StoryEditor

BRODSKI VIJAKTko je prvi u Hrvatskoj proizvodio propelere i koliko danas košta popravak otkriva inženjer Darko Štefanić

Piše Ivica Mikuličić
9. ožujka 2021. - 09:00
Sve počinje s lijevanjem

Radnike poznate riječke tvornice brodske opreme Rikard Benčić 2000. godine dočekali su stečaj i otkazi. Poznata hrvatska tužna priča. Preko noći nestala je tvornica, njihova radna mjesta. Srećom, nisu im mogli odnijeti znanje, iskustvo i želju za radom.

Poduzetni Darko Štefanić i Adam Đukić čvrsto su odlučili da stečaj tvornice ne smije biti kraj. Okupili su dio kolega i osnovali tvrtku Propeler servis, odlučivši privatno nastaviti ono što su dotad vrlo uspješno radili u Benčiću. Ubrzo su našli prostor, nabavili dio opreme i pokrenuli izradu propelera i srodnih elemenata brodske opreme. Mala tvrtka brzo je rasla i do danas zauzela važno mjesto na tržištu u toj branši.

– Najviše radimo za našu bijelu flotu, posebno puno za Kriljane, koji sada grade turističke jedrenjake od pedesetak metara s po dva motora i dva propelera, ali i za ribarsku flotu, razne druge brodare, čak i za riječno brodarstvo. Znatan dio novih propelera ide nam u izvoz, u Italiju, Sloveniju, Mađarsku, Srbiju, Crnu Goru i šire okruženje. Osim propelera, radimo i brodske osovine, skrokove, kormila i još neke prateće elemente, te popravke i prilagodbe postojećih propelera – objašnjava nam čelni čovjek tvrtke Darko Štefanić i podsjeća da Rijeka ima veliku tradiciju izrade i popravaka propelera.

Duga tradicija

Na što mislite?

– Taj je posao započeo Mateo Skull, i to samo pet godina nakon što je Stevenson izlio prvi propeler u Engleskoj! Prevedeno na današnje vrijeme, to je kao da je netko ovdje počeo proizvoditi svoje kompjutore odmah nakon što su izumljeni. Gdje bi nam tada bio kraj, ha-ha... Rijeka je tada bila veliko industrijsko i pomorsko središte ovog dijela Europe. Skull je otvorio ljevaonicu na riječkom Sušaku uz Rječinu i ubrzo postao vrlo poznat. Nakon Drugog svjetskog rata na toj tradiciji, koristeći se iskustvima i nacrtima te Skullove ljevaonice, nastala je poznata ljevaonica i tvornica brodske opreme Rikard Benčić, u kojoj smo radili do stečaja – objašnjava Štefanić.

image
U tvrtki Propeler servis propeleri se izrađuju, ali i popravljaju
Cropix

Propeleri su vam u programu najviše zastupljeni. Kako izgleda proces njihove proizvodnje?

– Sve kreće od nacrta. Moramo dobiti veličinu, tip broda, karakteristike motora i tako dalje. Po tim parametrima projektirate propeler. Određujete promjer, uspon, zakrivljenost, broj i površinu, te nagibe krila. Kad to isprojektirate, imate bazu za daljnju proizvodnju. Za ove manje propelere postoje tipski modeli s tri ili četiri krila. Propeleri za veće ribarske brodove, te za tzv. bijelu flotu turističkih jedrenjaka i slična veća plovila rade se tako da se napravi aluminijski model samo jednog krila propelera. To je baza. Od nje se dalje radi kompletan propeler, samo određujete koliko će takvih krila imati. Kad izradimo taj aluminijski model jednog krila, šaljemo ga u ljevaonicu, kažemo im da nam izliju takav propeler s određenim brojem takvih krila i s rupom za određenu osovinu.

Kod lijevanja koriste se tri legure. One imaju potrebna svojstva otpornosti. Na primjer, na koroziju, snagu i slično. Kad dobijemo propeler iz ljevaonice, tokarimo preciznu rupu za osovinu. Potom se izradi utor za klin, po potrebi se izbuše i neke rupe. Čisti se i ide na konačno uređenje. Precizno se snimi gdje još treba brusiti, odrede se debljine i sve potrebno. Na kraju ide balans.

Tri legure

Čini se prilično komplicirano?

– I jest, tu je puno ručnoga rada, potrebno je veliko znanje i iskustvo za onaj osnovni model jednog aluminijskog krila. Za to morate imati najstručnije ljude. Jer kad imate precizan model, imate i precizan propeler, zato tome posvećujemo posebnu pažnju. Naglašavam važnost toga stručnog rada i iskustva jer za te bitne stvari nemate neke strojeve. Postoje strojevi i mi ih koristimo za mjerenja i određivanja nekih parametara, ali konačni štih tu mora dati stručnjak prema specifičnostima svake pojedinačne narudžbe i potrebama naručitelja. Mi smo se tu uspjeli pozicionirati i dokazati, prepoznaju nas i traže izvan Hrvatske, imamo doista puno narudžbi.

Koje su to tri legure koje se koristite za izradu propelera koje ste spomenuli?

– Osnovna dva materijala su manganska bronca i nikal – aluminijska bronca. To su dvije glavne legure koje se koriste za propelere. Jedna je malo slabija, druga jača. Treća je legura također nikal – aluminijska bronca, ali s većim postotkom aluminija, koja je zbog toga još jača, a uz to je otporna i na hladnoću. Stoga se uglavnom koristi za sjeverna mora.

image
Modeliranje propelera je vrlo kreativan dio posla
Cropix

Koji su najčešći problemi s kojima vam se obraćaju vlasnici plovila?

– Ima ih dosta, no najčešće se svode na to da nije pogođen propeler u smislu cjeline projekta. Ljudi sami krenu u njegovu nabavu, a ne pitaju one koji se razumiju. Oslone se eventualno na priče koje su čuli od prijatelja, susjeda i slično ne vodeći računa da je svaki slučaj drukčiji. Zbog vrste plovila, želja i očekivanja, osobina motora... Kupe motor i nabave kopču ne razmišljajući o njihovoj kompatibilnosti. Poslije su nezadovoljni, dođu nam i kažu: – Problem je propeler, spasite, napravite nešto. I sad ti spašavaj cijelu krivu priču na propeleru...

Kako se iskazuju problemi nekompatibilnosti motora i propelera?

– Kod manjih, neki ne postižu dovoljan broj okretaja. Recimo, motor ima 3000 okretaja, a uspijeva ih postići samo 2000 jer je propeler prejak. To guši motor i on ne razvija dovoljnu snagu. Tako se motor s vremenom uništava. Bude slučajeva i da su propeleri loše projektirani pa se dobije previše okretaja. Tada nemaju dobru iskoristivost. Različiti su tu problemi, ali korijeni su slični – vuku se još od odabira i kupnje.

Zovite nas zimi

Može li vam netko poslati propeler na naknadnu optimizaciju.

– Svakako, imamo dosta takvih slučajeva. Uvijek smo spremni priskočiti. Istina, imamo mi puno ovog našeg većeg posla, no volimo pomoći ljudima da optimiziraju svoja plovila. Radimo to i zato što smo i sami zaljubljeni u more i plovila, pa znamo kako izgleda kada se ljudi nađu u problemima. Drago nam je kad nekom pomognemo da od svoga broda dobije ono što se nije ostvarilo na početku.

Koliko obično košta takva intervencija?

– Za manje brodice, korekcije i optimizacije nisu skupe. Nekih petstotinjak kuna u prosjeku, ovisno o obujmu posla. Sretni smo kad nam ljudi kažu da su poslije obavljenih korekcija to znatno osjetili na performansama. Naravno, kao tvrtka ponajprije živimo od većih poslova za druge poduzetnike, ali i privatni vlasnici malih plovila stalno nas zovu. Najviše u proljeće, kad oko Uskrsa odjednom navale svi. Pomažemo koliko možemo i koliko stignemo. Bilo bi još bolje da se sjete na vrijeme. Recimo sada, zimi, kad ipak imamo manju gužvu. Jer kad zatopli, svi navale i svima se žuri.

image
Direktor tvrtke Darko Štefanić
Cropix

Kako održavati i čuvati propeler da dugo i pouzdano radi?

– Tu nema neke velike filozofije. Najbolje je ono najjednostavnije. Treba ga jednom godišnje mehanički očistiti i obojiti protiv obrastanja, a ako se tijekom godine na njemu nakupe alge i pužići, dobro ga je očistiti i u moru tijekom ljeta. Ako to možete, zaronite dok se kupate i očistite ga jakom četkom. Osim ovog jednostavnog mehaničkog čišćenja, posljednjih godina u modi su i silikonski premazi za propelere koji površinu krila održavaju glatkom. Koliko vidim, dosta su kvalitetni.

Krive pretpostavke

Koje greške ljudi najčešće rade kod kupnje i održavanja propelera?

– Najčešće kupe neadekvatan propeler i tako voze. Time puno i nepotrebno troše na gorivu, a u konačnici uništavaju i motor. Dobra priprema i savjet prije kupnje vrlo su važni jer se puno toga izbjegne. A savjet je besplatan. Uvijek smo svakom pomogli i preporučili što treba kupiti. To se nikad ne naplaćuje, ni mi, a ni ostali kolege.

Zovu me neki ljudi i kažu: Prijatelj mi je rekao kupi takvu kopču. Kad mi kaže tip broda, motor i ostalo, vidim da to uopće ne odgovara. Povedu se za krivim pretpostavkama. Na primjer, što se brže vrti propeler, to će plovilo ići brže. To je logika kod glisera, ali nije kod drugih brodova. Neki kupe premalu kopču koja traži volumen propelera da se ta snaga može prenijeti. Zato svima uvijek ponavljam – slobodno se obratite prije kupnje za savjet. Rado ćemo ga dati.

Kada se može reći da je propeler dobro pogođen?

– Kad ste zadovoljni kako brod ide, ha-ha... Zapravo, to bi bio propeler koji gubi oko pet posto maksimalnih okretaja motora uz uvjet da je sve drugo kako treba. Okretaji su dosta važni. Kad radimo proračune, to nam je jedan od važnih podataka da znamo što se zbiva s cijelom propulzijom. Propeler mora gubiti od pet do najviše 10 posto maksimalnih okretaja motora. Ako gubi više, to ne valja; ako dobije pune okretaje, ni to nije dobro. Morate ga malo osjetiti.

PROJEKTIRANJE PROPELERA


Kod projektiranja propelera vlasnik nam daje osnovne karakteristike broda: dužinu, širinu, istisninu, gaz, zatim oblik trupa. Na primjer, je li to V-oblik, pasara ili slično. Potom prelazimo na podatke o motoru, koji se uglavnom definira s tri osnovne karakteristike: snaga, okretaji i redukcija. Redukcija je ta koja okretaje pretvara u ono što dobijemo na osovini. Kad zaokružimo sve o brodu i motoru, prelazimo na prostor na krmi koji definira koliko velik može biti propeler. Veličina se određuje i prema namjeni. Ako će samo voziti putnike, propeler ne mora biti tako velik. No, ako je to za veće plovilo ribarske namjene, za plivarice i slično, onda treba veći poteg, odnosno snagu. Tu i promjer propelera treba biti veći.

ISPRAVLJANJE TUĐIH GREŠAKA


Kod manjih rekreativnih plovila sve ovisi o namjeni, o tome što vlasnici žele od svoga broda, ali, naravno, i o mogućnostima. Netko u isti brod želi staviti motor od 200 KS, a netko od 30 KS. Mi možemo savjetovati što bi bilo optimalno, a vlasnici moraju odlučiti. S istim brodom vam dođe netko stariji i kaže: Ja ne želim brzinu. Meni to treba za panulavat i polako vozit. Nekom mlađem važna je samo brzina. Ljude treba uputiti, pa neka biraju. I kompjutor će precizno izbaciti podatke na osnovi glavnih parametara, ali on ne zna pojedinosti i želje koje vi čujete od živoga čovjeka.

Tako je i s korekcijama na propelerima za one koji su pogriješili u nabavi. Učini se koliko se može. Mi radimo sistemom posebnih zagrijavanja na preko 800 stupnjeva. Propeler dovodimo u stanje podatnosti materijala, ali u granicama sigurnog protiv pucanja i oštećenja. Našim metodama prilagodbe možemo izvući i puno veće korekcije nego što se inače rade. Poslije se to još dorađuje i na hladno. Mogu se postići zaista dobri rezultati.

image
Zadnja faza proizvodnje je sjajni uglačani propeler po mjeri
Cropix
20. travanj 2021 08:41