stdClass Object ( [id] => 1155178 [title] => Prof. dr. Frano Barbir: Vodik nudi očite prednosti, a to su domet i vrijeme punjenja. No, bez lanca punionica nitko neće kupiti takav brod [alias] => vodik-nudi-ocite-prednosti-a-to-su-domet-i-vrijeme-punjenja [catid] => 418 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Prof. dr. sc. Frano Barbir, šef Katedre za termodinamiku i termotehniku splitskog Fakulteta elektrotehnike strojarstva i brodogradnje, vodeći je hrvatski znanstveni autoritet u tehnologiji vodikovih gorivnih članaka. Predsjednik je Hrvatske udruge za vodik i potpredsjednik Međunarodne udruge za energiju vodika, te autor više od stotinu znanstvenih radova citiranih više od 4000 puta.

Dakle, pravi sugovornik za razgovor o primjeni vodikovih gorivnih članaka u pogonu plovila. To više što je prije desetak godina na Danima hrvatske male brodogradnje, zajedno sa svojim studentima, predstavio barku na električni pogon sa strujom proizvedenom iz vodika u gorivnim člancima, koju su izradili na fakultetu.

Intenzivni napori da se u brodskom pogonu motori na fosilna goriva zamijene elektropogonom u posljednje su vrijeme rezultirali i hibridnim rješenjima – baterije plus vodikovi gorivni članci koji mogu na samome brodu proizvoditi struju za nadopunjavanje baterija? Kako gledate na takvu opciju?

– Ona je tehnološki posve logična, baš kao i u slučaju automobila, autobusa, vlakova... Za male snage i kratke domete baterije su sasvim dovoljne, čak i na današnjem stupnju razvoja. Ali za veće snage i veće domete baterije se kombiniraju s gorivnim člancima u hibridni pogon, koji može biti paralelan ili serijski. Serijski hibrid znači da baterije daju struju za električni motor, a gorivni članci konstantno pune baterije. Paralelni hibrid znači da gorivni članak daje struju za električni motor, ali samo do neke snage. Za veće snage i nagle promjene snage, kao kod ubrzanja, uključuju se baterije koje se pune iz gorivnih članaka kada je potreba za snagom manja.

Gorivni članci su uređaj koji iz vodika i kisika iz zraka proizvodi električnu struju. S električnog aspekta oni su zapravo slični baterijama – i jedni i drugi proizvode struju elektrokemijskom pretvorbom koja je puno efikasnija od pretvorbe u motorima s unutrašnjim izgaranjem. Ali baterije troše materijale od kojih su napravljene, a gorivni članci troše vodik koji im se mora konstantno dovoditi. Prednost gorivnih članaka za razliku od baterija je to što je kod njih snaga odvojena od energije. Energija je spremljena u spremniku vodika, a snaga se dobije gorivnim člankom. Za veći domet treba samo povećati spremnik vodika.

Koliko je tehnologija vodikovih gorivnih članaka napredovala zadnjih desetak godina?

– Na gorivnim člancima za zemaljsku primjenu radi se već 30 godina. Prije 20 godina uključili su se svi vodeći proizvođači automobila, poput General Motorsa, Toyote, Honde..., pa danas već možete kupiti i automobil na pogon vodikovim gorivnim člancima, kakvi su Toyota Mirai, Hyundai Nexo, Honda Clarity, autobusi na vodik voze po gradskim ulicama (Aberdeen, London, Wuppertal, Köln, Bolzano...), tisuće kamiona naručeno je u SAD-u, a vlakovi su na probnoj vožnji u Njemačkoj.

---

image
Prof. Frano Barbir s velikim sklopom u kojem se nalaze vodikovi članci
Nikola Vilić/Cropix
---

Sve to omogućio je značajan tehnološki napredak ostvaren u zadnjih desetak godina. Performanse su uduplane, pa se po jedinici površine elektroda dobije dvostruko više struje nego prije desetak godina, a dosta je povećana i trajnost gorivnih članaka. Proizvođači automobila danas na njih daju garanciju na 7 godina, dakle slično kao i kod baterija. Drastično je smanjena količina platine potrebna kao katalizator za rad gorivnih članaka. Današnji automobilski gorivni članci rade s količinom platine koja se ne razlikuju bitno od količina u katalitičkim konvertorima, koje moraju imati automobili s motorima na fosilna goriva.

Koristeći samo vodikove gorivne članke je li već danas moguće osigurati brodski pogon primjerenog dometa?

– Nema potrebe raditi pogon samo korištenjem vodikovih gorivnih članaka, jer se oni uvijek hibridiziraju, u većoj ili manjoj mjeri, s baterijama. Naime, iako je i gorivni članak elektrokemijski pretvarač, baš kao i baterija, njegov odziv na promjenu snage opterećenja trebao bi biti jako brz, jednako kao i baterije. No kako gorivni članak troši vodik i kisik iz zraka, on treba stalnu dobavu zraka koja se osigurava uz pomoć kompresora.

Kompresor, pak, ne može tako brzo, u milisekundama, odgovoriti na promjenu opterećenja, pa bi par sekundi gorivni članci doslovce ostali bez zraka i ne bi mogli zadovoljiti potrebnu snagu. Zbog toga ih se uvijek kombinira s baterijama, pri čemu se onda nastoji iskoristiti najbolje od obje tehnologije. Gorivni članci, odnosno spremljeni vodik definitivno daje veći domet. Postoji već nekoliko brodova koji koriste ovu tehnologiju u Škotskoj i Norveškoj, a desetak projekata najavljeno je prošle godine.

Kako bi izgledala početna cijena i ekonomska računica takvoga pogona?

– To je jako teško odgovoriti. Cijena gorivnih članaka drastično je smanjena zadnjih desetak godina, no ona ovisi o volumenu proizvodnje. Danas se gorivni članci proizvode u tisućama. Analize sadašnjih materijala i proizvodnih procesa pokazuju da bi s današnjom tehnologijom bilo moguće proizvesti gorivne članke po cijeni manjoj od 50 USD po kW snage ako bi se godišnje proizvodilo pola milijuna članaka, što je blizu cijene proizvodnje motora s unutrašnjim izgaranjem. Naravno, zasad još nitko ne proizvodi pola milijuna gorivnih članaka godišnje, iako neki proizvođači grade nove pogone. Ne bih se iznenadio da se u Kini uspostavi takva proizvodnja u vrlo dogledno vrijeme.

Uz to, ako je cilj do 2050. potpuno izbaciti iz upotrebe fosilna goriva, a time i motore s unutrašnjim izgaranjem, tada samo cijena i nije baš najbitnija. Naravno, bitna je sada kad netko može birati hoće li kupiti jeftini zagađivač ili skupi čistunac. Vjerujem da će s vremenom korištenje fosilnih goriva biti sve skuplje, ako se njihove potrošače prisili da plaćaju za štetu koju čine. Naravno, daljnji razvoj tehnologije također može doprinijeti smanjenju cijene i vodika kao goriva i gorivnih članaka.

Koji su trenutačno najveći problemi u široj primjeni vodikovih gorivnih članaka kao energetskog izvora i kako ih riješiti?

– Problem je već spomenut: nema šire primjene jer je cijena previsoka, a cijena je previsoka jer nema šire primjene. Netko to mora presjeći s potporama i poticajima. Dalje, problem je što izlazak na tržište vozila i plovila na pogon gorivnim člancima zahtijeva uspostavu cijelog lanca – od proizvodnje vodika iz obnovljivih izvora energije, do njegove infrastrukture, što obuhvaća distribuciju, skladištenje i punionice vodika. U svijetu trenutačno postoji više od 400 punionica vodika, a u Hrvatskoj nema ni jedna. Ako ne računamo punionicu za bicikl, koju je napravila i koristi mlada kolegica sa zagrebačkog Fakulteta strojarstva i brodogradnje. Nitko neće kupiti brod ili auto na vodik, ako nije osigurano gdje će ga puniti.

Početnu infrastrukturu za punjenje električnih automobila ili plovila lakše je napraviti, a već nešto i postoji. No, vodik za obje opcije ipak nudi očitu prednost, a to su domet i vrijeme punjenja. Jer vodik se u spremnik napuni za nekoliko minuta, a punjenje baterija može trajati satima.

---

image
Prof. Barbir pored pogona za quad vozilo izrađeno na FESB-u, a koje koristi vodik
Nikola Vilić/Cropix
---

Neki izvori tvrde da vodikovi gorivni članci u konačnici nisu ekološki čista tehnologija zbog toga što proizvodnja vodika nije čista?

– To mogu govoriti samo neznalice, zlonamjerni ili trolovi fosilnih lobija. Naravno da proizvodnja vodika iz fosilnih goriva, u prvom redu iz prirodnog plina kako se danas proizvodi većina vodika, kao zamjena za fosilna goriva nema nikakva smisla. Vodik kao gorivo opravdano je proizvoditi isključivo iz obnovljivih izvora energije. To se može napraviti elektrolizom vode koristeći električnu energiju iz obnovljivih izvora energija. Takva je proizvodnja vodika ekološki potpuno čista. Korištenjem vodika u gorivnim člancima jedini nusproizvod je čista voda, dakle ciklus se zatvara i nema nikakvih štetnih utjecaja na okoliš.

Europska unija stavlja veliki naglasak na vodik, jer on omogućuje postizanje ciljeva dekarbonizacije do 2050. godine. Stoga će se za istraživanje i razvoj, ali još više i za masovni izlazak na tržište vodikovih tehnologija utrošiti silne milijarde eura. Već do 2030. namjerava se ugraditi 2x40 GW elektrolizatora za proizvodnju vodika iz obnovljivih izvora energije. U tu svrhu osnovana je Clean Hydrogen Alliance koju čine sve velike tvrtke koje u vodikovim tehnologijama vide poslovne prilike.

I do sada se financiranje istraživanja, razvoja i primjene vodikovih tehnologija vršilo preko javno-privatnog partnerstva Fuel Cells & Hydrogen Joint Undertaking. To se pokazalo kao jako uspješan model, pa će se i u sljedećem programskom ciklusu nastaviti, ali s uduplanim proračunom.

Na čemu trenutačno radite kada su u pitanju vodikovi gorivni članci i daljnji razvoj te tehnologije?

– Ja se zapravo spremam za skoru zasluženu mirovinu, ali ću nastaviti raditi isključivo na znanstveno-istraživačkim projektima. Za sada, na konkretnom projektu STIM-REI pri Centru izvrsnosti za znanost i tehnologiju – Istraživanje i razvoj gorivnih članaka i elektrolizatora. Trenutačno radimo na boljem razumijevanju procesa degradacije u gorivnim člancima i elektrolizatorima, metodama dijagnostike degradacije, te na naprednim algoritmima upravljanja gorivnim člancima i elektrolizatorima, koji bi trebali omogućiti optimalne radne uvjete kojima bi se minimizirala degradacija. Inače smo u travnju, tijekom predsjedanja Hrvatske Vijećem EU-a, u Splitu na Rivi trebali organizirati veliko događanje – demonstraciju automobila i autobusa na vodik. Već smo bili osigurali desetak automobila, jedan autobus i mobilnu punionicu vodika, ali je zbog ove pandemije sve otkazano.

---

CIJENA VODIKA


Sa sve većim udjelom obnovljivih izvora energije cijena električne energije pada, pa će tako padati i cijena vodika. Vodik se danas u Njemačkoj prodaje po cijeni oko 9 eura po kg, što odgovara otprilike cijeni benzina od 2,5 eura po litri. No, kad se uzme u obzir veća efikasnost gorivnih članaka, onda je to ekvivalentno cijeni od 1,3 eura, što je već danas konkurentno.

Sa sve većom primjenom obnovljivih izvora i razvojem tehnologije cijena vodika će i dalje padati, iako treba imati na umu da u cijeni benzina značajan postotak čine različiti porezi i prirezi. Države će morati naći načina kako gubitak tih prihoda nadoknaditi oporezivanjem nečega drugoga.

---

---

IZAZOVNO SKLADIŠTENJE


Najveći tehnički problem je u skladištenju vodika. U automobilima se vodik sprema u kompozitnim spremnicima pod tlakom od 700 bara, u autobusima i vlakovima pod 350 bara. Spremanje vodika u brodovima će biti veliki tehnički izazov. Jer brodovi za neki razuman domet moraju spremati velike količine goriva.

Za veće brodove razmatra se mogućnost spremanja vodika u tekućem stanju, ali to otvara novi set tehničkih problema. Također se razmatraju mogućnosti spremanja vodika u drugim spojevima, primjerice amonijaku ili tekućim organskim ugljikovodicima, no sve su te opcije još skuplje od običnog plinovitog vodika.

---

---

GORIVE ILI GORIVNE?


Složenica gorive ćelije vjerojatno je direktan prijevod s engleskoga (fuel cells) ili njemačkoga (Werkstoff Zelle), ali nije dobra. Gorive bi bile one koje mogu gorjeti, a u gorivnim člancima ništa ne gori. Ispravno je, dakle, gorivne, jer to znači one koje se odnose na gorivo. I nisu ćelije kako neki pišu, kao u biologiji, nego članci. Galvanski ili kemijski članak je elektrokemijski uređaj u kojem se energija kemijskim procesom pretvara u električnu energiju. Dakle, gorivni članak ili gorivni članci, a ne gorive ćelije.

---

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => VODEĆI HRVATSKI STRUČNJAK [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [extra_fields_search] => VODEĆI HRVATSKI STRUČNJAK 2 0 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2020-09-18 10:38:24 [created_by] => 3261 [created_by_alias] => Miomir Štrbac [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2021-12-29 10:48:28 [modified_by] => 3261 [publish_up] => 2021-12-29 10:44:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 67 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 418 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--nautika [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [page_title] => Nautika [menu-meta_description] => Donosimo nautičke savjete, izvještaje s regata i boat showova, testiramo brodove. Čitajte sve o jedrenju, đitama po Jadranu, brodovima na struju, brodskim motorima i popravku broda. Učimo vas kako održavati brod. [menu-meta_keywords] => nautika, jedrenje, regata, brod, nautički savjeti, boat show, test broda, plovidba, tradicijski brodovi, đita, drveni brodovi, Marijan Žuvić, Damir Višić [secure] => 0 [obituaries_portal] => 0 [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 0 [itemRelatedLimit] => 5 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 0 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 1 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 0 [itemRelatedImageGallery] => 0 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2020\/09\/18\/20434348.jpg","\/images\/slike\/2020\/09\/18\/20434350.jpg","\/images\/slike\/2020\/09\/18\/20434352.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Nikola Vili\u0107\/Cropix","Nikola Vili\u0107\/Cropix","Nikola Vili\u0107\/Cropix"],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["Prof. Frano Barbir sa sklopom u kojem se nalazi vodikov \u010dlanak","Prof. Frano Barbir s velikim sklopom u kojem se nalaze vodikovi \u010dlanci","Prof. Barbir pored pogona za quad vozilo izra\u0111eno na FESB-u, a koje koristi vodik"],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1278","hd_20434348_1920.jpg":"1920x1080","k_20434348_1280.jpg":"1280x1280","k_20434348_1024.jpg":"1024x1024","k_20434348_640.jpg":"640x640","k_20434348_480.jpg":"480x480","k_20434348_340.jpg":"340x340","k_20434348_220.jpg":"220x220","o_20434348_1280.jpg":"1280x852","o_20434348_1024.jpg":"1024x681","o_20434348_640.jpg":"640x426","o_20434348_480.jpg":"480x319","o_20434348_340.jpg":"340x226","o_20434348_220.jpg":"220x146","h_20434348_1280.jpg":"1280x854","h_20434348_1024.jpg":"1024x683","h_20434348_640.jpg":"640x427","h_20434348_480.jpg":"480x320","h_20434348_340.jpg":"340x227","h_20434348_220.jpg":"220x147","pp_20434348_1280.jpg":"1006x1280","pp_20434348_1024.jpg":"805x1024","pp_20434348_640.jpg":"503x640","pp_20434348_480.jpg":"377x480","pp_20434348_340.jpg":"267x340","pp_20434348_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x2885","hd_20434350_1920.jpg":"1920x1080","k_20434350_1280.jpg":"1280x1280","k_20434350_1024.jpg":"1024x1024","k_20434350_640.jpg":"640x640","k_20434350_480.jpg":"480x480","k_20434350_340.jpg":"340x340","k_20434350_220.jpg":"220x220","o_20434350_1280.jpg":"1280x1923","o_20434350_1024.jpg":"1024x1538","o_20434350_640.jpg":"640x961","o_20434350_480.jpg":"480x721","o_20434350_340.jpg":"340x510","o_20434350_220.jpg":"220x330","h_20434350_1280.jpg":"1280x854","h_20434350_1024.jpg":"1024x683","h_20434350_640.jpg":"640x427","h_20434350_480.jpg":"480x320","h_20434350_340.jpg":"340x227","h_20434350_220.jpg":"220x147","pp_20434350_1280.jpg":"1006x1280","pp_20434350_1024.jpg":"805x1024","pp_20434350_640.jpg":"503x640","pp_20434350_480.jpg":"377x480","pp_20434350_340.jpg":"267x340","pp_20434350_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x2885","hd_20434352_1920.jpg":"1920x1080","k_20434352_1280.jpg":"1280x1280","k_20434352_1024.jpg":"1024x1024","k_20434352_640.jpg":"640x640","k_20434352_480.jpg":"480x480","k_20434352_340.jpg":"340x340","k_20434352_220.jpg":"220x220","o_20434352_1280.jpg":"1280x1923","o_20434352_1024.jpg":"1024x1538","o_20434352_640.jpg":"640x961","o_20434352_480.jpg":"480x721","o_20434352_340.jpg":"340x510","o_20434352_220.jpg":"220x330","h_20434352_1280.jpg":"1280x854","h_20434352_1024.jpg":"1024x683","h_20434352_640.jpg":"640x427","h_20434352_480.jpg":"480x320","h_20434352_340.jpg":"340x227","h_20434352_220.jpg":"220x147","pp_20434352_1280.jpg":"1006x1280","pp_20434352_1024.jpg":"805x1024","pp_20434352_640.jpg":"503x640","pp_20434352_480.jpg":"377x480","pp_20434352_340.jpg":"267x340","pp_20434352_220.jpg":"173x220"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 204 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [description] => [parent] => 417 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"417","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"0","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"Medium","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2018-11-16 09:18:21","customparams_modified":"2018-11-16 09:18:21","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 0 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 15366100 Threads: 8 Questions: 3186719719 Slow queries: 7154200 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 235715547 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 35 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front06 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '0' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /om/nautika ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [parent] => 417 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /om/nautika ) ) [link] => /om/nautika/vodik-nudi-ocite-prednosti-a-to-su-domet-i-vrijeme-punjenja-1155178 [printLink] => /om/nautika/vodik-nudi-ocite-prednosti-a-to-su-domet-i-vrijeme-punjenja-1155178?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 660472 [name] => Frano Barbir [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-12-20 10:46:37 [main_article_id] => 0 [alias] => frano-barbir [link] => /tag/frano-barbir ) [1] => stdClass Object ( [id] => 661489 [name] => motori na vodik [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-12-29 11:45:16 [main_article_id] => 0 [alias] => motori-na-vodik [link] => /tag/motori-na-vodik ) [2] => stdClass Object ( [id] => 661490 [name] => brodovi vodik [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-12-29 11:45:17 [main_article_id] => 0 [alias] => brodovi-vodik [link] => /tag/brodovi-vodik ) [3] => stdClass Object ( [id] => 661491 [name] => brodski motor vodik [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-12-29 11:45:17 [main_article_id] => 0 [alias] => brodski-motor-vodik [link] => /tag/brodski-motor-vodik ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => VODEĆI HRVATSKI STRUČNJAK [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [fullhd_image] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [paid_article] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Prof. dr. Frano Barbir: Vodik nudi očite prednosti, a to su domet i vrijeme punjenja. No, bez lanca punionica nitko neće kupiti takav brod [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3261 [name] => Miomir Štrbac [username] => miomir.strbac [email] => miomir.strbac@slobodnadalmacija.hr [password] => $2y$10$oBa2AAEGUKq/Ymg095Mrh.7uW.yCfYXSNnHxeF4nyWHs8x3qBlQvy [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => {"admin_style":"","admin_language":"","language":"","editor":"","timezone":""} [groups] => Array ( [3] => 3 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [admin_style] => [admin_language] => [language] => [editor] => [timezone] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/miomir-strbac-3261 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1775 [gender] => m [description] => [image] => [url] => [group] => 0 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"28","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => https://secure.gravatar.com/avatar/96410507fb7745ab8b7da88e9937be54?s=100&default=https%3A%2F%2Fmore.slobodnadalmacija.hr%2Fcomponents%2Fcom_ocm%2Fimages%2Fplaceholder%2Fuser.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2020/09/18/20434348.jpg [galleryCount] => 3 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Nikola Vilić/Cropix [mainImageDesc] => Prof. Frano Barbir sa sklopom u kojem se nalazi vodikov članak [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2020/09/18/20434348.jpg [title] => Prof. Frano Barbir sa sklopom u kojem se nalazi vodikov članak Nikola Vilić/Cropix ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2020/09/18/20434350.jpg [title] => Prof. Frano Barbir s velikim sklopom u kojem se nalaze vodikovi članci Nikola Vilić/Cropix ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2020/09/18/20434352.jpg [title] => Prof. Barbir pored pogona za quad vozilo izrađeno na FESB-u, a koje koristi vodik Nikola Vilić/Cropix ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Prof. dr. sc. Frano Barbir, šef Katedre za termodinamiku i termotehniku splitskog Fakulteta elektrotehnike strojarstva i brodogradnje, vodeći je hrvatski znanstveni autoritet u tehnologiji vodikovih gorivnih članaka. Predsjednik je Hrvatske udruge za vodik i potpredsjednik Međunarodne udruge za energiju vodika, te autor više od stotinu znanstvenih radova citiranih više od 4000 puta.

Dakle, pravi sugovornik za razgovor o primjeni vodikovih gorivnih članaka u pogonu plovila. To više što je prije desetak godina na Danima hrvatske male brodogradnje, zajedno sa svojim studentima, predstavio barku na električni pogon sa strujom proizvedenom iz vodika u gorivnim člancima, koju su izradili na fakultetu.

Intenzivni napori da se u brodskom pogonu motori na fosilna goriva zamijene elektropogonom u posljednje su vrijeme rezultirali i hibridnim rješenjima – baterije plus vodikovi gorivni članci koji mogu na samome brodu proizvoditi struju za nadopunjavanje baterija? Kako gledate na takvu opciju?

– Ona je tehnološki posve logična, baš kao i u slučaju automobila, autobusa, vlakova... Za male snage i kratke domete baterije su sasvim dovoljne, čak i na današnjem stupnju razvoja. Ali za veće snage i veće domete baterije se kombiniraju s gorivnim člancima u hibridni pogon, koji može biti paralelan ili serijski. Serijski hibrid znači da baterije daju struju za električni motor, a gorivni članci konstantno pune baterije. Paralelni hibrid znači da gorivni članak daje struju za električni motor, ali samo do neke snage. Za veće snage i nagle promjene snage, kao kod ubrzanja, uključuju se baterije koje se pune iz gorivnih članaka kada je potreba za snagom manja.

Gorivni članci su uređaj koji iz vodika i kisika iz zraka proizvodi električnu struju. S električnog aspekta oni su zapravo slični baterijama – i jedni i drugi proizvode struju elektrokemijskom pretvorbom koja je puno efikasnija od pretvorbe u motorima s unutrašnjim izgaranjem. Ali baterije troše materijale od kojih su napravljene, a gorivni članci troše vodik koji im se mora konstantno dovoditi. Prednost gorivnih članaka za razliku od baterija je to što je kod njih snaga odvojena od energije. Energija je spremljena u spremniku vodika, a snaga se dobije gorivnim člankom. Za veći domet treba samo povećati spremnik vodika.

Koliko je tehnologija vodikovih gorivnih članaka napredovala zadnjih desetak godina?

– Na gorivnim člancima za zemaljsku primjenu radi se već 30 godina. Prije 20 godina uključili su se svi vodeći proizvođači automobila, poput General Motorsa, Toyote, Honde..., pa danas već možete kupiti i automobil na pogon vodikovim gorivnim člancima, kakvi su Toyota Mirai, Hyundai Nexo, Honda Clarity, autobusi na vodik voze po gradskim ulicama (Aberdeen, London, Wuppertal, Köln, Bolzano...), tisuće kamiona naručeno je u SAD-u, a vlakovi su na probnoj vožnji u Njemačkoj.

---

image
Prof. Frano Barbir s velikim sklopom u kojem se nalaze vodikovi članci
Nikola Vilić/Cropix
---

Sve to omogućio je značajan tehnološki napredak ostvaren u zadnjih desetak godina. Performanse su uduplane, pa se po jedinici površine elektroda dobije dvostruko više struje nego prije desetak godina, a dosta je povećana i trajnost gorivnih članaka. Proizvođači automobila danas na njih daju garanciju na 7 godina, dakle slično kao i kod baterija. Drastično je smanjena količina platine potrebna kao katalizator za rad gorivnih članaka. Današnji automobilski gorivni članci rade s količinom platine koja se ne razlikuju bitno od količina u katalitičkim konvertorima, koje moraju imati automobili s motorima na fosilna goriva.

Koristeći samo vodikove gorivne članke je li već danas moguće osigurati brodski pogon primjerenog dometa?

– Nema potrebe raditi pogon samo korištenjem vodikovih gorivnih članaka, jer se oni uvijek hibridiziraju, u većoj ili manjoj mjeri, s baterijama. Naime, iako je i gorivni članak elektrokemijski pretvarač, baš kao i baterija, njegov odziv na promjenu snage opterećenja trebao bi biti jako brz, jednako kao i baterije. No kako gorivni članak troši vodik i kisik iz zraka, on treba stalnu dobavu zraka koja se osigurava uz pomoć kompresora.

Kompresor, pak, ne može tako brzo, u milisekundama, odgovoriti na promjenu opterećenja, pa bi par sekundi gorivni članci doslovce ostali bez zraka i ne bi mogli zadovoljiti potrebnu snagu. Zbog toga ih se uvijek kombinira s baterijama, pri čemu se onda nastoji iskoristiti najbolje od obje tehnologije. Gorivni članci, odnosno spremljeni vodik definitivno daje veći domet. Postoji već nekoliko brodova koji koriste ovu tehnologiju u Škotskoj i Norveškoj, a desetak projekata najavljeno je prošle godine.

Kako bi izgledala početna cijena i ekonomska računica takvoga pogona?

– To je jako teško odgovoriti. Cijena gorivnih članaka drastično je smanjena zadnjih desetak godina, no ona ovisi o volumenu proizvodnje. Danas se gorivni članci proizvode u tisućama. Analize sadašnjih materijala i proizvodnih procesa pokazuju da bi s današnjom tehnologijom bilo moguće proizvesti gorivne članke po cijeni manjoj od 50 USD po kW snage ako bi se godišnje proizvodilo pola milijuna članaka, što je blizu cijene proizvodnje motora s unutrašnjim izgaranjem. Naravno, zasad još nitko ne proizvodi pola milijuna gorivnih članaka godišnje, iako neki proizvođači grade nove pogone. Ne bih se iznenadio da se u Kini uspostavi takva proizvodnja u vrlo dogledno vrijeme.

Uz to, ako je cilj do 2050. potpuno izbaciti iz upotrebe fosilna goriva, a time i motore s unutrašnjim izgaranjem, tada samo cijena i nije baš najbitnija. Naravno, bitna je sada kad netko može birati hoće li kupiti jeftini zagađivač ili skupi čistunac. Vjerujem da će s vremenom korištenje fosilnih goriva biti sve skuplje, ako se njihove potrošače prisili da plaćaju za štetu koju čine. Naravno, daljnji razvoj tehnologije također može doprinijeti smanjenju cijene i vodika kao goriva i gorivnih članaka.

Koji su trenutačno najveći problemi u široj primjeni vodikovih gorivnih članaka kao energetskog izvora i kako ih riješiti?

– Problem je već spomenut: nema šire primjene jer je cijena previsoka, a cijena je previsoka jer nema šire primjene. Netko to mora presjeći s potporama i poticajima. Dalje, problem je što izlazak na tržište vozila i plovila na pogon gorivnim člancima zahtijeva uspostavu cijelog lanca – od proizvodnje vodika iz obnovljivih izvora energije, do njegove infrastrukture, što obuhvaća distribuciju, skladištenje i punionice vodika. U svijetu trenutačno postoji više od 400 punionica vodika, a u Hrvatskoj nema ni jedna. Ako ne računamo punionicu za bicikl, koju je napravila i koristi mlada kolegica sa zagrebačkog Fakulteta strojarstva i brodogradnje. Nitko neće kupiti brod ili auto na vodik, ako nije osigurano gdje će ga puniti.

Početnu infrastrukturu za punjenje električnih automobila ili plovila lakše je napraviti, a već nešto i postoji. No, vodik za obje opcije ipak nudi očitu prednost, a to su domet i vrijeme punjenja. Jer vodik se u spremnik napuni za nekoliko minuta, a punjenje baterija može trajati satima.

---

image
Prof. Barbir pored pogona za quad vozilo izrađeno na FESB-u, a koje koristi vodik
Nikola Vilić/Cropix
---

Neki izvori tvrde da vodikovi gorivni članci u konačnici nisu ekološki čista tehnologija zbog toga što proizvodnja vodika nije čista?

– To mogu govoriti samo neznalice, zlonamjerni ili trolovi fosilnih lobija. Naravno da proizvodnja vodika iz fosilnih goriva, u prvom redu iz prirodnog plina kako se danas proizvodi većina vodika, kao zamjena za fosilna goriva nema nikakva smisla. Vodik kao gorivo opravdano je proizvoditi isključivo iz obnovljivih izvora energije. To se može napraviti elektrolizom vode koristeći električnu energiju iz obnovljivih izvora energija. Takva je proizvodnja vodika ekološki potpuno čista. Korištenjem vodika u gorivnim člancima jedini nusproizvod je čista voda, dakle ciklus se zatvara i nema nikakvih štetnih utjecaja na okoliš.

Europska unija stavlja veliki naglasak na vodik, jer on omogućuje postizanje ciljeva dekarbonizacije do 2050. godine. Stoga će se za istraživanje i razvoj, ali još više i za masovni izlazak na tržište vodikovih tehnologija utrošiti silne milijarde eura. Već do 2030. namjerava se ugraditi 2x40 GW elektrolizatora za proizvodnju vodika iz obnovljivih izvora energije. U tu svrhu osnovana je Clean Hydrogen Alliance koju čine sve velike tvrtke koje u vodikovim tehnologijama vide poslovne prilike.

I do sada se financiranje istraživanja, razvoja i primjene vodikovih tehnologija vršilo preko javno-privatnog partnerstva Fuel Cells & Hydrogen Joint Undertaking. To se pokazalo kao jako uspješan model, pa će se i u sljedećem programskom ciklusu nastaviti, ali s uduplanim proračunom.

Na čemu trenutačno radite kada su u pitanju vodikovi gorivni članci i daljnji razvoj te tehnologije?

– Ja se zapravo spremam za skoru zasluženu mirovinu, ali ću nastaviti raditi isključivo na znanstveno-istraživačkim projektima. Za sada, na konkretnom projektu STIM-REI pri Centru izvrsnosti za znanost i tehnologiju – Istraživanje i razvoj gorivnih članaka i elektrolizatora. Trenutačno radimo na boljem razumijevanju procesa degradacije u gorivnim člancima i elektrolizatorima, metodama dijagnostike degradacije, te na naprednim algoritmima upravljanja gorivnim člancima i elektrolizatorima, koji bi trebali omogućiti optimalne radne uvjete kojima bi se minimizirala degradacija. Inače smo u travnju, tijekom predsjedanja Hrvatske Vijećem EU-a, u Splitu na Rivi trebali organizirati veliko događanje – demonstraciju automobila i autobusa na vodik. Već smo bili osigurali desetak automobila, jedan autobus i mobilnu punionicu vodika, ali je zbog ove pandemije sve otkazano.

---

CIJENA VODIKA


Sa sve većim udjelom obnovljivih izvora energije cijena električne energije pada, pa će tako padati i cijena vodika. Vodik se danas u Njemačkoj prodaje po cijeni oko 9 eura po kg, što odgovara otprilike cijeni benzina od 2,5 eura po litri. No, kad se uzme u obzir veća efikasnost gorivnih članaka, onda je to ekvivalentno cijeni od 1,3 eura, što je već danas konkurentno.

Sa sve većom primjenom obnovljivih izvora i razvojem tehnologije cijena vodika će i dalje padati, iako treba imati na umu da u cijeni benzina značajan postotak čine različiti porezi i prirezi. Države će morati naći načina kako gubitak tih prihoda nadoknaditi oporezivanjem nečega drugoga.

---

---

IZAZOVNO SKLADIŠTENJE


Najveći tehnički problem je u skladištenju vodika. U automobilima se vodik sprema u kompozitnim spremnicima pod tlakom od 700 bara, u autobusima i vlakovima pod 350 bara. Spremanje vodika u brodovima će biti veliki tehnički izazov. Jer brodovi za neki razuman domet moraju spremati velike količine goriva.

Za veće brodove razmatra se mogućnost spremanja vodika u tekućem stanju, ali to otvara novi set tehničkih problema. Također se razmatraju mogućnosti spremanja vodika u drugim spojevima, primjerice amonijaku ili tekućim organskim ugljikovodicima, no sve su te opcije još skuplje od običnog plinovitog vodika.

---

---

GORIVE ILI GORIVNE?


Složenica gorive ćelije vjerojatno je direktan prijevod s engleskoga (fuel cells) ili njemačkoga (Werkstoff Zelle), ali nije dobra. Gorive bi bile one koje mogu gorjeti, a u gorivnim člancima ništa ne gori. Ispravno je, dakle, gorivne, jer to znači one koje se odnose na gorivo. I nisu ćelije kako neki pišu, kao u biologiji, nego članci. Galvanski ili kemijski članak je elektrokemijski uređaj u kojem se energija kemijskim procesom pretvara u električnu energiju. Dakle, gorivni članak ili gorivni članci, a ne gorive ćelije.

---

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Nikola Vilić/Cropix Nikola Vilić/Cropix Nikola Vilić/Cropix
Nikola Vilić/Cropix
Prof. Frano Barbir sa sklopom u kojem se nalazi vodikov članak
Nikola Vilić/Cropix
Prof. Frano Barbir s velikim sklopom u kojem se nalaze vodikovi članci
Nikola Vilić/Cropix
Prof. Barbir pored pogona za quad vozilo izrađeno na FESB-u, a koje koristi vodik
[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/om/nautika/vodik-nudi-ocite-prednosti-a-to-su-domet-i-vrijeme-punjenja-1155178 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=ea5d67b1f2fc666bd853c103accf2d11c8ecb5ca [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Prof.+dr.+Frano+Barbir%3A+Vodik+nudi+o%C4%8Dite+prednosti%2C+a+to+su+domet+i+vrijeme+punjenja.+No%2C+bez+lanca+punionica+nitko+ne%C4%87e+kupiti+takav+brod&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Fvodik-nudi-ocite-prednosti-a-to-su-domet-i-vrijeme-punjenja-1155178 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Fvodik-nudi-ocite-prednosti-a-to-su-domet-i-vrijeme-punjenja-1155178 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => VODEĆI HRVATSKI STRUČNJAK [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) )
StoryEditorOCM

VODEĆI HRVATSKI STRUČNJAKProf. dr. Frano Barbir: Vodik nudi očite prednosti, a to su domet i vrijeme punjenja. No, bez lanca punionica nitko neće kupiti takav brod

Piše Miomir Štrbac
29. prosinca 2021. - 11:44

Prof. dr. sc. Frano Barbir, šef Katedre za termodinamiku i termotehniku splitskog Fakulteta elektrotehnike strojarstva i brodogradnje, vodeći je hrvatski znanstveni autoritet u tehnologiji vodikovih gorivnih članaka. Predsjednik je Hrvatske udruge za vodik i potpredsjednik Međunarodne udruge za energiju vodika, te autor više od stotinu znanstvenih radova citiranih više od 4000 puta.

Dakle, pravi sugovornik za razgovor o primjeni vodikovih gorivnih članaka u pogonu plovila. To više što je prije desetak godina na Danima hrvatske male brodogradnje, zajedno sa svojim studentima, predstavio barku na električni pogon sa strujom proizvedenom iz vodika u gorivnim člancima, koju su izradili na fakultetu.

Intenzivni napori da se u brodskom pogonu motori na fosilna goriva zamijene elektro...

17. svibanj 2024 07:32