StoryEditorOCM

sve o sigurnom vezu (10)Zimska rasprema idealno je vrijeme da se na brodu naprave servisi i redovito održavanje trupa, motora, instalacija i opreme

Piše Đek Šurija, Premium Yacht Insurance
7. prosinca 2021. - 11:14

U devet prošlih nastavka rekli smo: da znanja i vještine u odabiru lokacije i vrste veza, te postupka vezivanja broda, spadaju u praktična nautička znanja, odnosno u – dobru pomorsku praksu.

Opisali smo kako se sigurno vezati na bovu, vlastito sidro ili na tranzitni vez. Rekli smo da odabir lokacije(a) veza počinje već kod kuće – izradom itinerara, ali i da itinerar moramo provjeravati tijekom cijelog putovanja, i to prije svega u odnosu na vremensku prognozu. Također, da ta provjera uključuje i skipersko osmatranje trenutne vremenske situacije, ali i savjete lokalnih ribara.

Uključili smo i pojavu iznenadne oluje na otvorenom moru, pristajanje i vezivanje u takvim uvjetima, kao i što uraditi kada nas oluja zadesi na vezu u polju bova ili sidrištu. Osim o elementima sigurnog veza broda na krstarenju, opisali smo i karakteristike stalnog veza u moru i na kopnu, na kojem je brod u mirovanju.

U ovom nastavku, govorit ću opet o brodu na kopnu, ali ovoga puta – u servisu.

​Važnost redovitog servisa

Zašto je sa sigurnosnog stajališta važno održavanje broda i što je bitno uključiti u redoviti godišnji servis trupa, opreme i motora?

Iako je brod smješten na ležaljku u servisu također brod na suhom vezu, uvjeti za tako smješten brod su isti ili slični kao i za brod smješten u suhoj marini, o čemu smo već govorili u prošlom nastavku.

Ovdje ćemo se stoga posebno pozabaviti redovitim održavanjem, koje je najvažniji preduvjet maritimne kvalitete broda, i tijekom plovidbe, i na bilo kojem vezu u moru.

image
Đek Šurija

Zimska rasprema broda idealno je vrijeme da se na brodu naprave servisi i redovito održavanje trupa, motora, instalacija i opreme.

Elektroinstalacije: zbog uvijek prisutne opasnosti od požara, započinjem opisom sigurnosnih radnji na elektroinstalacijama. Najprije, potrebno je provjeriti sve velike kleme i kontakte, te po potrebi skinuti oksidaciju i zaštititi spoj odgovarajućom masti.

Također, ako smo tijekom ljeta uradili neke zahvate na elektroinstalacijama, primjerice za neku ugradnju električnog uređaja ili instrumenta koji smo na brzinu ugradili, potrebno je provjeriti taj zahvat, te ako se uoči potreba, elektroinstalaciju spojiti i provući po brodu onako kako to zahtijeva struka. Nadalje, valja pregledati akumulator i očistiti i namazati kontakte, a elektroniku ćemo provjeravati prije nove sezone.

Spriječite pregrijavanje

Motor i prijenos: kod manjih motora mijenja se ulje motora, kopče ili pogonske noge. Svakako se mijenja impeler pumpe mora i kontrolira cijeli sustav hlađenja motora. Pri tome se obvezno pregledava izmjenjivač topline i po potrebi čisti od kamenca, algi ili školjkica, kako bi hlađenje bilo besprijekorno. Zapamtite, najčešći uzrok kvara motora u plovidbi je pregrijavanje motora i sve što kasnije nastaje je posljedica visoke temperature.

Čišćenje i zamjena filtera nafte također je obvezan postupak. Ako redovno ne koristite dodatke nafti, koji sprječavaju neželjene pojave u rezervoaru nafte (voda, alge, parafin), tada najmanje svakih pet godina spremnik goriva treba obvezno kompletno očistiti. To je moguće sistemom ručnog vađenja nafte i prljavštine, ili uz pomoć specijaliziranih servisa koji naftu iz spremnika filtriraju nekoliko sati i tako uklone sav talog i nečistoće (npr. sustavi tvrtke Datacol: www.datacol.hr).

Pogonske noge također traže redoviti servis uz zamjenu potrošnih semeringa, manžeta i sl. Sustav za upravljanje prekreta i broja okretaja motora treba kontrolu, a kod prijenosa uz pomoć sajli, potrebno ih je mijenjati svakih pet godina.

Plinska instalacija i sigurnosna oprema: plinskoj instalaciji prema pravilima struke potrebna je redovita kontrola, ali zamjena fleksibilnih cijevi obvezna je svakih tri godine.

Sigurnosna oprema: aparati za gašenje vatre trebaju servis svake godine, a ručne rakete, baklje i dim imaju trajnost tri godine prema napisu na njima.

Napravite check listu

Ostale provjere: dakako da pažljivo treba pregledati i ostale elemente broda, kao što su kaljužna pumpa, pramčani motor, sidreno vitlo i sidreni lanac. Ne smijemo zaboraviti provjeru i eventualnu zamjenu konopa i bokobrana, popravak jedara, provjeru sajli i vinčeva. Funkcionalnost kormila i neoštećenost propelera podjednako su važni kao i zdravlje oplate trupa, a obnova palube prije svega je važna zbog saniranja oštećenja i provjere dihtanja svih vrata i prozora.

Ovo bi bili minimalni sigurnosni zahtjevi, ali je važno istaknuti da na brodu nešto zakaže upravo kada je najpotrebnije, a tada je kasno lupati se u glavu i sebi predbacivati: zašto to nisam napravio ove zime. Prava check lista rješava sve takve probleme.

(PLAĆENI OGLAS)

21. studeni 2024 15:59