StoryEditorOCM

ARHITEKT MARUŠIĆ‘Kolovare više neće biti plaža za siromašne iz Alana Forda, dva otočića skrivat će podvodnu školjeru koja će štititi kilometarsko pješčano kupalište‘

Piše Mišel Kalajžić/Zadarski.hr
11. veljače 2021. - 11:10

Dok promatramo stare fotografije Kolovara, dipl. arh. Pero Marušić priznaje kako su ga u izradi studije preuređenja te glavne gradske plaže, osim struke, vodile i emocije, piše Zadarski.hr.

Iz obližnjih Arbanasa je potekao, a na Kolovarama redovito pliva skoro i šest mjeseci u godini. I pri tom redovito promatra dno Kolovara koje je - pješčano, ali i nasuto raznim građevinskim otpadom. Svjestan je koliko Kolovare igraju ulogu u svijesti svakog Zadranina, ali gradska ljepotica desetljećima je zapuštena i treba joj temeljita obnova.

image
Šetalište Kolovare iz starih vremena
Privatni Album

Ne gledamo slučajno fotke Kolovara, objavljene u sklopu izložbe starih fotografija Zadra u Zajednici Talijana. Nit vodilja Marušiću u projektiranju obnove čitavog tog obalnog pojasa bila je upravo nekadašnja građanska šetnica i plaža, ljupko uređena i decentna, građanski ukusna kao i čitav stari Zadar tih vremena.

Naravno, nemoguće bi, a i nepotrebno, bilo u današnje vrijeme faksimilno obnavljati nekadašnje Kolovare, ali ideja gradskog kupališta i šetnice za građanstvo, oslobođenog prometa i automobila, baš kao i u aktualnom slučaju obnove Muraja, vodila je Marušića u tom zahtjevnom projektu koji se opravdano našao i pod povećalom građanstva.

Ostao zapušten

Radi se o dijelu grada koji je neshvatljivo ostao zapušten još iza Drugog svjetskog rata, kad je služio kao odlagalište šute od uklonjenih ruševina. Zašto se i kako ta zapuštenost dogodila i održala do današnjih dana, pitanje je za sebe, ali svakom je jasno da se radi o pravoj „obiteljskoj srebrnini potamnjelog sjaja“, lokaciji najznačajnijoj ne samo za turistički razvoj grada već i za ukupan društveni život Zadra i njegovih građana.

image
Simulacije uređenja plaže Kolovare
Grad Zadar

- Prvi korak ili nulta faza, urbanistički je plan uređenja zone Kolovare kao zakonski akt koji podrazumijeva da se prikazano iz studije ozakoni. To je prostor koji će se možda mijenjati i obuhvaća plažu, cestu iznad plaže i dio koji obuhvaća parkiralište Bolnice, pa sve do kuća kojima završava taj dio prema Ravnicama. To je obuhvat plana. Na jugu završava iza Portos bara i graniči s urbanističkim obuhvatom Karme kojega smo prije radili – ističe Marušić.

U tijeku su radovi na uređenju 1. faze koji su započeli u studenom i planiraju se zgotoviti do svibnja, obuhvatit će dio od ograde bazena Kolovare do nekadašnjeg Hitch bara. Uglavnom se radi o sanaciji obalnog zida i rive u postojećim gabaritima, bez nasipanja obale. Daljnja studija uređenja predviđa uređenje pješčane plaže u lučnom obliku i nasipanje školjera koje su zapravo „maskirane“ kao mulovi s ugostiteljskim sadržajima s dva umjetna otočića kao glavama školjere.

- Mi smo zapravo projektom pokušali skriti školjeru kao neugledan element u prostoru. Njena je uloga neophodna kako se ne bi obala urušavala djelovanjem mora i odnosio pijesak, a opasna zbog naslaganih kamenih gromada. Zbog toga bi ona ostala zapravo ispod razine mora, a na površini bi bila ta dva otočića s mostićima, odnosno pasažima. Taj „brijeg“ ispod mora bi razbijao i ublažavao morske struje, što smo osmislili u suradnji s tvrtkom Obala iz Splita koja se bavi tim poslovima – ističe Marušić.

image
Simulacije uređenja plaže Kolovare
Grad Zadar

Svjestan je da projekt izaziva i mnoge reakcije, ali mu primjedbe poput nekih da Zadar s takvim Kolovarama otvara vrata masovnom turizmu, nemaju baš puno smisla.

- Želimo graditi hotele za turiste, a istovremeno prigovaramo zbog masovnog turizma. Činjenica je da sad na Kolovarama imamo plažu iz Alana Forda – onu za siromašne. Njenim će uređenjem Zadar puno dobiti, ne samo za turiste već i za svoje građane, jer mi tamo trenutno imamo plažu s građevinskom šutom. I to u središtu grada – kaže Marušić.

Također odbacuje primjedbe da se radi o „izvršenju Kalmetinih zamisli o pješčanim plažama“.

- Imao sam prilike razgovarati s Božidarom Kalmetom o tome. Radi se o tome da Kolovare jesu pješčana plaža. Ispod nabačene šute, na morskom dnu, nalazi se pijesak. Znači ne radi se ovdje o izgradnji nekakvih umjetnih pješčanih plaža, već o obnovi nečega što već imamo, a zapravo je zapušteno. Naravno, potrebno je osmisliti načine da se obala morskim strujama ne erodira, ali pijesak se već nalazi tamo. Kolovare jesu pješčana plaža. Takva uređena kilometarska plaža gradu definitivno treba. Spominjali su se iznosi od desetak milijuna eura za projekt ukupne vrijednosti. To zvuči kao velika cifra na relativno malom prostoru, ali mislim da to nije za grad toliko velika investicija jer nije novac bačen u vjetar već će se on relativno brzo vratiti u smislu turizma i brendiranja Zadra. Ne znam kad bi se taj povrat sredstva točno vratio u ekonomskom smislu, ali bi za turističku destinaciju to definitivno puno značilo. Da se ne računaju takse, koncesije i sve ostalo čime bi grad vraćao uloženo. Što se tiče sadržaja, oni su predviđeni na način da su neke malo manje atraktivne pozicije predviđene za štandove s artiklima koji se često prodaju na takvim lokacijama, frontalni dijelovi bi, osim same pješčane plaže, sadržavali vanjske šankove, svlačionice, pomoćne sadržaje, sanitarne čvorove, najam plažnih rekvizita i slično. Ova studija još nije obvezujuća i tek će detaljni plan uređenja sve definirati. Vjerujem da bi se sve skupa moglo realizirati za otprilike pet godina. To je realno, bez nekih posebnih zastoja – kaže Marušić.

Cesta postaje šetnica

Njegova studija predviđa i buduću prenamjenu ceste iznad Kolovara kao šetnice.

image
Šetalište Kolovare iz starih vremena
Privatni Album

- S obzirom da se fokus Opće bolnice preselio na novu zgradu, mi kao projektanti smatramo da bi se sadašnji parking bolnice – koji je da naglasimo vlasništvo bolnice odnosno županije – mogao iskopati na minus dvije etaže, možda i minus tri etaže, jer se on i sada nalazi na desetak metara nadmorske visine i najviša je točka od Fontane do grada. U tom bi slučaju tamo moglo stati i do 570 automobila. Praktično bi se s donje etaže dolazilo direktno jednim tunelom do plaže. Taj bi parking zadovoljavao potrebe čitave plaže, hotela i restorana, a naša je inicijativa bila da se ukine i sam promet na Kolovarama kako bi postojeća cesta koja najviše služi za parkiranje, postala šetnica.

Karma

Grad definitivno očekuje i posao uređenja Karme, radi se o priobalnom dijelu koji je vremenom erodirao. Tamošnji klif je mješavina pješčanika i gline i sklon je erodiranju. To će biti problem jer će tamo biti potrebno podignuti zid duž čitavog erodiranog dijela, a s druge strane to je opet potencijalno mjesto za fantastičnu plažu. Mi smo detaljnim planom Karme i predlagali da se školjerama uspori erozija obale, a bit će potrebno riješiti i pitanje sigurnosti plaže s obzirom na urušavanje stijena poviše nje…

Stara poliklinika kao hotel


U zadnje se vrijeme spominje prodaja zgrade Zavoda za javno zdravstvo privatnom investitoru za obnovu u budući hotel, ali to, kaže Marušić, nema zapravo nikakve veze s projektom obnove obalnog dijela Kolovara.

- Na istoj se razini uređuje kao javna površina. Mi smo u studiji čak nacrtali tamo jedan mulić koji bi mogao biti u funkciji hotela, a da se ne prekida javni prostor obalne linije. U tom bi slučaju hotel eventualno mogao na tom mjestu tražiti koncesiju, ali u tom slučaju on prelazi preko javnog prostora, a ne da se on prekida. Cijela ta plaža napravljena je s mulovima kao skrivenim školjerama tako da bi se i na tom mjestu on mogao formirati.

Zgrada je konzervatorski zaštićena i budući hotel u zadanom obliku može imati najviše 20 do 25 soba. To je vrhunska lokacija, možda najatraktivnija u gradu, ali hotelski biznis je oblik posla gdje je povratak sredstava vrlo dugotrajan, pogotovo u ovakvom obliku gdje su zdanja konzervatorski zaštićena. Pitanje je li tu neka prenamjena uopće moguća – razmišlja Marušić.

18. travanj 2024 14:00