako gotovo svi brodovi trenutno na trupu imaju neki od klasičnih antifoulinga, logično je pitanje kako postupiti ako se želi prijeći na Silic One. Odgovor je da stari sloj protuobraštajnog premaza treba odstraniti do postojećega dvokomponentnog temelja, što je prvo odrađeno i na brodu Chranchi čiji smo tretman pratili i snimali.

Potom je trup dobro opran vodom i deterdžentom, odnosno u konkretnom slučaju sredstvima Hempel’s Boat Shampoo 67284 i Hempel’s Degreaser 99611 koji idealno čiste podlogu i odstranjuju sve tragove ulja i masnoća. Na kraju je podloga izbrušena suhim brusnim papirom gradacije 120, te dobro isprana vodom.


Nakon što se trup Chranchija dobro osušio, na njega je prvo nanesen jedan premaz već poznatog Hempel’s Light Primera 45551, a nakon sušenja i prvi premaz iz Silic One sistema - poseban međupremaz za novi intonak nazvan Hempel’s Silic One Tiecoat 27450. Kako je žute boje, lako je bilo osigurati pravilno pokrivanje bijele podloge Light Primera.

image
Nanošenje međupremaza Silic One Tiecoat na podlogu pripremljenu Light Primerom
Božidar Vukičević/Cropix

Završni čin konačnog šminkanja trupa Cranchija bilo je nanošenje dva premaza novog antifoulinga Hempel’s Silic One 77450. Valjanje je teklo brzo i lako, a Cranchi je time prvi put dobio hidrogelnu zaštitu od obrastanja algi.

image
Aplikacija valjkom je najjednostavnija
Božidar Vukičević/Cropix


Budući da je riječ o prelasku na kemijski drugačiju vrstu intonka, ovakav duži red koraka u aplikaciji bio je nužan, ali samo prvi put. Jer kada se jednom ovakva priprema odradi, nastavak je puno jednostavniji. Za obnovu premaza nakon godinu dana površinu će biti dovoljno oprati sapunicom i mekom spužvom, isprati vodom i ostaviti da se osuši. Zatim samo treba nanijeti jednu novu ruku intonka Silic One.

Kist ili valjak

Kada se, pak, Silic One želi aplicirati na novo plovilo, pripremni postupak je isti kao i za nanošenje drugih antifoulinga – prvo se kao temelj i antiosmotska zaštita nanesu četiri ruke Hempel’s Light Primera 45551, zatim jedna ruka Hempel’s Silic One Tiecoata 27450, te na kraju dvije ruke Silic One premaza.

image
Nanošenje prvog sloja antifoulinga Hempel Silic One
Božidar Vukičević/Cropix


Kažimo na kraju da se Silic One može nanositi kistom ili valjkom, te da mu je teoretska izdašnost šest metara četvornih s jednom litrom premaza, što stvara suhi sloj debljine 105 mikrometara. Suh je na dodir nakon tri sata na 20 stupnjeva Celzija, odnosno nakon pet sati na 10 stupnjeva. Nije ga potrebno razrjeđivati, no prije korištenja treba ga dobro izmiješati, a nakon otvaranja limenke sadržaj nanijeti tijekom jednoga sata.

image
Antifouling prije nanošenja treba dobro promiješati
Božidar Vukičević/Cropix

Budući da je Silic One osjetljiv na vlagu, pakiranje treba otvoriti neposredno prije aplikacije, a samo nanošenje obavljati bez prejakog pritiskanja valjka ili kista kako naneseni sloj ne bi bio pretanak.

Što se porinuća tiče, pravilo je da ga ne treba obavljati prije isteka 24 sata od nanošenja posljednjeg premaza, s tim da brod treba porinuti unutar mjesec dana od toga trenutka. Spomenimo na kraju da je dodatna prednost Silic One neobraštajućeg sustava što se pokazao kao izvanredna zašita i za propelere.

13. studeni 2024 17:35