StoryEditorOCM

zeleni tragKoliko brinete o ekologiji? Izračunajte svoj ekološki otisak na brodu

Piše M.I.
3. prosinca 2022. - 14:00

Kada se priča o održivoj budućnosti našeg planeta, sve češće se spominje ekološki otisak. Njime se izračunava količina prirodnih resursa koju pojedinac ili gospodarstvo koristi te se procjenjuju potrebne promjene za održiviju budućnost. Ekološkim otiskom dobiva se mjera čovjekovog utjecaja na okoliš.

Ekipa iz Green Sail organizacije odnedavno je krenula s inicijativom mjerenja ekološkog otiska za vlasnike plovila i tvrtke za iznajmljivanje plovila.

Preko sustava Vessel Environmental Footprint (VEF), koji su odobrili znanstvenici s Instituta za turizam u Hrvatskoj, pomaže se plovilima u određivanju njihovog ekološkog otiska, a također djeluje i kao sustav ocjenjivanja, pokazujući razinu održivosti svakog plovila.

U praksi se mjere četiri ključna područja: emisije proizvedene na brodu, potrošnja energije i vode, te količina otpada proizvedenog na brodu.

Nadalje, VEF sustav također uzima u obzir elemente koji imaju sposobnost neutralizirati ili smanjiti utjecaj plovila na okoliš. To uključuje smanjeno korištenje antifoulinga, prisutnost obnovljivih izvora energije na brodu (solarni paneli, generator itd.) te postoje li na plovilu mjesta označena za razdvajanje otpada. Starost plovila, koliko često se koristi i kako se koristi (tj. charter ili slobodno vrijeme) također se uzimaju u obzir u VEF sustavu.

Opći cilj VEF sustava jest osvijestiti i smanjiti utjecaj nautičke industrije na okoliš i pomoći pri prijelazu nautičke industrije prema održivoj budućnosti. 

Vlasnici plovila trebaju ispuniti kratak upitnik, koji potom omogućava Green Sailu sustavu da izračuna individualnu ocjenu. Ocjene se daju vlasnicima plovila, što im omogućuje da ponosno pokažu svoja verificirana plovila klijentima, poboljšaju reputaciju, kulturu tvrtke, a i smanje operativne troškove.

Nautički turizam itekako može imati negativan utjecaj na priobalne lokalne zajednice kroz zagađenje mora, zraka, gomilanje otpada i slično, posebice ako ne postoje regulacije po pitanju sivih i crnih otpadnih voda, sredstava za čišćenje plovila te ako ne postoji infrastruktura za učinkovito razdvajanje i recikliranje otpada kao sto je slučaj u Hrvatskoj.

Primjerice, iako su motori plovila za rekreaciju manji izvor ugljika koji se ispušta u okoliš (samo 1% ukupnog onečišćenja mora uzrokuju plovila za rekreaciju), te emisije mogu biti značajne na lokalnoj razini (Moreau, 2009.). Nadalje, druga ozbiljna prijetnja koja proizlazi iz emisija onečišćenja zraka je zakiseljavanje oceana.

U budućnosti će izračun emisija i onečišćenja pomoći u praćenju pozitivnih kretanja u okolišu kako se događaju i podizanju svijesti o nautičkoj održivosti.

25. travanj 2024 13:56