StoryEditor

amortizeri silaDovoljno slobodnog hoda čuva od oštećenja: pravilno vežite brod i osigurajte mu odmjereno gibanje

Piše Miomir Štrbac
23. veljače 2021. - 11:12
Božidar Vukičević/Ilustracija/Cropix

Dok je brod vezan u marini, pramčani i krmeni vez osiguravaju ga od neželjenih kretanja koja bi mogla rezultirati njegovim oštećenjem ili štetom na susjednim brodovima. To se u pravilu postiže četverovezom koji brod drži u optimalnom položaju, pod uvjetom da su svi konopi dobro vezani i optimalno zategnuti.

Pritom ta optimalna zategnutost ne znači vezivanje u tvrdo, bez mogućnosti da se plovilo na vezu giba uzdužno i poprečno, već pogađanje prave mjere koja omogućava točno onoliko gibanja koliko je potrebno za sigurnost broda i okolnih plovila.

Rezerva opuštenosti

Razlog je jednostavan, zbog izmjena plime i oseke, te vjetrova iz raznih smjerova, brod na vezu bit će izložen djelovanju sila koje će ga nastojati pomaknuti, ponekad i iznimno jakih. Zbog toga konopi moraju imati dovoljnu rezervu slobodnoga hoda kako ne bi došlo do njihova prevelikog naprezanja i pucanja, odnosno čupanja bitve iz palube, ako nema dovoljno jaku kontraploču.

Čak i kad ona postoji, dugotrajno izlaganje priveznih bitvi i kaštanjola jakim neublaženim naprezanjima, može dovesti do stvaranja takozvane paučine, odnosno finog pucanja gelcoata na području gdje su fiksirane.

Dobro odmjerena rezerva omogućit će, pak, brodu da radi na vezu, odnosno giba se točno onoliko koliko je to potrebno da se izbjegnu prevelika opterećenja, te da u tom gibanju složno prati susjedne brodice, što svima uz pomoć bočnih pajeta daje zajedničku sigurnost.

Spomenutu razinu opuštenosti konopa dobro je nazvati rezerva, jer se u praksi tako treba i ponašati – biti uvijek dostupna, a ne biti previše labava. Osim izborom elastičnijih konopa za formiranje veza, takva se funkcija postiže otežanjem krmenih konopa lancem ili utezima koji svojom težinom rezervnu opuštenost drže blago nategnutom u mirnim uvjetima, a u ekstremnim naprezanjima je zbog velike težine lijeno stavljaju u funkciju, što priječi prejake trzaje.

Pramčani konopi se također mogu tako vezati, dodavanjem metra ili dva lanca uz vez na mulu koji će svojom težinom stvoriti trbuh i amortizer protiv trzaja, no to nije uvijek zgodno rješenje. Lanac se spušta u more i s vremenom hrđa, privezni konop teško je i nezgodno dohvatiti, a uz to daleko kraći pramčani konopi ne trebaju previše slobodnoga hoda, ako su puno duži krmeni dobro podešeni i opterećeni.

Naravno, odrednice krmeni i pramčani vez treba uzeti uvjetno, kao najčešći slučaj u praksi. Sve rečeno, naime, može biti i obrnuto, ako je brod vezan krmom prema mulu, a pramcem prema korpomortu, što je u našim marinama i lučicama manje česta opcija.

Stalne inovacije

Kako bilo, zbog limita lanaca, a svakako i praćenja svjetskih trendova, posljednjih petnaestak godina u marinama i lučicama sve su popularniji razni tvornički izrađeni amortizeri pramčanoga veza koji polako mijenjaju težinske ublaživače trzaja. Najčešće su izrađeni od čelika ili jake gume, a na tržištu se mogu pronaći u širokom rasponu – od vrlo jednostavnih modela do sofisticiranih amortizera s posebnim prstenovima ili elastičnim sustavima dodatnog amortiziranja sila.

S obzirom na to da su lako dostupni, praktični za korištenje, te estetski ugodni oku, tvornički proizvedeni amortizeri pomalo preuzimaju dominaciju i ponegdje već postaju pravilo na vezovima.

Naravno da takva rastuća potražnja dodatno stimulira tvrtke koje ih proizvode na stalne inovacije i konstruiranje sve učinkovitijih rješenja, te specijalizaciju i kalibriranje amortizera za pojedine vrste plovila – od manjih brodica do megajahti. Potrebe vlasnika brodova su, naime, vrlo različite i najviše ovise o tonaži broda, te uvjetima priveza u konkretnoj marini.

Zbog svega toga, onima što danas traže amortizer za svoj brod nautičko tržište nudi razne modele. Najpopularnije su klasične čelične opruge za privez i gumeni amortizeri, ali i najnoviji mješoviti sustavi prigušivanja koji kombiniraju inoks i gumu, odnosno inoks i elastomer, što je najkvalitetnija i najskuplja opcija. Svaki od ovih proizvoda ima neke prednosti i mane, a konačan izbor najviše ovisi o karakteristikama konkretnog plovila, iskustvu nautičara, te o njegovim financijskim mogućnostima.

Čelične opruge

Čelične opruge za privez najtradicionalniji su i najrasprostranjeniji suvremeni sustav za amortiziranje trzaja, u velikoj mjeri i zbog njihove povoljne cijene, a posljednjih godina su dodatno evoluirale na način da su im poboljšane performanse i trajnost. Većina opruga na tržištu danas je izrađena od nehrđajućeg čelika, materijala koji jamči dobru otpornost na koroziju u agresivnom morskom okružju i odlične mehaničke karakteristike.

Postoje i opruge izrađene od posebnih legura visokih performansi s dinamičkim svojstvima višim od čelika, no kako su manje otporne na koroziju, moraju biti zaštićene posebnim bojama koje im osiguravaju trajnost, pa se rjeđe koriste. Snaga amortiziranja čeličnih opruga najviše ovisi o promjeru inoks žice od koje je konkretna opruga napravljena, a najčešće se koriste promjeri od 5, 6 i 7 mm, iako mogu biti i deblji kada je opružni amortizer namijenjen za veće brodove i sile.

Hod im nije prevelik, najčešće 10 do 15 cm, i ovisi u dužini opruge koju zbija povlačenje natezeča na oba kraja, što završavaju alkom za vezivanje konopa.

image
Gumeni privezni amortizer

Gumeni amortizeri

Posljednjih godina vrlo su popularni i gumeni ili termoplastični amortizeri, također u velikoj mjeri zbog povoljne cijene. No, oni su ujedno i kvalitetno rješenje, jer su se pokazali vrlo učinkovitima za manje i srednje brodice. Prednost je gumenih sustava amortizacije i što ne škripe tijekom rada, otporni su na morski okoliš i vrlo jednostavni za ugradnju. Najčešće se montiraju spiralnim omatanjem konopa za privez oko okruglog gumenog štapnog profila ili provlačenjem konopa kroz više rupa u nizu na kvadratnom profilu.

Na taj se način najbolje koristi sposobnost gume da apsorbira trzajna opterećenja. Neki od tih sustava su dizajnirani su i kao gumene opruge ili su, pak, oblikovani od međusobno povezanih elastičnih poliuretanskih komponenti koje stvaraju efekt prigušenja. No, neovisno o dizajnu koji može biti različit, najvažnije je da se prilikom izbora u obzir ponajprije uzmu deklarirana snaga, otpornost i kvaliteta pojedinog amortizera u odnosu na težinu konkretnoga broda.

Materijal izrade svakako je najznačajniji faktor koji određuje kvalitetu i cijenu ovakvih amortizera, pa su modeli od suvremenih polimera značajno skuplji od klasičnih gumenih.

Kombinirani amortizeri

Tehnologija stalno napreduje u svakom segmentu, pa se to događa i kada je o ublaživačima trzajnih sila riječ. Tako se danas na tržištu mogu pronaći i amortizeri priveza visokih performansi s umetcima od elastomera, poput Mollaflexa, koji mogu učinkovito apsorbirati vrlo velika opterećenja.

Takvi amortizeri kombiniraju prednosti metalnih amortizera s prednostima koje se mogu dobiti korištenjem suvremenih polimera radi smanjenja trenja i dodavanja elastičnog kapaciteta sustavu. Elastomerni amortizeri su vrlo kvalitetni, podnose velike sile i znatno su trajniji od tradicionalnih modela, pri čemu zadržavaju odličnu otpornost na opterećenja i maksimalnu pouzdanost.

Rade se najčešće kombiniranjem opružnog mehanizma i elemenata od gume ili elastomera koji se ugrađuju unutar opruge. No, postoje i modeli bez opruge u kojima su debeli prsteni od gume i elastomera posloženi u nizu jedan iza drugoga. Na tim amortizerima metalni strukturni elementi gibaju se uzdužno, dakle ne uvijajući se kao kod opruga, pri čemu ulogu prigušivanja trzaja i vučnih sila na sebe preuzimaju spomenuti elastični prsteni koji se pritom zbijaju.

U nove inovativne amortizere ubrajaju se i modeli koji se temelje na specijalnom elastičnom najlonskom tkanju s vanjskim plaštem, vrlo sličnom onome koje se koristi za bungee jumping. Takvi se ublaživači lako montiraju, no primjenjuju se uglavnom za manje brodove, do 12 metara, jer nisu pogodni za prejake sile i trzaje dužih i težih plovila.

Naravno, tehnološki napredak nikada ne prestaje, pa proizvođači stalno ulažu u inovacije, kako u pogledu konstrukcije, tako i s ciljem da svoje amortizere učine što lakšima i otpornijima na UV zrake i morski okoliš.

Pitanje mjere

Raspon cijena amortizera za privez vrlo je širok i kreće se od petnaestak eura za jednostavne modele do više od 500 eura za elastomerne amortizere za velike brodove i jahte. Cijena je uglavnom proporcionalna tonaži broda i opterećenjima koja treba apsorbirati. Pritom treba biti racionalan, jer sile koje valja obuzdati diktiraju izbor u tehničkom smislu, barem ako nam je glavni cilj sigurnost plovila.

Kao što definitivno nema smisla za brod lakši od 3 tone potrošiti puno da bi se opremio amortizerom koji je prevelik u odnosu na stvarne potrebe, jednako je nelogično za vezivanje srednje velike jahte voditi se uštedom u cijeni, pa kupiti neadekvatan gumeni ili opružni amortizer samo zbog toga što je jeftin.

Čelične opruge koštaju manje od elastomernih sustava, ali imaju kraći životni vijek i moraju se češće zamjenjivati. Gumom utišane opruge skuplje su od tradicionalnih, ali su i kvalitetnije i rade bez škripanja. Gumene opruge su najjeftinije, no kada je riječ o renomiranim proizvođačima, atestiranim amortizerima i gumi vrhunske kvalitete, i cijena značajno raste. Koliko para, toliko muzike.

U svakom slučaju, ne postoji neki jedinstveni kriterij za izbor. Stoga bi bilo pametno kupnju obaviti kod dobro upućenog trgovca koji vam korisnim savjetom može pomoći da u odabiru ne napravite pogrešku.

CIJENE


U domaćim nautičkim trgovinama može se pronaći vrlo solidan izbor amortizera za privez, s time da u ponudi dominiraju jednostavni gumeni i opružni modeli koji se najviše i traže. Cijena im varira od osamdesetak kuna za najmanje i najednostavnije, pa do 800 kuna za one najjače i kvalitetnije.

Najveća je ponuda u rasponu cijene od 150 do 400 kuna s obzirom da je najveći broj brodica u Hrvatskoj dug do deset metara, pa amortizeri u tom cjenovnom razredu mogu zadovoljiti većinu potreba vlasnika plovila.

Naravno, moguće je kupiti i vrlo jake sofisticirane modele kombiniranih amortizera od inoksa i elastomernih čahura čija se cijena značajno penje i kreće od 1000 do 2000 kuna, ovisno o veličini broda čiji privez za mul amortizer treba učiniti nježnim i sigurnim.

image
Kad je krma okrenuta prema mulu, amortizer je krmeni
15. travanj 2021 17:34