StoryEditorOCM

posada kao obiteljŽelite postati skiper? Onda obavezno pročitajte ovih petnaest savjeta

Piše OM
22. veljače 2021. - 12:29

Biti skiper mnogo je više od donošenja odluka o načinu plovidbe. Zašto? Zapravo odgovorni ste i za iskustvo koje će posada nakon završetka plovidbe ponijeti sa sobom.

Način na koji ćete u tome uspjeti, ili uspijevati tijekom plovidbe, je zapravo krucijalan, kako za vas, tako i za sve ostale koji su bili, ili jesu, na brodu, piše Nautica-Portal.

Često se loša iskustva ne povezuju isključivo sa skiperom kao osobom već kao općenitim iskustvom na moru. Posebice se to odnosi na one koji će prvi puta zaploviti. Ukoliko sa sobom nakon plovidbe ponesu loše iskustvo vrlo vjerojatno nikada više neće kročiti na brod.

Pored toga, zasigurno će proživljavanje tog lošeg iskustva podijeliti s obitelji, prijateljima i poznanicima, što će pak, rezultirati time da će neki od njima bliskih osoba, ako su razmišljali o recimo najmu plovila sa skiperom i odlasku na plovidbu – na koncu odustati.

Bez obzira koliko iskustva imali, s vremena na vrijeme ćete pogriješiti jer, jednostavno, niti jedna skiperaža nije ista, bila ona komercijalna ili plovite na vlastitom brodu s posadom koju više ili manje poznajete.

Mnogi od nas mogu potvrditi da se osobnost pojedinca otkriva kada stupi na brod. Često ne znate tko stupa na brod kojim ćete skiperirati, ali ne znaju ni oni koji su vas unajmili kakav ste skiper, ukoliko se radi o komercijalnoj skiperaži ulog je velik; nekima se možete činiti nesposobnima, pa ako pogriješite, možete nanijeti prilično skupu štetu brodu - ili još gore - nanijeti ozljedu nekom od posade.

Kako bi se sve dobro odvijalo potrebna je koordinacija, suradnja i komunikacija, posebno kada stvari ne idu po planu. A svi vaši koraci odvijaju se pred publikom! Stoga je to prilično zanimljiva kohabitacija, savršeno osmišljena kako bi se otkrilo ono najbolje i najgore u karakteru pojedine osobe.

Svaki manevar u marini bez ljudske ili materijalne štete uspješan je. Za nove vlasnike brodova ovo je korisna mantra, a isto bi se moglo reći i za cijelu plovidbu, uključujući odluke o korištenju jedara, trimanju jedara, navigaciji i slično: Ako nitko ne strada, a brodom ste se na kraju dana uspješno vezali na sigurno privezište onda je to bio dobar dan.

Biti skiper je biti vođa.

Postoje mnogi stilovi vođenja, neki su učinkovitiji od drugih. Kao što svi znamo, stara škola, gdje skiper viče i zastrašuje posadu, savršen je primjer kako to ne treba učiniti.

Takvo ponašanje najčešće je utemeljeno na nesigurnosti. Samopouzdani i kompetentni skiper ne treba forsirati autoritet. Jednostavno je tu i otkriva se kroz njegovu sposobnost da digne posadu, a ne da je spusti.

Ono čemu treba težiti je opuštena i nadahnjujuća atmosfera u kojoj se posada osjećaja sigurno. Čak i kad se naprave pogreške.

Vaša posada može biti vaša obitelj, s malo ili nimalo iskustva. Cilj je upoznati ih s uzbudljivim novim načinom života. Ulog je velik; ako se ne snađete pravilno, brod bi se mogao prodati sljedeće godine, a vaš san o dijeljenju strasti prema jedrenju je povijest.

Osobno sam imao to iskustvo, dugo ne shvaćajući zašto je završilo tako kako je završilo – prodajom jedrilice. S druge strane, ako se potrudite na pravi način, pred vama je uzbudljiva budućnost, puna zajedničkih, ugodnih avantura na moru s obitelji i prijateljima.

Biti dobar skiper znači konstantno učiti i napredovati u mornarskim vještinama. Čak i ako ste vrlo iskusni i samopouzdani, vjerojatno postoji prostor za poboljšanje. Znanje više jezika, korištenje naprednih tehnologija s kojima se sve više susrećemo na brodovima kojima plovimo, samo je dio toga.

Suočeni s iskustvom kroz koji je prošla većina skipera vjerujemo kako bismo se mogli usuglasiti s ovih 15 temeljnih postulata kojih bi se trebao pridržavati svaki dobar skiper.

1. Gledajte korak unaprijed i prepoznajte potencijalne probleme kako biste ih spriječili, umjesto da se dovedete u situaciju da ih morate rješavati.

2. Upravljajte informacijama koje dobivate i odredite koje su prioritetne sukladno situaciji u kojoj se nalazite.

3. Uvijek budite smireni (ili barem djelujte smireno). Nikad, ali baš nikad, ne vičite.

4. Delegirajte zadatke posadi – rasporedite im zadatke prema njihovim afinitetima ili prema vašim procjenama, ali ih nemojte preopteretiti. Nije problem ako nakon vremena utvrdite da netko od posade nije u mogućnosti izvršavati zadatak koji ste mu zadali, ali na vama je da to utvrdite na vrijeme.

5. Zadržite nadzor nad svime što se događa na brodu. Ne okupirajte se jednim poslom i time se dovedete do situacije da iz vida izgubite širu sliku.

6. Osigurajte sigurnost broda i posade, uzmite si dovoljno prostora i vremena za siguran manevar ukoliko je potrebno.

7. Slušajte svoju posadu, dajte im prostora i iskoristite njihovo znanje i vještine.

8. Osigurajte da sve važne informacije dođu do vas prije donošenja bilo kakvih odluka.

9. Pobrinite se za posadu. Provjerite jesu li dobro i pokušajte nešto poduzeti ako im je teško obavljati preuzete zadatke ili osjećaju tjeskobu i nesigurnost tijekom plovidbe.

10. Otkrijte koja su očekivanja svakog člana posade od plovidbe na koju ste krenuli, pokušajte uskladiti očekivanja i pronaći kompromis na dobro svih članova posade.

11. Svi članovi posade oslanjaju se na skipera, svjesno ili nesvjesno. Vaša će energija utjecati na cijelu posadu i na raspoloženje na brodu.

12. U profesionalnim timovima svi imaju posebne vještine i zaduženja. Skiper nadgleda kako timski funkcioniraju, ali se ne bavi mikro menadžmentom.

13. Posada mora osjećati da je dio tima, zato dajte pozitivne povratne informacije kad god možete, ne štedite na pohvalama. Onima koji žele naučiti više i znati više, pomozite da to i ostvare.

14. Postavite si cilj kojim želite postići da se svi članovi posade žele vratiti i ponovo ploviti s vama i ustrajte na tome.

15. Na koncu, za sve situacije uvijek imajte plan B.

Dobro vam more!

Tihomir Steigl/Nautica-Portal

IZVORNI ČLANAK MOŽETE PROČITATI OVDJE

20. studeni 2024 11:38