Dobro je da vijci za zatezanje budu postavljeni nasuprotno
nautički savjetnik

Mala škola kemije i zaštite obujmica: naš stručni suradnik pojašnjava zašto je inoks otporan na koroziju i u kojim uvjetima ona ipak ‘napada‘

Piše Damir Višić, sudski vještak za nautiku
13. siječnja 2021. - 09:09

Što ako se na inoks bragama gumenih cijevi pojavi korozija?

Svrha je ovih braga, obujmica, da spoj fleksibilnog ili gumenog crijeva navučenog na krutu cijev dodatno učvrste i smanje mogućnost da crijevo sklizne s cijevi.

Postavljaju se na crijeva u kojima nema pritiska ili je taj pritisak dosta nizak, a crijeva koja su pod većim pritiskom na svojim krajevima imaju štancane, uprešane, spojne elemente. Isto tako, treba znati da braga nije apsolutno sigurno sredstvo koje osigurava pouzdan spoj crijeva na cijev, ventil ili neki otvor na trupu.

Naime, ponekad se zna dogoditi da zbog greške u materijalu, loše izvedbe ili nedovoljnog indeksa čvrstoće braga popusti, deformira se ili pukne, u svakom slučaju oslabi spoj, te zbog vibracija čak i sklizne s crijeva.

Upravo zbog toga, dakle radi dodatnog osiguranja, spojevi crijeva na svim otvorima ispod vodene linije moraju imati dvostruke obujmice, dvije brage, a dobro je i da su postavljene tako da su im elementi kojima se zatežu postavljeni nasuprotno.

image
Ispod vodene linije dobro je staviti dvostruke brage

Širina brage

Nije pravilo, ali na crijevima promjera do 5 cm uglavnom se koriste brage čija je traka široka 9 mm, dok se na crijevima većeg promjera koriste one s trakom širine 12 mm. Na pozicijama gdje je bragu potrebno snažnije pritegnuti dobro je staviti onu širine 16 mm, i to model koji se priteže vijkom i maticom.

Jedan od uzroka korozije na vašim bragama može biti da su one jednostavno lošije kvalitete, izrađene od materijala koji ne udovoljava uvjetima na moru, ali korozija se može pojaviti i na onima izrađenima od kvalitetnog nehrđajućeg čelika.

Naime, otpornost na koroziju nehrđajućem čeliku daje krom, koji u kontaktu s kisikom iz atmosfere na površini čelika stvara tanki, prozirni zaštitni sloj kromova oksida. Veličine atoma kroma i kisika su slične, tako da skladno prianjaju jedan uz drugi.

Nastali sloj, iako debljine samo nekoliko atoma, izuzetno je gust i efikasno štiti leguru od daljnje korozije. Trajnija zaštita inoksa obavlja se još prilikom proizvodnje, kemijskim pranjem dušičnom kiselinom i pasivizacijom površine.

image
Za jača pritezanja najbolja je braga s vijkom i maticom

Slobodno željezo

Time se s površine materijala uklanja slobodno željezo, glavni uzrok korozije inoksa. Izgrebeni ili na bilo koji drugi način oštećeni zaštitni sloj vrlo brzo će se sam obnoviti ako se nalazi u kontaktu s kisikom. U okruženjima s malom ili nikakvom cirkulacijom kisika tako oštećeni nehrđajući čelik ima slabu otpornost na koroziju.

Dakle, ako se izuzme mogućnost pogrešnog deklariranja materijala, korozija na brodskoj opremi od nehrđajućeg čelika, pa tako i na bragama, najvjerojatnije je posljedica izostanka kemijskog pranja i pasivizacije površine.

Ako stanje braga na vašem plovilu nije zabrinjavajuće, ali ako imate imalo sumnje u njihovo stanje, zamijenite ih. To je trošak od samo nekoliko kuna, a i estetski će izgledati bolje.

23. siječanj 2021 12:28