StoryEditor

riječ stručnjakaSplićanin koji s inoksom profesionalno radi više od 40 godina savjetuje: Deklaracije kažu jedno, a praksa drugo. Pazite što kupujete!

Piše Miomir Štrbac
8. travnja 2021. - 11:05
Leo Merčep cijeli radni vijek bavi se proizvodima od inoksaBožidar Vukičević/Cropix

Jedan od najupućenijih u tajne inoksa, zasigurno je Splićanin Leo Merčep koji se dulje od 40 godina u tvrtki Leo Inox bavi proizvodnjom opreme od tog plemenitog materijala, prvo brodske, a potom i komunalne. Stoga smo ga zamolili da nam pojasni razloge sve češćih problema s kvalitetom inoksa na koje ukazuju nautičari.

– Posljednjih nekoliko godina učestale su primjedbe vlasnika brodova zbog pojave hrđe na brodskoj opremi od inoksa. Zbog čega se to događa?

– Mislim da nije samo jedan problem u pitanju, pa ću pokušati pojasniti. Prvo treba znati da su do prije desetak godina gotovo sve cijevi od inoksa na naše i europsko tržište stizale sa sjevera Italije, gdje su uglavnom locirane tvornice koje ih proizvode. Materijal za njihovu izradu, a riječ je o limovima i trakama od kojih se motaju, tada je dolazio isključivo iz švedskih i njemačkih pogona. Bio je vrhunske kvalitete i na njega nikada nije bilo primjedbi ni reklamacija. Talijani su također svoj dio posla odrađivali besprijekorno. Spojevi na cijevima bili su odlično argonski zavareni, sve je bilo savršeno ispolirano, a promjer svake cijevi idealno okrugao i kalibriran.

Kineske i ruske cijevi

– Što se u međuvremenu promijenilo?

– Pojavili su se novi proizvođači inoksa, prvo iz Kine, a u posljednje vrijeme iz Rusije, s ponudom deklarativno istih proizvoda po dosta nižim cijenama. Rezultat toga bio je sve manji uvoz iz Švedske i Njemačke, a na kraju i njegov prestanak. Tako danas u Hrvatskoj praktički možete birati samo između kineskih i ruskih cijevi od inoksa, pri čemu njihova kvaliteta nije na razini onih prijašnjih.

– U čemu su glavne razlike?

– One vidljive očituju se u lošijem završnom poliranju, osobito kod kineskih cijevi, dok su ruske bolje ispolirane, ali su im spojni varovi znatno lošiji nego kod talijanskih cijevi. Često su samo površinski, pa zna doći do pucanja i hrđanja, dok talijanski varovi precizno i čvrsto spajaju cijelu debljinu materijala. Zato se nakon poliranja uopće ne mogu detektirati.

Također, kineske i posebno ruske cijevi nisu idealno okruglog presjeka niti su precizno kalibrirane, što nama koji od njih nešto radimo otežava posao i traži prilagodbu alata. Primjerice, talijanske cijevi imaju odstupanja u promjeru od maksimalno 0,10 mm, a ruske čak do 0,40 mm, gotovo pola milimetra. No, veći su problem stvari koje se ne vide.

image
Nehrđajući čelik 316 TI pojačan je malom količinom titana

– Na što mislite?

– Mislim na sastav materijala koji je najvažniji. Pritom treba znati da cijena inoksa najviše ovisi o cijeni nikla i kroma, jer su ti materijali skupi, a istodobno neophodni u točno određenom postotku za dobivanje potrebne kvalitete inoksa. Također je skup i molibden koji se koristi u proizvodnju inoksa za nautičke svrhe.

Zapravo, za cijelu je priču važno znati da na komercijalnom tržištu imamo dvije vrste inoksa – AISI 304, koji se upotrebljava za izradu posuđa, šankova, opremanje interijera i slično, te AISI 316 koji se koristi za morske uvjete. Samo taj inoks s oznakom 316 sadrži u leguri i molibden, od 2 do 2,5 posto.

Osim njega, mora još sadržavati 16 do 18,5 posto kroma i 10,5 do 13,5 posto nikla.
Inoks 316 može imati i dodatne oznake – L ili Ti. Prva znači da je riječ o inoksu sa smanjenom količinom ugljika, koji je zbog toga još otporniji na hrđu, dok oznaka Ti znači da mu je dodano 0,8 posto titana, što mu pojačava čvrstoću i žilavost.

Deklaracije i stvarnost

– Znači oznaka 316 ključna je za nautiku?

– Da, samo je ta vrsta inoksa otporna na morske uvjete. Problem može nastati ako se u njegovoj proizvodnji makar i malo odstupi od zadanog sastava, recimo zbog velikog rasta cijene nikla i kroma što se povremeno događa, a proizvod se deklarira kao da je sve u redu. Vi ne možete provjeriti točnost deklaracije, vjerujete proizvođaču i ugradite taj materijal.

A onda se dogodi problem. Bravari koji rade s inoksom sve češće mi se žale da ih se napada kao prevarante, jer ograde od inoksa koje su ugradili na kuće uz more počnu hrđati. Oni su doista kupili inoks s deklaracijom AISI 316, što znači da s materijalom nešto nije bilo u redu, jer inače ne bi zahrđao.

image
Oznaka A4 stavlja se na inoks 316, a A2 na inoks 304

– A što ako je umjesto inoksa 316, ograda ili brodska oprema izrađena od inoksa 304?

– Tada bi definitivno brže i više hrđala, jer inoks 304 nije predviđen za objekte u blizini mora niti za nautički program. On je 30 posto jeftiniji od inoksa 316, pa je moguće da ga neki proizvođači deklariraju kao 316, iako po sastavu nije u toj kategoriji. Ili ga pojedini proizvođači opreme koriste za izradu nekih elemenata znajući da je lošiji, ali žele više zaraditi. Teško je znati je li to doista tako, no činjenica jest da su reklamacije stranaka dosta česte, a da ih prije uopće nije bilo.

– Je li moguće da se i na opremi od inoksa AISI 316, dakle najboljeg za nautiku, pojave mrljice hrđe?

– Jest ako dođe do oštećivanja ili grebanja njegove polirane površine. U tim ogrebotinama atomi željeza izbit će na površinu i stvoriti sitne mrljice hrđe s potencijalom da se prošire za čak 200 puta. No, to se neće dogoditi ako se površina inoksa 316 ne oštećuje, te povremeno polira radi održavanja visokoga sjaja koji je najbolja prevencija pojave hrđe. Poliranjem se, naime, obnavlja njegov zaštitni sloj koji čuva ljepotu materijala. Ono je ključni faktor održavanja.

Lakirana legura

– Rekli ste na početku da za sve češće hrđanje ugrađenog inoksa na plovilima ima više razloga?

– Da, jer ih je doista više. Puno se toga promijenilo u posljednjih desetak godina. Danas se razni elementi od inoksa, poput rukohvata, vijaka, britvela, raznih okova..., prodaju u trgovačkim centrima, a ne samo u specijaliziranim nautičkim trgovinama kao nekad. Ljudi pročitaju oznaku inox, vide povoljnu cijenu, procijene da im neki element odgovara za brod i kupe ga bez puno razmišljanja.

A kad to što su kupili ubrzo zahrđa, viču da inoks nije više kvalitetan. Taj što su ga kupili i nije, barem ne za more. Vjerojatno je kupljen na kopnenom odjelu i u najboljem slučaju je riječ o inoksu 304. Ponekad se ne radi ni o njemu, jer kad na proizvodu stoji samo oznaka inox, zna biti riječ o takozvanom optic inoxu, odnosno materijalu koji samo izgleda kao inoks. Zapravo je tu riječ o matiranoj leguri željeza koja se lakira i sliči na inoks, ali s njim nema nikakve veze.

image
Završno poliranje cijevi

– Što preporučujete vlasnicima brodova kako bi izbjegli takve pogreške?

– Preporučujem im da elemente od inoksa za brod uvijek kupuju u nautičkim trgovinama ili na nautičkim odjelima. Prilikom kupnje, čak i kad je riječ o vijcima, gambetima i malim okovima, uvijek treba pogledati deklaraciju uz proizvod na kojoj mora biti navedena vrsta materijala, dakle AISI 316.

Osim deklaracije, treba pogledati i svaki komad opreme, jer pravi inoks označen je i mehaničkim utiskivanjem male oznake, čak i na svaki vijak i maticu. Ako je utisnuta oznaka A2, riječ je o inoksu 304, a ako je utisnuto A4, radi se o inoksu 316. Kada proizvod koji se nudi nema deklaraciju, kada na njega nisu utisnute propisane oznake ili kada je samo označen kao inox, nikada ga ne kupujte. To nije roba ni kvaliteta koju tražite za brod.

Kuhinjsko sredstvo je najjeftinije


Opremu od inoksa u redovnom održavanju potrebno je ispirati slatkom vodom nakon zasoljivanja tijekom plovidbe, te obrisati mekanom pamučnom krpom. Ako je inoks na palubi izgubio sjaj, tada ga je potrebno ispolirati, a to inače treba činiti barem jednom godišnje. Osim specijalnih pasti i tekućina za takvu namjenu, koje u nautičkim trgovinama znaju zapadati i više od 100 kuna za neveliko pakiranje, za poliranje se s odličnim rezultatom može koristiti i proizvod za kućanstvo poput Arf Creama, čija je cijena samo petnaestak kuna. Ta vrsta tekućine je vrlo fina, pa prilikom poliranja ne stvara ogrebotine, a materijalu u konačnici daje visoki sjaj, što je za dugotrajnu zaštitu inoksa najvažnije.

image
Kvalitetno završno poliranje ključno je za dugi sjaj bez mrljica hrđe
10. travanj 2021 11:19