StoryEditorOCM

(Ne)red na moruŠpica je sezone, jagma za zaradom dovede i do šaketanja. Iznajmljivači: Dajte turistima brodice bez dozvole! Struka: Jesu li svi spretni za timunom?

Piše Mirko Crnčević
11. srpnja 2022. - 11:21

U našim priobalnim mjestima u ljetnim mjesecima vlada velika jagma za svaku kunu, cijene luduju i ljudi moraju od nečega preživjeti cijelu godinu, a turistička sezona u pravilu traje relativno kratko.

Primjerice, vlasnici restorana jedni drugima tendama zaklanjaju vidik, štekati se šire, vodi se borba za bolje pozicije... Lani su slike iz hvarske luke zgražavale javnost – barkarioli i vlasnici glisera međusobno su se tukli zbog toga što jedni drugima otimaju goste.

No tko je u toj priči zaista nadrljao?

– Policija to valjda nije mogla riješiti drugačije, nego je intenzivirala kontrole na moru, koje se još uvijek obavljaju sukladno pravilniku donesenom u doba bivše države, po kojem je za vožnju bilo koje brodice potrebna dozvola za voditelja. Do tada se taj propis kod nas nije primjenjivao, jer je praktički u svim ostalim zemljama Europske unije dopušteno upravljati brodicama snage motora od šest do 40 konjskih snaga bez dozvole.

Hrvatska policija i Kapetanija bile su svjesne besmislenosti našeg zakona i nisu kažnjavale turiste kad bi upravljali pasarama snage motora od pet-šest “konja”, osobito jer su se iznajmljivači redovito trudili goste upoznati sa svim detaljima važnima za sigurnost plovidbe i nesreće se nisu događale – govori Dario Nižetić, jedan od iznajmljivača brodica iz Hvara, te dodaje:

– Na drugim područjima ljude se i dalje ne sankcionira za takve prekršaje, to se radi jedino u hvarskom akvatoriju, a žrtveno janje postale su pasare, kojih ima najviše i čiji vlasnici s tim tučnjavama nisu imali baš nikakve veze.

image

Dario Nižetić, iznajmljivač brodica iz Hvara

Iz privatnog albuma

Novčane kazne navodno su bile visoke (oko 3500 kuna) i gotovo svakodnevne, tako da je iznajmljivanje pasara krajem lanjskog kolovoza gotovo u potpunosti prestalo, dok se u svim ostalim mjestima na Jadranu nastavilo kao i prije.

Bez prosvjeda

– Unatoč svim poteškoćama, lani nismo htjeli organizirati nikakve prosvjede ni blokade, odlučili smo djelovati kroz sustav i inicirati promjenu zakona koji ne valja. Uz pomoć gradonačelnika Rikarda Novaka i predsjednice Udruge obrtnika otoka Hvara Katice Vučetić, sudjelovali smo na sastancima u Vladi s državnim tajnikom za more Josipom Bilaverom, koji je obećao donijeti novi zakon do 1. svibnja ove godine, po kojem bi turisti mogli bez dozvole upravljati brodicama snage do šest konjskih snaga.

Taj je zakon u travnju prošao javno savjetovanje, a mi do danas čekamo njegovo usvajanje i da ga potpiše resorni ministar Oleg Butković, dok svakodnevno odbijamo naše goste – tvrdi iznajmljivač Mate Novak.

Iza inicijative za promjenu zakona svojim potpisom stoji više od 60 obrtnika iz Hvara, u čijem je vlasništvu barem 300 pasara, i još toliko obrtnika iz priobalja. Naši sugovornici ističu da je jako važno ukloniti i najmanju sumnju da bi se izmjenama propisa mogla narušiti sigurnost plovidbe – primjerice, za električni romobil nisu potrebne nikakve dozvole, a pasare su puno sporije i manje opasne od tih vozila.

– Stanje je takvo da su iznajmljivači brodica u Hvaru diskriminirani i nama je ugrožena egzistencija jer ne možemo funkcionirati kao naši kolege u ostalim mjestima na obali. Turisti su frustrirani, poput nas, i stalno pitaju zašto im ne smijemo iznajmiti pasare, a Bračani i Korčulani smiju.

Na tu temu imali smo nekoliko sastanaka s lokalnom policijom i Kapetanijom, ali njih ne zanima što mi ne možemo raditi, oni kažu da su dužni provoditi važeće propise. Pozivamo ministra Butkovića da napokon razriješi ovaj gordijski čvor i omogući ljudima normalno poslovanje kakvo se odvijalo godinama prije – poručuje Nikša Ive Čane, najstariji aktivni iznajmljivač brodica u Hvaru.

image

Nikša Ive Čane, legenda hrvatskog jedrenja i najstariji aktivni iznajmljivač brodica u Hvaru

Mirko Crnčević

Kad je riječ o ovako kompleksnom pitanju, pokušali smo doći do relevantne izjave nekog od lučkih kapetana, u čijoj je nadležnosti ponajprije briga o sigurnosti plovidbe. No svi su se ogradili da “nisu ovlašteni za davanje izjava”, ali nismo došli ni do mišljenja iz krugova bliskih struci.

Uvjetno rečeno, “druga strana” zna da su propisi o tom pitanju u EU-u donekle liberalniji, a pomorske nezgode s takvim brodicama kod nas se doista rijetko događaju, premda ni svi turisti nisu osobito spretni kad njima upravljaju.

Baš zato se poprilično benevolentno (kroz prste) gledalo na iznajmljivanje brodica gostima koji nemaju dozvole, kako bi se oni dobro proveli i nešto potrošili, a s druge strane da iznajmljivači zarade i nešto uplate u proračune.

No kad se počnu događati ispadi, kao što je to bilo u Hvaru, nema drugog načina nego da se pooštre kontrole i da se inzistira na striktnom poštovanju propisa.

I još jedan detalj – pitaju se zašto bi onda naši ljudi koji žive od mora ili uz more morali trošiti vrijeme i novac da bi došli do dozvola za voditelje brodica ako bi strancima, dakle najčešće turistima, bilo dopušteno suprotno!

image

Poruka gosta u kojoj kaže da se u Korčuli bez problema iznajmljuju brodice s motorom snage i do 20 KS bez dozvole za voditelja

Iz privatnog albuma
23. studeni 2024 00:01