
Ekipa Zelenog telefona udruge Sunce objavila je rezultate prijava zaprimljenih tijekom prošle godine. Građani su svojim pozivima pružali bolji uvid u stanje okoliša u raznim sredinama.
- U 2024. godini zaprimili smo ukupno 129 prijava.
Najveći broj prijava odnosio se na kategoriju otpada (38 prijava), a druga najbrojnija kategorija prijava ove godine bila je onečišćenje mora (29 prijava), unutar koje se većina slučajeva odnosi na onečišćenja koja su uzrokovale fizičke osobe, vlasnici ili zapovjednici brodova/brodica.
Za one slučajeve koji se vode kao neriješeni, uglavnom su poduzete potrebne mjere s naše strane, ali se čekaju odgovori nadležnih institucija kojima su prijavljeni, dok je 67 predmeta uspješno riješeno - javljaju.
Tijekom ljeta 2024. godine, Sunce je provelo kampanju pod nazivom „A di se ti sidriš“, s ciljem podizanja svijesti među nautičarima i ljubiteljima mora o važnosti očuvanja Jadranskog mora. Kampanja je pozivala građane na prijavu slučajeva onečišćenja mora, što je rezultiralo povećanim brojem poziva na Zeleni telefon.
- Kao rezultat, tijekom ljetnih mjeseci 2024. zaprimili smo 29 prijava onečišćenja mora, osim prijava vezanih uz otpad, zbog čega smo uveli novu kategoriju „more“. Ovi podaci omogućit će nam da u sljedećoj sezoni pojačamo svoje zagovaranje pri nadležnim institucijama, sa ciljem postizanja učinkovitije zaštite mora, obzirom da rastući broj prijava ukazuje da postoji temelje za daljnje izmjene odnosno bolju provedbu postojećeg zakonskog okvira.
Zadovoljni smo što smo uspjeli motivirati ne samo nautičare, već i širu javnost na aktivniji angažman u zaštiti mora i obale. Pozitivan odgovor na kampanju potiče nas da nastavimo s inicijativama koje kombiniraju edukaciju, praktične savjete i poziv na odgovorno ponašanje, jer svaka prijava doprinosi stvaranju temelja za konkretne promjene - kažu.
Od navedenih 29, za sedam predmeta još uvijek čekaju odgovore, ali za primjer dobre prakse izdvajaju prijavljeno pucanje kanalizacijske cijevi na lokaciji Uvala Zenta, Split. Nakon paralelne komunikacije s ViK-om i JUŠO-om, sanacija kanalizacijske cijevi krenula je nakon nepuna dva tjedna, što je u odnosu na dosadašnju praksu zaista kratak rok.
Nažalost, ekološki problemi u Vranjičko-solinskom bazenu, koji prate od 2020. godine, dokazali su primjer kršenja prava građana na pravovremenu informaciju o okolišu, a samim time i na Ustavom zajamčeno pravo na zdrav i čist okoliš.
Zeleni telefon nastavlja s primanjem prijava i dalje. Vaš okolišni problem možete prijaviti na već poznati broj 072 123 456 ili obratiti se pravnicama udruge direktno putem e-maila: info@sunce-st.org.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....